اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رودخانه زهره آرام آرام جان می‌سپارد / کشاورزی هندیجان قربانی خشکسالی

رودخانه زهره هندیجان که به جرأت می‌توان گفت تنها دلیل زندگی برای حیات این منطقه بوده این روزها با آلودگی مفرط و خشکسالی جدی روبه‌روست و آرام آرام در حال جان سپردن است.

رودخانه زهره آرام آرام جان می‌سپارد / کشاورزی هندیجان قربانی خشکسالی

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، در طول تاریخ هر کجا آب جریان داشته زندگی و حیات نیز کم کم شکل گرفته است. شهرستان هندیجان هم چنین سرنوشتی را به چشم دیده و پیدایش آن را می‌توان مدیون رودخانه پرآب زهره دانست.

رودخانه زهره یا هندیجان با طول تقریبی حدود 275 کیلومتر در سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد.

این رودخانه از کنار شهرهای اردکان، سپیدان و ممسنی در استان فارس می‌گذرد و پس از خارج شدن از استان فارس به مسیر خود به سمت جنوب غرب ادامه می‌دهد و از کنار شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد عبور می‌کند. این رودخانه همچنین پس از ریخته شدن رودخانه‌های بابا منیر و هفت قنات در آن به سردشت (زیدون) بهبهان در استان خوزستان وارد می‌شود و با گذشتن از روستای سریره به سمت شهرستان هندیجان در جنوب تغییر مسیر می‌دهد و با گذشتن از این شهرستان به خلیج فارس می‌ریزد.

دیربازی‌ست که کشاورزی این منطقه مدیون رودخانه پرآب زهره است و امرار معاش بسیاری از ساکنان روستایی اطراف این رودخانه را تامین می‌کند.

زهره که از آن به عنوان یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور می‌توان نام برد این روزها حال و روز خوبی ندارد و زلالی‌اش را آلودگی و شوری ربوده است. کشاورزان هم با نارضایتی از این وضعیت درددل خود را به امواج ناپیدای این رودخانه می‌سپارند تا شاید بتوانند بار دیگر شفافیت و زلالی روزهای رونق کشاورزی‌شان را شاهد باشند.

* کشاورزی و دامداری هندیجان در حال نابودی‌ست

در این خصوص یکی از کشاورزان شهرستان هندیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: کشاورزی و دامداری این منطقه در حال نابودی‌ست و مسولان استانی هم فقط نظاره‌گر این وضعیت هستند.

علی ابوعلی عنوان کرد: آب به اراضی کشاورزی ما نمی‌رسد و همه این مشکلات از زمانی که دو سد آسک و کوثر را بر رودخانه زهره ایجاد کردند شکل گرفته است.

این کشاورز ساکن روستای حسین آباد هندیجان اضافه کرد: با کمترین آبیاری اراضی کشاورزی خود را زنده نگه داشته‌ایم و به سختی محصولات را بارور و کشت می‌کنیم.

وی همچنین افزود: از مسئولان استانی می‌خواهیم این موضوع را هر چه سریع‌تر پیگیری و مشکل را رفع کنند زیرا زندگی روستاهای اطراف رودخانه زهره به این امر بستگی دارد.

دیگر کشاورز ساکن چم خلف عیسی گفت: آب سدها را بسته‌اند و اجازه نمی‌دهند مردم شهرستان هندیجان و حتی کشاورزان از آن استفاده کنند.

قاسم راشدی ادامه داد: جای تاسف دارد که در بالادست سد کوثر کشاورزان مناطق زیدون و سردشت مشغول آبیاری اراضی کشاورزی خود هستند اما در پائین دست رودخانه کشاورزان با خشکسالی مواجه شده‌اند و با جزر و مد آب خلیج فارس باید شاهد سیاهی و شوری بیش از حد آب رودخانه زهره باشند.

وی اضافه کرد: حتی حیوانات هم از مشاهده رنگ رودخانه زهره که به سیاهی رفته است وحشت می‌کنند چه برسد به مردمی که با این رودخانه روزگار گذرانده‌اند و زندگی خود را مدیون آن هستند!

این کشاورز هندیجانی در ادامه بیان کرد: نزدیک 20 سال است که این رودخانه لایروبی نشده است و همین امر موجبات کم آبی و خشکی آن را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از 15 سال پیش که سدهای آسک و کوثر بر این رودخانه جا خوش کردند تا به امروز دل خوشی از وضعیت آبیاری کشاورزی نداریم.

این شهروند هندیجانی در پایان گفت: امیدواریم مسئولان دلشان به رحم بیاید و فکری به حال رودخانه زهره و مردم این منطقه کنند.

*سازمان آب و برق بی‌توجه است

فرماندار هندیجان نیز در ادامه با انتقاد از عملکرد سازمان آب و برق خوزستان در توزیع مناسب و مطلوب آب سدهای کوثر و آسک اظهار کرد: آب شرب و کشاورزی در این شهرستان در وضعیتی بسیار وخیم و بدی قرار دارند.

بهروز فرج الهی تصریح کرد: متاسفانه EC آب شهرستان بسیار بالاست و به 9 هزار و 700 رسیده است!

وی ادامه داد: آب این رودخانه حتی برای کشت تابستانه کشاورزان هم مناسب نیست و حیوانات هم از نوشیدن آن فراری هستند!

فرماندار هندیجان اضافه کرد: شهروندان نمی‌توانند با آب مصرفی حتی البسه خود را شست و شو دهند و برای نوشیدن، آب خریداری می‌کنند.

وی همچنین عنوان کرد: درست نیست در بالادست این رودخانه که سردشت و در مسیر بهبهان است به دلیل توزیع آب مناسب از سدها، فراوانی آب باشد اما در این شهرستان که پائین دست سد محسوب می‌شود خشکسالی و کمبود آب حتی برای آبیاری اراضی کشاورزی بیداد کند.

*رودخانه زهره خشک است

رئیس نظام صنفی کشاورزان هندیجانی نیز با اظهار نارضایتی از این وضعیت عنوان کرد: رودخانه زهره کاملا خشک شده است.

فتح‌الله الله‌یاری خاطرنشان کرد: تنها دلیل این امر را می‌توان بی تدبیری سازمان آب و برق استان در توزیع نامناسب آب عنوان کرد.

وی ادامه داد: دو سد بالا دست رودخانه زده‌اند اما فقط شهرهای همجوار این منطقه از آن بهره می‌برند.

رئیس نظام صنفی کشاورزان هندیجانی بیان کرد: تاکنون نامه نگاری‌های زیادی با مسئولان شهری و استانی صورت گرفته است اما همه آنها بی‌نتیجه مانده است!

وی در پایان از مسئولان مرتبط خواست در این زمینه کشاورزان و مردم را همراهی کنند و در راستای رفع مشکلات پیش آمده کمر همت ببندند.

*توزیع نامناسب آب تنها علت است

رئیس اداره جهاد کشاورزی هندیجان نیز اظهار کرد: توزیع نامناسب آب سدهای کوثر و آسک چنین مشکلاتی را برای اراضی کشاورزی و شهروندان ایجاد کرده است.

کامبیز محسنی اضافه کرد: سازمان آب و برق باید هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف کند زیرا امرار معاش روستائیان اطراف رودخانه زهره از راه کشاورزی و دامداری است.

این بار نیز مشکلات مربوط به آب گریبانگیر یکی دیگر از شهرهای استان شد و مردم این منطقه را درگیر مشکلات ریز و درشت کرده است.

امیدواریم مسئولان استانی با حداقل توجه کشاورزی نیمه جان این منطقه را از حالت رکود خارج کنند و نیم نگاهی به جنوبی و محروم‌ترین شهر استان زرخیز خوزستان بیندازند.

.........................

گزارش از مریم خبازی

........................

 

انتهای پیام/72001/صا40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول