اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی عنوان کرد

ابنیه صاحب‌آباد تبریز نمادی از شهرسازی دوره اسلامی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، ابنیه سیاسی، مذهبی و عمومی صاحب‌آباد تبریز را نمادی عینی از شهرسازی دوره اسلامی خواند.

ابنیه صاحب‌آباد تبریز نمادی از شهرسازی دوره اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی بعدازظهر امروز در بازدید از مسجد حسن پادشاه در تبریز همزمان با روز جهانی مسجد اظهار داشت: مجموعه ابنیه حکومتی، سیاسی، مذهبی و عمومی صاحب‌آباد شهر تبریز نمونه‌ای عالی از معماری و شهرسازی دوره اسلامی است.

مدیرعامل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی افزود: موزه قرآن و کتابت، مسجد ثقة الاسلام، مدرسه علوم دینی اکبریه و مسجد و مدرسه حسن پادشاه مهم‌ترین قسمت‌های باقی مانده مجموعه صاحب‌آباد را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به وجه‌تسمیه نامگذاری این مجموعه یادآور شد: در دوره ایلخانی این محدوده باغ خواجه محمد جوینی وزیر حکومت ایران ملقب به صاحب دیوان بود که به همین دلیل این باغ و عناصر وابسته به آن را که در شمال رودخانه مهرانه‌رود قرار داشت، صاحب‌آباد می‌نامیدند.

محمدی با بیان اینکه در دوره جهانشاه قراقویونلو دولتخانه حکومت ایران را از ششگلان به این منطقه انتقال داد، افزود: در دوره قراقویونلوها نیز دولتخانه در این منطقه (صاحب‌آباد) باقی ماند و میدان وسیع حکومتی ایران در اینجا تکمیل شد.

وی با اشاره به سرنوشت این مجموعه افزود: پس از شکست‌های شاه طهماسب صفوی از سلطان سلیمان عثمانی، تبریز به عنوان پایتخت با از دست رفتن سرزمین‌های حایل حدفاصل با عثمانی، امنیت خود را به عنوان مرکزیت سیاسی و پایتخت از دست داد و شاه طهماسب پایتخت را به قزوین منتقل کرد.

محمدی ادامه داد: پس از آن صاحب‌آباد از دولتخانه و مرکزیت حکومت ایران به مرکز ولایت آذربایجان تبدیل شده و با بارها تخریب و بازسازی در جنگ‌های ایران و عثمانی با ساخت قلعه عثمانی‌ها در آن تبدیل به منطقه و میدان نظامی شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از زلزله شب آخر سال 1193 که 40 روز پس‌لرزه‌های آن در سال 1194 ادامه داشت، به عنوان مرکزیت تجاری و میدان شهر در حدی بسیار ضعیف و کم اهمیت‌تر و به عنوان میدان صاحب‌الامر بازسازی شد که این میدان در بخش کوچکی از مجموعه وسیع و عظیم صاحب‌آباد ساخته شد.

انتهای پیام/60001/ق30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول