اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ساماندهی که بد جلوه کرد

رودخانه بالقلو در محاصره جلبک‌ها و خزه‌ها

ساماندهی رودخانه بالقلو به عنوان یک طرح کارشناسی شده روی دیگرش را نشان داد و این بار هجوم جلبک‌ها و خزه‌ها زیبایی این رودخانه را مکدر کرد.

رودخانه بالقلو در محاصره جلبک‌ها و خزه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رودخانه بالقلو که از بستر شهر اردبیل می‌گذرد همیشه جلوه‌گاه زیبایی از طراوت، سر زندگی و حیات شایسته بشری بوده به طوریکه به مردمان این دیار حیات همیشه ساری و جاری داده است.

این رودخانه که قدمت آن به دوران صفویه بر می‌گردد و در مقطعی از این رودخانه به عنوان محل حضور گسترده مردم و ساخت و سازهای شهری و حتی شکل‌گیری اردبیل از آن یاد می‌شود با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده به طوریکه چهار پل این رودخانه زبان گویای تاریخ کهن این سرزمین است که اردبیل بر محور این رودخانه شکل گرفته و توسعه یافته است.

در گذر زمان این رودخانه که محل جاری شدن آب‌های فراوان و بسیار پرطراوت بوده است تغییرات بسیاری را به خود دیده به طوریکه در مقطعی نیز این رودخانه به محل جمع‌آوری نخاله‌ها، زباله‌ها و بازی حیوانات و گونه‌های موزی نظیر مار، موش، گربه و حتی گاو تبدیل شده بود که واقعاً به مرکز و هسته شهر اردبیل جلوه و سیمایی مکدر و نازیبا بخشیده بود.

در این اوضاع و احوال شورای شهر و شهرداری اردبیل در یک حرکت انقلابی تصمیم گرفتند از سال 88 ساماندهی رودخانه بالقلو را در فازهای مختلف در دستور کار قرار دهند به طوریکه مسیرهای مختلف این رودخانه با زحمت و تلاش فراوان ساماندهی شد به طوریکه پنج کیلومتر این رودخانه در طرح ساماندهی قرار گرفت و به اذعان مسئولان شهرداری تنها در این سه سال اخیر دو میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شد.

اما به دلیل برخی نامهربانی‌ها با این رودخانه و جاری نشدن آب به دلیل خشکسالی‌ها تمام رشته‌های شهرداری پنبه شد و در این یک سال اخیر شاهد مکدر شدن چهره این رودخانه هستیم به طوریکه در این رودخانه ناظر و شاهد رشد جلبک‌ها و خزه‌هایی هستیم که چهره‌ای واقعاً نامیمون به این رودخانه بخشیده است.

وجود جلبک‌ها علاوه بر آلودگی آب و فضای نامطلوب و غیر بهداشتی و گاه آلودگی‌هایی ناشی از آب راکد و مانداب، سبب شده تا هموطنان و میهمانان از دیدن این رودخانه دل‌چرکین شوند و به جای نشستن در کنار این رودخانه و بهره بردن از زیبایی‌های آن دلشان از این بی‌توجهی‌ها بگیرد.

هر چند در ماه‌های اخیر مرگ ماهیان در این رودخانه بر مشکلات و دامنه نارسایی‌ها در این زمینه افزود و سبب شد جار و جنجال‌هایی به پا شود اما مهم‌تر از این موضوع وجود جلبک‌ها و خزه‌هاست که حیات رودخانه را به خطر انداخته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در پیگیری چرایی و چگونگی علل و عوامل این معضل زیست‌محیطی نامناسب برخی از کارشناسان معتقدند که جاری نشدن آب و مانداب شدن برخی از پساب‌ها زمینه رشد قارچ‌گونه جلبک‌ها و خزه‌ها را فراهم کرده است.

در حالی که به ادعای مسئولان شهرداری قرار بود از طریق سد یامچی و دریاچه شورابیل 300 لیتر در ثانیه آب در بستر این رودخانه رهاسازی شود اما به دلایل مختلف این رهاسازی انجام نشده و خشکسالی‌های اخیر به ویژه در دهه 80 و سال‌جاری سبب شده تا این رودخانه به محل رشد جلبک‌ها و خزه‌های سبز رنگ تبدیل شود.

هر چند مسئولان آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب شهری اردبیل علت این موضوع را مشکلات کم آبی و حتی معضل خشکسالی و معضلات در تأمین نشدن حتی آب شرب شهروندان می‌دانند اما به نظر می‌رسد ساری و جاری شدن 300 لیتر آب در ثانیه در این مجرای حیات‌بخش می‌تواند روح تازه‌ای به این رودخانه ببخشد و آن را از خشکسالی نجات دهد.

اما برای رهاسازی ماهیان به ویژه از گونه آمون اداره کل شیلات استان اردبیل آمادگی خود را اعلام کرده و مسئولان این اداره کل بر این باور هستند که از اواخر اسفندماه می‌توانند رهاسازی گونه آمون را انجام دهند تا هم از رشد جلبک‌ها جلوگیری شده و هم به زیبایی و جلوه مناسب رودخانه افزوده شود.

اما آنچه که در این زمینه مهم و حیاتی به نظر می‌رسد تلاش پیگیرانه‌ای است که همه باید انجام دهند تا این رودخانه را که از داخل شهر اردبیل گذشته و به زیبایی شهر می‌تواند کمکی شایان بکند بار دیگر احیا شده و به معنای واقعی ظهور و بروز پیدا کند.

انتهای پیام/62001/ک40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول