اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طراح پل خیبر دوران دفاع مقدس:

جوانان خیبرسازان جبهه‎های علمی و اقتصادی شوند

طراح پل خیبر دوران دفاع مقدس گفت: جوانان کشور می‎توانند مانند خیبرسازان قدیم در جبهه‎های مختلف اقتصادی، ساختن کشور و تامین امنیت جامعه پیشگام باشند.

جوانان خیبرسازان جبهه‎های علمی و اقتصادی شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با توکل به خدا، عشق به ولایت و امید به آینده، قدم در میدان رزم گذاشتند و خیبرساز شدند با دفاع جانانه‎ای که به نمایش گذاشتند فرهنگی را در کشور به جریان انداختند که هیچ چیز نمی‎تواند مانع این جریان شود.

در همایش «از پل خیبر تا پل‎های مدرن» دو نسل مختلف از تاریخ در کنار هم قرار گرفتند، سرباز دیروزِ جنگ تحمیلی و یکی از طراحان پل خیبر که به سمت پیشرفت و پیروزی پل زدند و سربازانی که قرار است در جهاد علمی و مهندسی به گونه‎ای دیگر خیبرساز شوند.

وقتی تفکر جهادی به یک نقطه ختم نمی‎شود

در اوایل انقلاب که داشتن مدرک دیپلم، حُسن شهرتی برای جوانان بود اما یکی از مهندسان عمران کشورمان در سال 1358 با اخذ مدرک فوق لیسانس به جای آنکه پشت میزنشینی را برای خود برگزیند برای عمران و آبادانی راه‎های روستایی در مناطق محروم به فعالیت پرداخت شاید جوانان امروز حتی در فکر و خیالشان هم نمی‎گنجید که یک جوان با چنین مدرک و تخصصی به جای پشت میزنشینی سر از روستاهای محروم و فقیرنشین درآورد اما این تفکر جهادی تا به اینجا ختم نشد بلکه وقتی دشمن تصمیم گرفت از طریق جنگ هشت ساله به مقابله با ایران برخیزد با گام‎هایی استوارتر در میدان دیگری قدم نهاد تا کشور از گزند آسیب‎ها در امان بماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس که اکنون به سن بازنشستگی رسیده باافتخار می‎گوید هنوز خود را جوان می‎داند و اگر کشور احساسِ نیاز کند برای رفتن به میدان نبرد هراسی در دل ندارد.

انتقال تجربیات از لسان یکی از طراحان پل خیبر در این مجال کوتاه برایمان غنیمت بود لذا تصمیم گرفتیم با علی کمک‎پناه یکی از طراحان پل خیبر و یکی از جوانان دیروز که اکنون گرد پیری بر رخسارش نشسته باب گفت‎وگو را باز کنیم.

حرکت جهادی باید در همه لایه‎ها قرار بگیرد

علی کمک‎پناه معتقد است که عشق به فرهنگ دفاع مقدس جزو فرهنگ زندگی مسلمانان است و رمز پیشرفت کشور نیز با حرکت جهادی در حوزه‎های مختلف گره خورده که اگر این رویکرد در همه لایه‎ها قرار بگیرد شاهد موجی از موفقیت در کشور پهناور اسلامی ایران خواهیم بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه جایگاه پل‌سازی در کشور بسیار عالی است، گفت: با توجه به رشد روزافزون مهندسان جوان که علاقه زیادی برای کار و تلاش دارند و نیز پیشرفت‎های فنی و تکنولوژی که در کشور شتاب گرفته تا به امروز، پل‎های افتخارآمیزی در کشور ساخته شد که حتی 30 سال پیش هرگز فکر نمی‎کردیم ایران چنین توانایی‎هایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه همیشه در هر کاری مشکلات وجود دارد، یادآور شد: زندگی اینطور طراحی شده که همیشه وقتی می‎خواهیم پیش برویم خود را به صورت سینوسی «بالا و پایین» نشان می‎دهد یعنی همواره فراز و نشیب وجود دارد، معتقدم کسانی مشکل ندارند که در گورستان‎ها خوابیده‎اند لذا اگر جنگیدن با مشکلات وجود نداشت زندگی اصلاً جالب نبود.

تحریم‎ها در پل‎سازی تاثیرگذار نبوده است

کمک‎پناه با بیان اینکه اکنون ایران از پیشرفته‎ترین پل‎ها برخوردار است، خاطرنشان کرد: دانشگاه پله اول کار محسوب می‎شود دانشجویان در این محیط الفبای کار را یاد می‎گیرند و با نحوه کار آشنا می‎شوند لذا تا زمانی که در مقام عمل وارد نشوند و کسب تجربه نکنند موفقیت به دست نمی‎آید.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‎ها در پل‎سازی تاثیرگذار نبوده است، بیان داشت: در دوران تحریم پل‎ها و تونل‎های زیادی برای کشور ساخته شد و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

کارهای بزرگ، مشکلات بزرگ را به همراه دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس توصیه‎اش به دانشجویان و جوانان این مرز و بوم این بود که همیشه امیدوار باشند و بدانند که کارهای بزرگ، مشکلات بزرگ را نیز به همراه دارد «ان مع العسر یسرا» بعد از هر سختی آسانی است، لذا نباید هیچ‌گاه از مشکلات هراس داشته باشند، طراحی خلقت اینگونه است برای اینکه زندگی خوب داشته باشیم باید یک روز ناراحت باشیم تا راحت زندگی کنیم.

کمک‎پناه تاکید کرد: هر چه از نظر اعتقادات قوی باشیم استرس‎هایمان کمتر می‎شود و خیلی راحت می‎توانیم زندگی کنیم تا بتوانیم به موفقیت‎های بیشتری برسیم.

تحریم‎ها و تهدیدات دشمن نمی‎تواند دلیلی برای توقف نظام اسلامی باشد

رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس ثابت کردند که تحریم‎ها، تهدیدها و فشارهای دشمن نمی‎تواند دلیلی برای توقف نظام اسلامی باشد چنانکه می‎بینیم گستره این فرهنگ در اقصا نقاط دنیا جریان گرفته و موجی از بیداری اسلامی را به ارمغان آورده است، پیشرفت‎های ایران در تمام زمینه‎ها لرزه بر اندام دشمن انداخته و این رسالت سنگین اکنون به دوش جوانان است تا با جهاد علمی نام اسلام و ایران را در دنیا به اهتزاز درآورند.

===============

گزارش: زهره رجبی

===============

انتهای پیام/83001/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول