اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهزیستی دماوند خبر داد

اجرای طرح غربالگری شنوایی در دماوند /پرداخت یارانه آزمایش‌ ژنتیک

معاون پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان دماوند گفت: اجرای طرح غربالگری شنوایی با هدف پیشگیری از کم‏‌شنوایی یا ناشنوایی در سنین بزرگ‏سالی در این شهرستان آغاز شد.

اجرای طرح غربالگری شنوایی در دماوند /پرداخت یارانه آزمایش‌ ژنتیک

منیر بیگلربیگی امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران افزود: گاهی اوقات مشکلات احتمالی شنوایی نوزادان در بدو تولد قابل درمان است.

وی ادامه داد: اما اگر این مشکل به‏موقع شناسایی و درمان نشود، ممکن است در سنین بالاتر باعث ناشنوایی شدید یا مطلق شود.

بیگلربیگی تصریح کرد: برای اجرای این طرح، یک دستگاه شنوایی‏سنجی و یک کارشناس بیولوژیک را در بیمارستان‏ دماوند مستقر کرده‏ایم.

وی با بیان اینکه این غربالگری تا سن دو سال باید انجام شود، خاطرنشان کرد: کودکان در بدو تولد در گروه‏های مختلف و صرفاً تا زیر دو سال مورد معاینه قرار می‏گیرند و اگر نیاز به خدمات درمانی داشته باشند، برای درمان به پزشک متخصص ارجاع می‏شوند.

اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم در دماوند

معاون پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان دماوند در ادامه با اشاره به یکی دیگر از مهم‏ترین طرح‏های اجرایی در این معاونت گفت: غربالگری تنبلی چشم نیز چند سال است که برای کودکان یک تا شش سال اجرا می‏شود.

بیگلربیگی با بیان اینکه باید چشمان کودکان یک تا شش سال حداقل سه نوبت معاینه شود، افزود: این طرح بسیار مهم است؛ چون کودکانی که مستعد تنبلی چشم هستند، غربال شده و برای درمان معرفی می‏شوند.

وی تصریح کرد: یک تا شش سال، سن طلایی برای تشخیص مشکل تنبلی چشم است و اگر در این سنین، تنبلی چشم شناسایی و درمان نشود، امکان کم‏بینایی شدید یا نابینایی مطلق در سنین بالاتر وجود دارد.

معاون پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان دماوند ادامه داد: بنابراین همه ساله کودکان دماوندی غربال و اگر نیاز به درمان باشد، برای درمان و پیشگیری از کم‏بینایی در سنین بالاتر به مراکز درمانی ارجاع داده می‏شوند.

انجام آزمایش‏های ژنتیک در دماوند

معاون پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان دماوند یکی دیگر از فعالیت‏های معاونت پیشگیری این شهرستان را امور ژنتیک بیان کرد و توضیح داد: در این دفتر، مشاوره‏های ژنتیکی برای پیشگیری از اختلالات ژنتیکی توسط پزشک متخصص ارائه می‏شود.

وی افزود: گروه‏های هدفی که نیاز به مشاوره ژنتیکی دارند، قبل از ازدواج و قبل از بارداری به ما مراجعه می‏کنند و می‏توانند از خدمات مشاوره‏ای بهره ببرند.

بیگلربیگی درباره اطلاع‏رسانی این طرح گفت: از طریق تبلیغات میدانی و خانه‏های بهداشت و مراکز بهداشت شهرستان دماوند، در این‏باره اطلاع‏رسانی انجام شده است و ما تنها مرکزی هستیم که در سطح شهرستان این مشاوره‏ها را انجام می‏دهیم.

پرداخت یارانه ژنتیک در دماوند

وی ادامه داد: مراجعین دفتر ژنتیک یا خودمعرف هستند و یا در کمیسیون‏های پزشکی و توانبخشی که ما برگزار می‏کنیم، شرکت کرده‏اند.

معاون پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان دماوند تأکید کرد: در این طرح، زوج‏هایی را که به مشاوره و آزمایش ژنتیکی نیاز دارند، به آزمایشگاه‏های ژنتیکی ارجاع می‏دهیم.

بیگلربیگی به یارانه ژنتیک اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه آزمایش‏های ژنتیک هزینه‏های سنگینی دارد، بهزیستی شهرستان گاهی بخشی و گاهی 100 درصد هزینه‏های این آزمایش را به خانواده‏هایی که توان مالی ندارند، می‏پردازد.

انتهای پیام/2568/ج40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول