اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع):

پیوند شهری بالاترین پیوندهاست

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: به اعتقاد فلاسفه پیوند شهری بالاترین پیوندهاست و انسان فارغ از شهر به کمال نمی‌رسد.

پیوند شهری بالاترین پیوندهاست

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بعد از ظهر امروز در نخستین اجلاس جهانی شهر اسلامی که در سرای سعدالسلطنه قزوین برگزار شد، نمایندگان شهرها و کشورهای مختلف مقاله‌های خود را در خصوص ساخت شهر اسلامی، همجواری در آن، تاریخچه سکونت پایدار، آرمان‌شهر اسلامی، مدیریت شهری در دوران اسلامی در فضای اقتصادی شهر و نظایر آن مطرح کردند.

در این اجلاس حسین هوشنگی طی سخنانی اظهار داشت: با توجه به فلسفی بودن موضوع آرمان‌شهرهای اسلامی، جا دارد که آرمان‌شهر اسلامی از نظر فلاسفه بزرگ یونان بررسی شود.

وی افزود: فلاسفه بزرگ یونان آرمان‌شهر اسلام را در بحث حکمت عملی تقسیم می‌کنند و فارابی اعتقاد دارد شهر جایی است که در آن انسان به سعادت و نیک‌بختی می‌رسد.

هوشنگی تأکید کرد: به اعتقاد فلاسفه پیوند شهری بالاترین پیوندهاست و انسان فارغ از شهر به کمال نمی‌رسد.

معاون پژوهشی دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) نیز در این برنامه ضمن ارائه مقاله‌ای با موضوع حقوق همسایگی و حق همجواری در شهر اسلامی اظهار داشت: در بحث روابط انسان در اسلام، کیش و آیین مطرح نیست و هر کس از هر قوم و قبیله‌ای می‌تواند در شهر اسلامی زندگی کند.

عباس گوهری با بیان اینکه در شهر اسلامی افراد باید امنیت داشته باشند، افزود: در چنین شهری همسایگان باید از احوال هم اطلاع داشته باشند و نسبت به رازهای یکدیگر امانت‌داری را رعایت کنند.

وی شهری را اسلامی دانست که در آن مردم صادق و امانت‌دار باشند، همسایگان را اذیت نکنند و افراد در صورت آزار همسایگان صبر پیشه کنند.

گوهری وجود آرامش را از دیگر ویژگی‌های شهر اسلامی برشمرد و ادامه داد: شهرهای ما اسلامی نیست بلکه سنتی است و در شهر اسلامی افراد احساس آرامش می‌کنند.

ارائه مقاله‌ای در خصوص مدیریت شهری دوران اسلامی در فضای اقتصادی شهری و توسعه و به‌کارگیری آن در شهرهای امروز از سوی محمدحسین شریف‌زادگان دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی بخش دیگری از این اجلاس بود.

محمدرضا جوادی و ملک شهمیرزادی با ارائه مقاله‌ای در مورد تاریخچه سکونت پایدار و علی عطار از بغداد نیز دیگر سخنرانان اجلاس شهر اسلامی بودند.

محمدرضا جوادی با بیان اینکه قزوین یک اثر هنری محسوب می‌شود که در حال نابودی است، به بیان ویژگی‌های گذشته این شهر پرداخت.

وی اظهار داشت: در گذشته شهر قزوین به دلایلی پیشرفت داشته که از آن جمله می‌توان از دریای کاسپین، خاک دشت قزوین، خورشید و باد و مردم باهوش شهر قزوین نام برد.

ملک شهمیرزادی نیز بیان کرد: توسعه شهر اسلامی بیشتر در حوزه مسائل مهندسی است؛ در صورتی که باید به مسائل اجتماعی فرهنگی توجه بیشتری نشان داد و به جای خواسته‌ها بیشتر به داشته‌ها دقت کرد.

در ادامه قیصر احمد الحامدون از کویت و نمایندگانی از شهرهای مختلف داخلی و خارجی سخنرانی کردند.

انتهای پیام/77007/ب30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول