اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رشد بیماری‌های قلبی در خراسان جنوبی

در حال حاضر بیماری‌های قلب و عروقی عامل اصلی مرگ و میر در دنیا است و روزبه‌روز نیز در حال افزایش، از این رو شناخت این بیماری و علت شیوع این بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رشد بیماری‌های قلبی در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ‌ و میر در دنیا‌ست.

پیش‌بینی می‏‌شود که بیماری‌های قلبی و عروقی با 36 درصد از مجموع مرگ و میرها به عنوان مهم‏‌ترین علت مرگ و میر در سراسر جهان تا سال 2020 باقی بماند.

در ایران نیز بیماری‌های قلبی و عروقی شایع‌ترین علت مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

افزایش این نوع بیمار ناشی از تغییرات در رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مصرف دخانیات است که به دلیل تغییر در شیوه زندگی ناشی از شهرنشینی و صنعتی شدن پدید آمده است.

با توجه به این‎که این بیماری عامل اصلی مرگ و میر است و روز به روز نیز در حال افزایش است از این رو شناخت این بیماری و علت شیوع این بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بیماری‌های غیر واگیر، عامل 60 درصد مرگ‌ها

متخصص قلب و عروق ظهر امروز در همایشی که به مناسبت روز قلب در محل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: بیماری‌های غیر واگیر با 36 میلیون مرگ عامل 60 درصد همه مرگ‌ها هستند.

حمیدرضا مشرقی‌مقدم با بیان این‌که بیماری‌های غیر واگیر عامل 44 درصد مرگ‌های زودرس در دنیا هستند، افزود: 80 درصد بیماری‌های مزمن در کشورهای عقب مانده اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: مرگ‌های ناشی از این بیماری‌ها دو برابر بیشتر از بیماری‌های عفونی، کمبودهای تغذیه‌ای و دیگر بیماری‌ها است.

46 درصد مرگ و میرهای کشور به دلیل بیماری‌های قلبی است

متخصص قلب و عروق از مرگ روزانه 800 نفر در کشور خبر داد و گفت: 46 درصد از علت این مرگ و میرها بیماری قلبی و عروقی هستند.     

مشرقی‌مقدم تصریح کرد: در سال 83 در کشور ما 304 هزار و 583 مورد مرگ اتفاق افتاده که بیماری‌های قلبی و عروقی با 138 هزار و هفت مورد مرگ رتبه نخست را از لحاظ تعداد مرگ به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به آمار مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی در خراسان جنوبی متذکر شد: حدود 28.8 درصد عوامل مرگ و میر در خراسان جنوبی مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است.

80 درصد از بیماری‌های قلبی قابل پیشگیری هستند

متخصص بیماری‌های قلبی با بیان این‌که بیشترین مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در خراسان جنوبی در سنین 45 تا 65 سال اتفاق افتاده است، افزود: 41 درصد از عوامل مرگ و میر در این سنین مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است.

مشرقی‌مقدم اذعان داشت: 80 درصد از بیماری‌های قلبی و عروقی قابل پیشگیری هستند به ویژه اگر پیشگیری از دوران کودکی آغاز شود.

وی به علت‌های ایجاد بیماری‌های قلبی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین علت پیدایش بیماری‌های قلبی و عروقی، تصلب شرایین می‌باشد.

عوامل بروز بیماری‌های قلبی

متخصص قلب و عروق اضافه کرد: عواملی هستند که سبب سریع‌تر شدن تصلب شرایین می‌گردند و در صورت وجود آنها احتمال پیدایش بیماری قلبی و عروقی افزایش پیدا می‌کند. برای پیشگیری از پیدایش بیماری‏‌های قلبی و عروقی و مرگ و میر و ناتوانی ناشی از آنها باید این عوامل خطر را بشناسید.

مشرقی‌مقدم سن بالا، جنس مذکر، سابقه خانوادگی بیماری قلبی زودرس، فشار خون بالا، افزایش چربی خون، دیابت قندی، سیگار کشیدن، چاقی، کم تحرکی و اختلال در انعقاد خون را از جمله عوامل دیگر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در سال 86 تحقیقی با هدف بررسی وضعیت عوامل خطر بیماری‌های قلبی در قشر کم درآمد جامعه انجام شد.

اضافه‌وزن و چربی خون شایع‌ترین فاکتور خطر برای بیماری‌های قلبی

متخصص بیماری‌های قلبی یادآور شد: این مطالعه بر روی یک هزار و هشت نفر از مددجویان کمیته امداد امام خمینی بیرجند صورت گرفت، افراد مورد مطالعه به صورت تصادفی انتخاب شده و در محدوده سنی 15 تا 65 سال قرار داشتند. 

مشرقی‌مقدم خاطر نشان کرد: در این مطالعه مشاهده شد در اقشار با سطح اقتصادی پایین باز هم اختلال چربی خون، اضافه وزن و چاقی ،فشار خون بالا شایع‌ترین فاکتورهای خطر برای بیماری‌های قلبی هستند.

پس فرقی نمی‌کند ‌فقیر یا غنی باشید در معرض خطر هستید.

انتهای پیام/69019/ش30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول