اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار قزوین تاکید کرد

ایجاد شهرهای اسلامی با همفکری دانشمندان دینی

شهردار قزوین گفت: ساخت و توسعه شهرهای اسلامی در جهان با مشارکت دانشمندان علوم دینی، شهری و شهرداران پایتخت فراهم می‌شود.

ایجاد شهرهای اسلامی با همفکری دانشمندان دینی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مسعود نصرتی در نخستین اجلاس جهانی شهر اسلامی که ظهر امروز در سرای سعدالسلطنه برگزار شد، اظهار کرد: این مجمع فرصتی است تا مفاهیم شهر و شهرسازی در عصر کنونی بازتعریف شود تا شهرهای نوین اسلامی در جهان ظهور و بروز کنند.

وی با بیان اینکه قزوین میزبان مجمع جهانی شهر اسلامی با شعار «قزوین تمدنی به قدمت زندگی» است، اضافه کرد: عقاید و نظرات اندیشمندان دینی در این مجمع جمع‌بندی می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه قزوین همواره یکی از نقاط برجسته و کانون‌های مولد فرهنگ و تمدن جهان اسلام در ایران است، تصریح کرد: این شهر همواره نقطه برجسته و کانون‌ مولد فرهنگ و تمدن جهان اسلام در ایران بوده است.

وی ادامه داد: قزوین با برخورداری از طبیعتی گوناگون و چشم‌نواز، موقعیت برجسته ژئوپلتیکی، ظرفیت فوق‌العاده اقتصادی با تکیه بر داشته‌های فراوان و منابع مهم صنعتی، کشاورزی و بازرگانی، توان نهفته و بالفعل علمی و دانشگاهی که نزدیک به 10 درصد استادان و دانشجویان کشور را در خود جای داده است و مردمان مسلمان، خون‌گرم و میهمان‌نواز با برخورداری از پیشینه غنی فرهنگ و تمدن اسلامی، به عنوان سرآمد شهرهای اسلامی در ایران در نظر دارد با دارا بودن دبیرخانه دائمی و برگزاری نخستین اجلاس جهانی شهر اسلامی با رویکرد معیارهای سکونت و حقوق شهروندی در اسلام دو هدف اصلی را دنبال کند.

شهردار قزوین گفت: نخستین مورد، تکیه بر معیارها و حقوق سکونت از دیدگاه اسلام که بسیار عمیق و دقیق است، بسترسازی لازم برای تبدیل تئوری به عمل و اجرایی کردن کلیات و جزئیات این دستورالعمل‌هاست تا با مشارکت دانشمندان علوم دینی، شهری و شهرداران پایتخت در ساخت و توسعه شهرهای اسلامی فراهم شود.

وی ادامه داد: دوم آن‌که اصول و معیارهای جهانی سکونت که در دین اسلام مورد توجه قرار گرفته و گاه بسیار پیش‌روتر از اندیشه‌ها و نظریه‌های علمی حال حاضر در جهان حرکت می‌کند، در مقیاس جهانی مطرح شده و ترویج ارزش‌ها و قابلیت‌های دین اسلامی را در جهان معاصر به همراه داشته باشد.

شهردار قزوین شهر را بزرگ‌ترین نماد تمدن بشری خواند که بشر آن را برای امنیت و آسایش خود بنا کرده است و گفت: قزوین دارای روح اجتماعی است و از آن هویت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در سده‌های اخیر روند شهرسازی در کشورهای مسلمان با تقلید از سلیقه‌های غربی و پدیده جهانی شدن دچار نوعی انقطاع تاریخی و ناسازگاری نسبت به نوع فرهنگ و جهان‌بینی شهروندان مسلمان شده است.

نصرتی ادامه داد: اکنون شهرهای اسلامی برخاسته از فرهنگ و تمدن اسلام، همگام با نفوذ فرهنگ غنی اسلامی در آسیا، آفریقا و اروپا عناصر شهرسازی و معماری سایر فرهنگ‌ها را جذب کرده و سپس روابط اجتماعی را بر اساس معیارها و ارزش‌های خود بازتعریف کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ساختار شهر اسلامی روح توحید را در تمام عناصر خرد و کلان شهری در نهان و آشکار متجلی کرده است، اضافه کرد: این موضوع یادآور هویت ساکنان مسلمان است که در شهرهای اسلامی ارتباط ذاتی و ساختاری بین فضای شهری و مناسبات اجتماعی برقرار کرده است.

نصرتی افزود: خدامحوری، استقلال و تساوی مدنی، برقراری عدالت، تعریف اجتماعی بر اساس الگوهای دینی، تعهد و مسئولیت افراد، آزادی، برادری، ایثار و حس همدردی قانون‌گرایی، نظم، تعاون و مشارکت همگانی، احترام به حقوق یکدیگر، اعتماد و حسن نیت، برقراری امنیت، مشاوره و شورایی بودن امور، توسعه اقتصادی و اجتماعی که اصول و زیربنای شهر اسلامی را بنیان نهاده‌اند، مفهوم پایداری را برای شهروندان به ارمغان می‌آورد و ظرفیت‌هایی به مراتب بالاتر از نظریه‌های موجود در مفهوم امر وزین توسعه پایدار را آشکار می‌سازد.

شهردار قزوین گفت: تلاش برای نزدیک شدن به آرمان شهر اسلامی و برپایی شهری شایسته کشورهای اسلامی نه تنها نیازمند گذار از معرفت شناختی جاری به مفاهیم کاربردی و حرفه‌ای است؛ بلکه آرا و اقوال فرهیختگانی که در جستجوی یافتن راه حصول به دین مقصود هستند نیز می‌تواند مسیر دستیابی به این هدف متعالی را هموار سازد و بستری را حاصل کند.

وی ادامه داد: در این صورت طراحان و شهرسازان متعهد می‌توانند در راستای پیوند مجدد با هویت اسلامی به احیا و تعریف مؤلفه‌ها و قالب‌های قابل ارائه در بنیان نهادن شهرهای اسلامی بپردازند.

این مسئول خاطرنشان کرد: به گواهی تاریخ قزوین همواره یکی از نقاط برجسته و کانون‌های مولد فرهنگ و تمدن جهان اسلام در ایران زمین بوده است.

نصرتی گفت: نام دانشمندان بزرگی که از صدر اسلام تا روزگار معاصر بر تارک شهر قزوین درخشیده است، این شهر را به عنوان مهد فرهنگ و دانش در حافظه تاریخ جاودان کرده‌اند.

انتهای پیام/77009/ز40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول