اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی اعلام کرد

فعالیت 19 مرکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در آذربایجان غربی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی گفت: استان آذربایجان غربی نزدیک به 19 مرکز آموزشی، 166 کارگاه، 355 موسسات کارآموزی تحت پوشش دارد.

فعالیت 19 مرکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در آذربایجان غربی

جمشید اسعدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: 90 هزار و 144 نفر در دوره‌های آموزشی این اداره شرکت کرده‌اند.

وی افزود: 40 هزار و 477 نفر گواهینامه مهارت اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان غربی را اخذ کرده‌اند.

اسعدی با بیان اینکه نظام آموزشی رسمی و غیررسمی به گونه‌ای طراحی شود که در یک مقطع افراد را خود نظام تقسیم‌بندی کند، ادامه داد: در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نظامی مبنی بر سازمان ملی مهارت شکل گرفت که نظام ملی مهارت سال گذشته به تصویب هیئت دولت رسید.

وی افزود: این نظام، سه زیر نظام شامل نظام آموزش مهارت و فن‌آوری، نظام صلاحیت حرفه‌ای و نظام احراز اشتغال دارد و نظام آموزش مهارت و فن‌آوری نیز سال گذشته به تصویب هیئت دولت رسید.

اسعدی خاطرنشان کرد: این نظام سبب می‌شود سه متولی آموزش‌های مهارتی شامل دانشگاه جامع علمی کاربردی، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با همدیگر نه اینکه ادغام شوند، بلکه از لحاظ هدف و رویکرد آموزشی همگام شوند.

وی تصریح کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با تغییرات مختلفی مواجه شده و فشارهای مختلفی از جمله آماده‌سازی نیروی انسانی فاقد مهارت مواجه شده است.

اسعدی اضافه کرد: هفته ملی مهارت برای فرهنگ‌سازی بوده به طوری که توجه به آینده شغلی افراد از طریق مهارت آموزشی داشته باشیم و موضوع مهارت آموزشی در کشور یک مسئله جدی است.

وی با بیان اینکه در کارگروه اقتصاد طرحی تحت عنوان طرح کارورزی مطرح کردیم، اعلام کرد: در طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی به مدت 11 ماه در اختیار کارخانه برای اشتغال موقت قرار می‌گیرد تا مهارت‌های لازم در رشته تخصصی خود را به صورت عملی فرا گیرد.

اسعدی ادامه داد: 50 درصد هزینه‌های مربوط به این طرح از طریق دولت و 50 درصدی باقیمانده توسط کارخانه تامین می‌شود و این طرح برای کسب آمادگی برای کار در حوزه مربوط به رشته تحصیلی متقاضیان در صنعت انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: پیشنهادی با حضور دانشگاه ارومیه، شهرک‌های صنعتی و جهاد کشاورزی صورت گرفت به طوری که دولت موظف شده برای صنعت یارانه دهد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای لازمه جامعه بوده، تصریح کرد: بحث شغل با دانش متفاوت بوده و خلاء آموزش‌های مهارتی در جامعه مشهود است.

اسعدی با بیان اینکه در کل کشور 700 مرکز فنی و حرفه‌ای و بیش از 3 هزار و 500 کارگاه آموزشی وجود دارد، خاطرنشان کرد: 4 هزار و 44 استاندارد آموزشی براساس نظام شایستگی یا CBT داریم.

وی افزود: 16 هزار آموزشگاه آزاد برای کسب پروانه کسب باید از فنی و حرفه‌ای صلاحیت حرفه‌ای کسب کنند.

اسعدی اظهار داشت: همکاران ارزشمندی مثل جهاد کشاورزی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، پادگان‌ها، اداره کل زندان‌ها و نیروهای مسلح داریم.

اسعدی با اشاره به روند روبه رشد ارائه آموزش‌های مهارتی و تحقق عملکرد 105 درصدی آموزش در بخش دولتی استان آذربایجان غربی در سال گذشته، خاطرنشان کرد: تعهد این اداره کل 3 میلیون و 960 هزار و 395 نفرساعت بوده که در مجموع با برگزاری یک هزار و 770 دوره آموزشی 4 میلیون و 175 هزار و 236 نفر ساعت تحقق یافته است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان غربی از برگزاری 18 دوره آموزشی روش‌های نوین فنون تدریس CBT برای 356 نفر از مربیان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان غربی خبر داد و اظهار داشت: در این راستا یک هزار و 395 بازرسی از آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد استان آذربایجان غربی صورت گرفته است.

اسعدی افزود: تنها در سه ماه نخست سال جاری یک میلیون و 85 هزار و 301 نفرساعت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در موسسات کارآموزی و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد برای کارجویان و کارآموزان علاقمند به مهارت‌آموزی ارائه شده است.

انتهای پیام/61005/ب30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول