اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه:

تمام رودخانه‌های دائمی ایران در حال نابودی هستند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه گفت: تمام رودخانه‌های دائمی ایران در حال نابودی هستند زیرا منابع آنها را از بین برده‌ایم.

تمام رودخانه‌های دائمی ایران در حال نابودی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ایران غازی شامگاه دوشنبه در نشست مدیریت بحران زاینده‌رود که در پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مدنیت آبی چندین هزار ساله اصفهان دچار بحران مدیریت بوده است و همین امر سبب شده که امروز آب در این استان رو به زوال برود.

وی با اشاره به اینکه کمبود آب در استان اصفهان تنها عامل خشکسالی نیست، تصریح کرد: خشکسالی هواشناسی، کشاورزی و هیدرولوژیکی از این نوع هستند که به عقیده من دلیل اصلی خشکسالی‌ها پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی که همان خشکسالی هیدرولوژیکی نامیده می‌شود، است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه بیان کرد: متاسفانه نگرش در کشور به گونه‌ای است که بحران آب، ناپایداری توسعه و بحران مدیریت ایجاد کرده است در حالی‌که برای رسیدن به توسعه پایدار به مدیریت ویژه احتیاج است.

وی تاکید کرد: راه حل این مشکلات بر پایه علم است و چنانچه تصمیماتی در این مورد داشته باشیم باید مدیریت پایدار حوضه را در نظر گرفت.

غازی ادامه داد: در همین راستا مدیران ما جهانی و ملی فکر کنند در صورتی‌که مدیران کنونی ما در پوست گردو و قوطی کبریتی فکر می‌کنند.

وی اضافه کرد: زمانی که برای یک حوزه مانند زاینده‌رود تصمیم‌گیری می‌شود باید از نخستین قبیله‌ای که بر روی ارتفاعات زاگرس زندگی می‌کند تا آخرین فردی که بر روی شوره‌زارهای گاوخونی می‌نشیند را در نظر گرفت تا بتوان مدیریتی توانمند ایجاد کرد.

چهره ماندگار کشور افزود: مثلث توسعه پایدار از اضلاع امنیت اکولوژیکی، امنیت اقتصادی و امنیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تشکیل شده است که باید چنین مثلثی اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه اصل منابع تمامی رودخانه‌های اساسی ایران در معرض تهدید است، تاکید کرد: باید قانون توزیع عادلانه آب که به تصویب رسید برای مدیریت منابع آب اجرایی می‌شد اما این عدالت رعایت نمی‌شود.

غازی تصریح کرد: رودخانه زاینده رود که منشا تغذیه تمام سفره‌های زیرزمینی است اکنون از سوی ما انسان‌ها خشکیده شده و در خوزستان نیز فاجعه‌ای در حال وقوع است که باید برای آن فکری شود.

وی گفت: به طور تقریبی تمام رودخانه‌های دائمی ایران در حال نابودی هستند چرا که منابع آنها را از بین برده‌ایم برای مثال 70 درصد دبی آب کارون را فاضلاب کرده‌ایم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه با اشاره به اینکه تعریف جهانی می‌گوید بحران آب ارتباطی با کمبود آب ندارد، افزود: مدیریت آب آنقدر نارسا عمل کرده است که میلیاردها انسان و محیط زیست اکنون در مشکلات بسیار جدی به سر می‌برند.

انتهای پیام/63007/ط30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول