اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بانک خون بند ناف رویان آذربایجان غربی اعلام کرد

موارد منع قرارداد ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد در بانک رویان

رئیس بانک خون بند ناف رویان آذربایجان غربی گفت: لازم است خانواده‌ها با توجه به موارد منع قرارداد ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد، از موارد قابل پیشگیری خودداری کنند.

موارد منع قرارداد ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد در بانک رویان

محمدرضا سام امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه سلول‌های بنیادی، اکنون این سلول‌ها به عنوان ثروتی نهفته در درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج قلمداد می‌شوند که در این میان تهیه این سلول‌ها از خون بند ناف نوزاد در مقایسه با تأمین آن از طریق سایر بافت‌های بدن بسیار بی‌خطر بوده و به انجام اعمال جراحی دیگری نیاز ندارد.

وی در این میان به برخی موارد بازدارنده که مانع عقد قرارداد برای نگهداری سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزاد می‌شوند اشاره کرد و گفت: سابقه دریافت خون توسط مادر در یک ‌سال گذشته و یا سابقه دریافت داروهای هورمونی با منشأ انسانی از قبیل فاکتورهای انعقادی، ایمنوگلوبولین‌های وریدی و برخی از داروهای کمک‌باروری، از جمله موارد منع عقد قرارداد برای ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد محسوب می‌شوند.

سام محروم بودن مادر از اهدای خون به دلایل غیر از ضعف جسمی را از دیگر موارد منع قرارداد برشمرد و تصریح کرد: سابقه ابتلا به سرطان و یا شیمی‌درمانی مادر در یک سال گذشته می‌تواند مانع صدور مجوز لازم برای ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد شود.

وی با تأکید بر مزایای ذخیره‌سازی خون بند ناف، به خانم‌هایی که قصد بارداری در یک ‌سال آینده دارند، گفت: چنانچه مادر در یک‌ سال گذشته خال‌کوبی، تاتو و یا حجامت کند، مجاز به ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد او نیستیم که لازم است خانواده‌ها به این موارد توجه کنند.

سام سابقه مصرف داروهای مخدر تزریقی یا داروهای پرورش اندام در طول زندگی مادر را از دیگر موارد منع قرارداد اعلام کرد و افزود: سابقه وجود تبخال ادامه‌دار در مادر نیز از موارد منع قرارداد اعلام شده است.

رئیس بانک خون بند ناف رویان آذربایجان غربی ادامه داد: مادرانی می‌توانند نسبت به ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد خود اقدام کنند که در طول یک‌سال گذشته به بیماری‌هایی نظیر آبله‌مرغان، سرخجه، سرخک، لیستریوز و زونا مبتلا نشده‌اند.

وی سابقه ابتلا به بیماری‌های ویروسی(هریس) در ناحیه تناسلی، بیماری‌هایی نظیر سیفیلیس، تب مالت، سل، حصبه، شبه حصبه، ایدز، سالک، مالاریا و هپاتیت C را از دیگر موارد منع قرارداد عنوان کرد.

سام با بیان این موارد به خانواده‌هایی که قصد بارداری دارند، تأکید کرد: توجه به موارد منع قرارداد، به ویژه مواردی که قابل پیشگیری هستند می‌تواند به راحتی موانع منع قرارداد را از میان برده و سبب پس‌انداز کردن خون بند ناف غنی از سلول های بنیادی کودک شود.

انتهای پیام/61006/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول