اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

خبرنگارانی که بیمه نیستند

خبرنگاری یک از کارهای سخت و مهم است اما به این حرفه که فعالان آن با تمام وجود به آن می‌پردازند در استان بهای کمی داده می‌شود.

خبرنگارانی که بیمه نیستند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، 17 مرداد هر سال، به مناسبت سالروز شهادت خبرنگار شهید ، محمود صارمی به عنوان روز خبرنگار نامیده شده و هر ساله به بهانه این روز جلساتی در راستای تکریم از مقام شامخ خبرنگار که به نوعی شغل انبیاست، برگزار می‌شود.

خبرنگاران به عنوان گوش و چشم جامعه همواره مورد توجه بوده و از این قشر زحمتکش هیچ‌گاه به اندازه‌ای که در خور شان آنها باشد، تقدیر نشده است.

خبرنگاران بدون هیچ چشم‎داشتی در عرصه رسانه فعالیت کرده و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های دولت‌های مختلف و دغدغه‌های مردم را به دوش می‌کشند.

دنیای کنونی با وجود تکنولوژی‌های ارتباطی پیشرفته و متعدد در امر دستیابی سریع به اطلاعات و منابع مختلف و با وجود درگیرى و خشونت که به طور آشکارا در بیشتر نقاط این کره خاکی فراگیر شده، کسب اطلاعات موثق و قابل اطمینان در مورد وضعیت سیاسى، اجتماعى و امنیتى بشر و میزان آوارگى آنها بسیار دشوار و در عین حال ضروری و حیاتى است.

خبرنگاران از مهره‌های اساسی اطلاع‌رسانی جامعه هستند اما کار آنها هرگز آن طور که باید و شاید به خوبی در جامعه دیده نمی‌شود.

خبرنگاران استان زنجان نیز همچون سایر خبرنگاران جامعه دارای مشکلات و مسائلی هستند که با وجود اینکه سال‌های سال است تلاش می‌کنند تا این دغدغه‌ها حل شود، اما گوش شنوایی برای رساندن پیام خود پیدا نکرده‌اند.

امسال هم که برگزاری مراسم روز خبرنگار توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در هاله‌ای از ابهام است، خبرنگاران سخت‌کوش زنجانی دم نمی‌زنند چراکه با وجود نیاز، روح غنی خود را خدشه‌دار نمی‌کنند.

با مروری به سایت‌های مختلف خبری و اطلاع‌رسانی از برگزاری مراسم‌های مختلف روز خبرنگار توسط ادارات کل ارشاد استان‌های مختلف خبرهای مختلفی می‌شنوی، اما امسال خبرنگاران زنجانی این مراسم را ندارند، از سوی دیگر خانه مطبوعات استان زنجان که تنها نام این خانه را بر دوش می‌کشد، هیچ برنامه‌ای برای برگزاری این برنامه که تنها روز خبرنگاران محسوب می‌شود، ندارد.

هدف این مصاحبه گله و شکایت نیست چراکه نویسنده این گزارش نیز می‌داند همکارانش دوست ندارند، به خاطر عدم برگزاری این برنامه گله‌ای داشته باشند.

 به سراغ چند تن از خبرنگاران استان زنجان رفته‌ایم تا حداقل گوشه‌ای از مشکلات کار خبرنگاری را در جامعه منعکس کنیم.

*به جایگاه خبرنگاری در زنجان بها داده نمی‌شود

یکی از خبرنگاران خبرگزاری ایسنا در منطقه زنجان معتقد است به جایگاه خبرنگاری در زنجان بها داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه خبرنگاری به دلیل دستمزد بسیار پایین آن شغل محسوب نمی‌شود، افزود:‌ این جایگاه در بین مسئولان استانی نیز تعریف شده نیست.

یوسف قزلباش نداشتن امنیت شغلی را از دیگر دغدغه‌های خبرنگاران استان زنجان می‌داند و معتقد است، اگر به هر دلیلی خبرنگاری نتواند به شغل خود ادامه دهد، هیچ نهادی از خبرنگاران حمایت نمی‌کند.

وی با اشاره به پوشش همه اخبار استان توسط خبرگزاری‌ها، افزود: خبرگزاری‌ها در پوشش اخبار استان در صدر قرار دارند اما به هنگام تجلیل، همه خبرنگاران که شاید برخی از آنها تنها نام خبرنگار را یدک می‌کشند، تجلیل می‌شوند.

دبیر سرویس اقتصادی ایسنا در زنجان با بیان اینکه در مراسم تجلیل از خبرنگاران از 300 خبرنگار تجلیل می‌شود، افزود: در حالیکه تنها 20 نفر از خبرنگاران در طول سال در این عرصه حضور جدی دارند.

وی تبعیض‌ در بین رسانه‌ها را از دیگر مشکلات خبرنگاران عنوان کرد و گفت: خبرنگاری که وابسته به رسانه‌ای خاص است بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

*اکثر خبرنگاران زنجانی بیمه نیستند

خبرنگار ایرنا نیز با اشاره به مشکلات پیش‌روی خبرنگاران زنجانی خاطرنشان کرد: اکثر خبرنگاران زنجانی بیمه نیستند.

وی با بیان اینکه این افراد به این دلیل که قرارداد کاری با خبرگزاری با مطبوعات ندارند از بسیاری از مزایا بی‌بهره هستند، افزود: نداشتن امنیت شغلی از دیگر مشکلات خبرنگاران است.

فریبا نجفی عدم حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را از دیگر مشکلات خبرنگاران زنجانی برشمرد و افزود: در تجلیل‌ها نیز از خبرنگارانی که سال‌ها است در این عرصه حضور ندارند، صورت می‌گیرد.

*خبرنگاری از مشاغل سخت و زیان‌آور است

خبرنگار شبستان نیز معتقد است، خبرنگاری از مشاغل سخت و زیان‌آور است اما خبرنگاران استان زنجان از مزایای این شغل بهره‌مند نیستند.

وی گفت: هفدهم مردادماه این روز ارزشمند اجتماعی بر همه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است.

نرگس سعادتی با بیان اینکه بارها دغدغه‌های خبرنگاران به مسئولان گوشزد شده است، افزود: تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

*عدم امنیت شغلی مشکل بزرگ خبرنگاران استانی است

خبرنگار جام جم نیز با اشاره به احداث مسکن خبرنگاران در زنجان اظهار کرد: در حال حاضر افرادی در مسکن خبرنگاران سکونت دارند که نه خبرنگار هستند و نه جزو خانواده خبرنگاران محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه چندین بار دغدغه‌های خبرنگاران به مسئولان گفته شده است، افزود: متاهل بودن از شرایط مسکن خبرنگاران بود که در حال حاضر بسیاری از خبرنگاران مجرد در این مسکن‌ها ساکن هستند.

فوزیه مهدیون عدم ارائه تسهیلات از طریق صندوق خبرنگاران را نیز از دیگر مشکلات این قشر در زنجان عنوان کرد و گفت: اداره کل ارشاد متولی خبرنگاران است، اما تاکنون هیچ تسهیلاتی از سوی این صندوق به خبرنگاران ارائه نشده است.

وی عدم امنیت شغلی را مشکل بزرگ خبرنگاران استانی دانست و گفت: معلوم نیست امروز که در کار خبر هستیم، فردا مدیر مسئول عذرمان را نخواهد.

وی نداشتن قرارداد کاری مشخص را از دلایل نداشتن امینت شغلی دانست و گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه اقدامی انجام نمی‌دهد.

فارس امیدوار است، مشکلات پیش‌روی خبرنگاران استان زنجان به گوش مسئولان رسیده و به حل مشکلات این قشر تاثیرگذار در جامعه توجه کنند.

-----------------------

گزارش :ملکناز نجفی

----------------------

انتهای پیام/73003/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول