اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار صورت می‌گیرد

انجام پروژه ترکیب‌های ژنتیکی گوسفند برای سامانه‌های روستایی ـ مزرعه‌ای

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان از انجام پروژه ترکییب‌های ژنتیکی گوسفند برای سامانه‌های روستایی ـ مزرعه‌ای در استان همدان خبر داد.

انجام پروژه ترکیب‌های ژنتیکی گوسفند برای سامانه‌های روستایی ـ مزرعه‌ای

محمد نظرپور امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در همدان از انجام پروژه ترکییب‌های ژنتیکی گوسفند برای سامانه‌های روستایی ـ مزرعه‌ای در استان همدان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه نژاد غالب گوسفند در استان همدان، نژاد مهربان است، این پروژه بر روی دو گله به تعداد 640 رأس در شهرستان‌های فامنین و بهار انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه از اسپرم نژاد رومانوف به روش لاپراسکوپی روی نژاد مهربان استان تلقیح انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: قرار است نرهای آمیخته شده‌ در این طرح، به کشتارگاه‌ها انتقال و ماده‌های آنها دوباره با یک نژاد پاکستانی به همان روش لاپراسکوپی تلقیح شوند.

وی ابراز داشت: بعد ازاین مرحله تعیین ژنوتیپ و انتخاب براساس روش‌های مولکولی انجام و در نسل سوم تکثیر ترکیب‌های ژنتیکی برای معرفی به پرورش‌دهندگان نسل بعدی و همچنین تثبیت و توزیع بین متقاضیان واجد شرایط انجام می‌شود.

نظرپور با بیان اینکه از این 640 رأس گوسفند فهلی شده، 482 رأس از آنها به روش لاپراسکوپی تلقیح انجام شده افزود: 212 رأس از این تعداد زایش کرده که 170 رأس از اینها تک قلو و 42 رأس مابقی دوقلو هستند.

وی با اشاره به اینکه از 254 بره متولد شده، 128 بره نر و 126 بره ماده است ابراز داشت: این یک طرح ادامه‌دار است و مقرر شده که اسپرم نژاد پاکستانی برای تلقیح 126 برای تولید نسل سوم آماده شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: با توجه به اینکه این طرح برای نخستین‌بار در استان همدان با همکاری اساتید دانشگاه تهران، دامدار و سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود، هدف از این طرح آن است که به آمیخته‌ای از گوسفند دست یابیم که در دامداری‌ها و سیستم بسته روستایی پرورش یابد و از نظر تولید گوشت قابل توجه باشد.

انتهای پیام/89024/ق20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول