اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اهدای خون نجات دیگران با فواید بسیار

یکی از نتایج اهدای خون کاهش آهن خون و میزان غلظت خون است که یکی از شاخص‌های کنترل‌کننده برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی است و می‌تواند اهدای زندگی به فرد دیگری باشد.

اهدای خون نجات دیگران با فواید بسیار

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، انسان موجودی باشعور و دارای قدرت تعقل است و همواره کمک به همنوع خود را یکی از نیازهای اساسی خود احساس می‌کند و با دیدن شادی در چهره دیگران احساس خوبی به او دست می‌دهد.

اهدای خون کمکی سودمند به همنوع است و می‌تواند اهدای یک زندگی باشد و گذشته از آن بنا به گفته پزشکان، فرد اهداکننده نیز از این اقدام سود می‌برد.

تاریخچه اهدای خون به اواسط قرن هفدهم میلادی برمی‌گردد و نخستین بار جین باپتیست‌دنیس توانست با اهدای خون به یک بیمار، قدم بزرگی برای رفع نیاز حیاتی همنوعش بردارد و انقلابی در پزشکی دنیا به‌ وجود بیاید.

خون ماده گرانبها و پرارزشی است که با وجود پیشرفت علم پزشکی هنوز ماده جایگزینی برای آن پیدا نشده و در بسیاری از کشورهای جهان به‌ علت عدم تمایل افراد به اهدای خون، کمبود خون به‌ خوبی احساس می‌شود.

بسیاری بر این باورند که اهدای خون تنها به سود بیماران و نیازمندان است، اما در حقیقت اهدای خون پیش از آن‌که وظیفه‌ای انسان‌دوستانه باشد، به‌نفع فرد اهدا کننده و گامی بلند برای تامین سلامتی انسان است.

فرد اهداکننده هر بار که به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کند مورد آزمایش‌های گوناگونی از قبیل ضربان خون، میزان هماتوکریت‌های خون، ناراحتی‌های قلبی و عروقی و دیگر آزمایش‌ها قرار می‌گیرد و با همین آزمایش‌های ساده، بسیاری از بیماری‌ها شناسایی می‌شوند.

پژوهش‌گران معتقدند، مردانی که به ‌طور مرتب خون می‌دهند و سیگار هم نمی‌کشند، 30 درصد کمتر از افراد هم سن خود که خون نمی‌دهند، در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.

یکی از نتایج اهدای خون کاهش آهن خون و میزان غلظت خون است که یکی از شاخص‌های کنترل‌کننده برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی است.

*آداب قبل و بعد از اهدای خون

فرد اهداکننده خون باید پیش از اهدای خون و پس از آن، مواردی را رعایت کند تا در این زمان به مشکل خاصی برنخورد.

پیش از اهدای خون نوشیدن آب و آبمیوه موجب جلوگیری از کاهش آب بدن و افزایش سرعت گردش خون می‌شود و خوردن چند تکه بیسکویت و یا مقداری نان با پنیر برای ممانعت از افت ناگهانی فشار خون ضروری است.

پس از اهدای خون، حجم مایعات بدن کاهش پیدا می‌کند و با خوردن مایعات به‌حالت طبیعی بازمی‌گردد و باید از انجام هرگونه فعالیت جسمانی شدید خودداری شود.

در سال هر مرد چهار بار و هر زن سه بار می‌تواند خون اهدا کند و این خون به سه بخش گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت تقسیم می‌شود و با این کار به سه نفر نیازمند کمک می‌شود.

*در گروه‌های منفی کمبود وجود دارد

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: مردم استان کرمانشاه اعتقاد خوبی به اهدای خون دارند و حس انسان‌دوستی، ایثار و کمک به هم‌نوع را در خود پرورش داده‌اند که علاوه بر نیاز استان، مقداری خون مازاد به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

ابراهیم سلطانیان ادامه داد: گروه‌های خونی مثبت بیشترین اهداکنندگان هستند و در مورد ذخیره خونی این گروه هیچ مشکلی وجود ندارد، اما در گروه‌های منفی همیشه با کمبود مواجه هستیم.

*اهدای خون وظیفه شرعی و انسانی هر فرد سالم است

یکی از اهداکنندگان خون درباره انگیزه خود از این اقدام، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، بیان داشت: این کار وظیفه شرعی و انسانی هر فرد سالمی است که به شکرانه سلامتیش، خون خود را به نیازمندان اهدا کند.

سلیمی با بیان اینکه من در سال چهار بار خون اهدا می‌کنم، تاکید کرد: اگر مسائل پزشکی این امکان را به من می‌داد، بیشتر از این هم به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کردم.

*پس از اهدای خون تا مدتی احساس سبکی و شادابی می‌کنم

یک اهداکننده دیگر نیز تصریح کرد: خون من از غلظت بالایی برخوردار است و بعضی مواقع احساس خستگی می‌کنم، اما پس از اهدای خون تا چند ماه بعد احساس سبکی و شادابی دارم.

*کرمانشاهیان در ماه مبارک رمضان نیز خون اهدا می‌کنند

مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون استان کرمانشاه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه افزود: تبلیغات ما به‌طور مستمر از طریق رادیو و پیامک به همشهریان انجام می‌شود و استان کرمانشاه هیچ‌گاه از نظر ذخیره خون با مشکلی برخورد نکرده و حتی در ماه مبارک رمضان نیز مردم به مراکز مراجعه می‌کنند.

یدالله نوری با تأکید بر اینکه عضوهای ثابت اهدای خون در کرمانشاه همیشه به ما کمک می‌کنند، عنوان کرد: در گروه‌های منفی با کمبود مواجه هستیم و این گروه خونی در کشور کم هستند.

به گفته نوری، هر بار که کمبودی در ذخیره خون احساس می‌شود با ارسال پیامک به اعضای ثابت اطلاع داده می‌شود و این افراد در اسرع وقت مراجعه می‌کنند.

بر اساس این گزارش، به‌دلیل عمر محدود فرآورده‌های خونی که میانگین بین 3 تا 30 روز دارند، همیشه نیاز است که خون تازه از مردم گرفته شود و در مورد پلاکت خون که عمر محدود 3 روزه‌ای دارد، بیشترین نیاز احساس می‌شود. پلاسمای خون به افراد سرطانی، مجروحان و افرادی که مشکل انعقاد خون دارند، تزریق می‌شود.

================

گزارش از نسرین‌توحیدی‌زاده

================

انتهای پیام/2700/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول