اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل زندان‌های کرمان:

تشکیل پرونده سلامت برای زندانیان ضروری است

مدیرکل زندان‌های استان کرمان گفت: تشکیل پرونده سلامت برای هر یک از زندانیان امری لازم و ضروری است.

تشکیل پرونده سلامت برای زندانیان ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، علی ولی‌نیا صبح امروز در نشست شورای بهداشت و درمان اداره کل زندان‌های استان کرمان که با حضور رؤسای زندان‌ها، مسئولان بهداشت و درمان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان ما شاهد کاهش آمار جرایم بودیم و ورودی‌های زندان‌ها نیز کاهش یافت.

وی فرصت رمضان را یک نعمت بسیار بزرگ از سوی خداوند برای بندگان دانست و بیان کرد: خدمت به خلق خدا و انجام کارهای خیر و نیک توفیقی است که امیدواریم نصیب همه ما بشود.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان با اشاره به بحث امنیت در زندان‌ها عنوان کرد: طبق قانون این امر نخستین وظیفه ما به عنوان زندان‌بان است و بعد از امنیت به یک‌سری مسایل حساس می‌رسیم که بهداشت و درمان از جمله آن محسوب می‌شود.

ولی‌نیا ابراز داشت: تعداد زیادی از زندانیان از سواد کافی برخوردار نبوده و دچار فقر فرهنگی هستند و در این شرایط بدیهی است که در زمینه بهداشت آنها مشکلاتی به وجود می‌آید.

وی گفت: در مورد ورودی‌های جدید، بحث پیشگیری و توجه به بهداشت آنها مورد تاکید است و رعایت نکردن بحث بهداشت، قبل از همه خود ما را به خطر می‌اندازد، بنابراین برای حفظ سلامتی همگان باید دیگران را وادار به رعایت امور بهداشتی کنیم.

ولی‌نیا ابراز داشت: بهداشت زندان‌ها هر چه قوی‌تر باشد، کمک شایانی به بهداشت عامه مردم است، زیرا ما در جامعه با هم ارتباط و هر روز شاهد آزادی تعداد زیادی از زندانیان هستیم و اگر مشکلی وجود داشته باشد، اپیدمی می‌شود.

به بحث پیشگیری توجه ویژه داشته باشید

وی گفت: در بحث بهداشت و درمان تاکنون کمترین مسئله و مشکلی را در هیچ یک از زندان‌های استان کرمان شاهد نبودیم، اما این به این معنی نیست که همین وضعیت را نگه‌ داریم، بلکه در بحث پیشگیری باید توجه بیشتری داشته باشیم.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان با ابراز نگرانی از آمار بالای زندان‌ها اظهار کرد: با این جمعیت بالا، کار همکاران حوزه بهداشت و درمان و البته همه همکاران دشوارتر می‌شود و نیاز به حساسیت بالاتری دارد.

ولی‌نیا افزود: در بحث بهداشت و درمان ما به پیش‌گیری تاکید بسیار زیادی داریم، وقتی این اتفاق بیفتد، بسیاری از مشکلات کمتر می‌شود.

وی پیش‌بینی، پیشگیری و درمان را سه مرحله اساسی در زمینه بهداشت و درمان برشمرد و بیان کرد: هزینه‌های بهداشت درمان بسیار سنگین بوده که حتی در برخی موارد قادر به پرداخت آن نیستیم و این وضعیت اهمیت پیشگیری را بیش از پیش نشان می‌دهد.

عدم چشم‌پوشی از خطاها

مدیرکل زندان‌های استان کرمان از حساسیت سازمان زندان‌های کشور درباره بهداشت و درمان خبر داد و گفت: فوت حتی یک نفر زندانی در بند و داخل زندان هیچ توجیهی ندارد، این مسئله از لحاظ قانونی و شرعی و دینی بر هیچ یک از ما پسندیده نیست.

ولی‌نیا افزود: باید بیماری مددجویان را به طور دقیق شناسایی کرده و برای درمان آن اقدام کنیم و از هیچ خطایی در این زمینه چشم‌پوشی نمی‌کنم.

وی تصریح کرد: امکانات و خدمات درمانی در زندان وجود دارد، اگر نیاز است، فرد را به بیمارستان اعزام کنید و هرگز اجازه ندهید، زندانی در زندان فوت کند.

تعیین تکلیف هر چه سریعتر بیماران صعب‌العلاج در زندان

ولی‌نیا گفت: همچنین مددجویانی که به بیماری صعب‌العلاج مبتلا هستند باید شناسایی شوند و اقدام لازم برای اجرای قانون برای این افراد صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: اگر مددجوی بیمار صعب‌العلاج در زندان مشاهده شود به شدت برخورد می‌کنیم.

این مسئول درباره زندانیان سالمند و بیمار عنوان کرد: این افراد ممکن است، بیماری قابل درمان داشته باشند، اما نیاز به دارو دارند و تاکید می‌کنم که اتاق این افراد را جدا کنید تا بتوان به موقع و با حساسیت بیشتری به وضعیت درمانی آنها توجه شود.

تشکیل پرونده سلامت برای مددجویان

ولی‌نیا با بیان اینکه فعالیت در این حوزه کار بسیار دشواری است، گفت: اما اگر کارها تقسیم شود، می‌توان بهتر و در زمان کمتری این کارها را انجام داد.

وی افزود: هر زندانی یک پرونده سلامت باید داشته باشد و هر زندانی هم که به زندان دیگری منتقل می‌‌شود به همراه این مددجو پرونده سلامت وی را ارسال کنید.

بخش فرهنگی زندان به کمک بهداشت و درمان بیاید

مدیرکل زندان‌های استان کرمان با اشاره به طرح متادون‌درمانی در زندان گفت: هدف از اجرای این طرح ترک اعتیاد مددجویان معتاد است.

ولی‌نیا ابراز داشت: همکاران بخش فرهنگی‌ به عنوان متولی آموزش در زندان‌ها باید برنامه‌ریزی و آموزش‌های مورد نیاز در زمینه بهداشت و درمان را به مددجویان ارایه دهند.

وی گفت: مددجویانی که در انجام امورات به ما کمک می‌کنند، باید مورد توجه قرار گیرند تا انگیزه در این افراد و سایرین بیشتر شود و از طریق این افراد می‌توان آموزش‌های لازم را به دیگران نیز داد.

توزیع دارو در زندان مدیریت شود

وی بر مدیریت توزیع دارو در زندان‌ها تاکید و بیان کرد: نیاز بیمارانی که احتیاج به دارو دارند به طور کامل تامین شود، اما در مورد نسخه‌های غیرضروری حساسیت بیشتری داشته باشید تا بتوانیم در شرایطی که هزینه داروها افزایش یافته، اما اعتبارات تغییری نکرده است، وضعیت را مدیریت کنیم.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان عنوان کرد: انجمن‌های حمایت باید بخشی از درآمدهای خود را صرف بهداشت و درمان زندان‌ها بکنند.

ولی‌نیا خطاب به رؤسای زندان‌‌های شهرستان‌ها گفت: با شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌ها ارتباط و تعامل داشته باشید و از آنها بخواهید تا در رفع نیازها به شما کمک کنند.

در این جلسه همچنین فرزاد سیستانی، سرپرست بهداشت و درمان اداره کل زندان‌های استان کرمان اظهار داشت: مواردی که سازمان در سال جدید تاکید دارد، آمار فوت و خودکشی و بیماران صعب‌العلاج است.

وی گفت: برخی از ورودی‌ها سن بالا و بیماری‌های صعب‌العلاجی دارند و ارائه خدمات به آنها کار سختی است.

وی افزود: اجرای احکام و مددکاری باید یاری کنند تا این افراد یا به مرخصی درمان بروند و یا توقف حکم شامل حال آنها شود.

سیستانی بیان داشت: چیزی که ما بسیار تاکید داریم، دقت در بیماریابی مددجویان ورودی است تا بیماران واقعی را شناسایی کنیم.

سرپرست بهداشت و درمان اداره کل زندان‌های استان کرمان با بیان اینکه بحث درمان اعتیاد مورد توجه ما است از افزایش حدود دو برابری قیمت متادون خبر داد و بیان کرد: با این وضعیت باید مدیریت درمانی داشته باشیم.

وی سپس با اشاره به بحث بهداشت اذعان داشت: بهداشت در زندان اگر رعایت نشود، تبعات زیادی برای همه مجموعه دارد به دلیل این سطح اهمیت حتما نظارت بر اماکن مختلف زندان بیشتر شود.

سیستانی خاطر نشان کرد: دفع بهداشتی فاضلاب و آموزش مسایل بهداشتی به مددجویان نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی گفت: نیروی بهداشتی ما باید بتواند، رابط بهداشتی در زندان تربیت کند تا سیستم را کاملا زیر کنترل داشته باشد و بسیاری از مشکلات را از طریق خود مددجویان حل کنیم.

سیستانی ضمن قدردانی از همه رؤسای زندان‌ها اظهار کرد: به دلیل بالا بودن آمار، مصرف دارو افزایش یافته، اما شما سهمیه موجود را به خوبی مدیریت کرده‌اید به ویژه این موضوع را در زندان مرکزی دیده‌ایم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در زمینه آموزش مددجویان باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم و در قالب برنامه‌های فرهنگی می‌توان این کارها را نیز انجام داد.

انتهای پیام/2446/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول