اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بانک خون بند ناف رویان آذربایجان غربی اعلام کرد

لزوم فرهنگ‌سازی برای ذخیره خون بند ناف نوزاد در آذربایجان غربی

رئیس بانک خون بند ناف رویان آذربایجان غربی گفت: روند آگاهی مردم آذربایجان غربی از مزایای ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد رو به افزایش است ولی همچنان باید در این راستا تلاش کرد.

لزوم فرهنگ‌سازی برای ذخیره خون بند ناف نوزاد در آذربایجان غربی

محمدرضا سام امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: با توجه به آغاز به کار مرکز رویان آذربایجان غربی از مهر ماه سال 91 در ارومیه، لازم است اطلاع‌رسانی گسترده در این رابطه به هم‌استانی‌ها ارائه شود و در این راستا تاکنون اقدامات مهمی نیز صورت گرفته است.

وی به اهمیت ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد اشاره کرد و افزود: خون بند ناف که پس از تولد در بند ناف نوزاد وجود دارد؛ معمولا به صورت زباله بیولوژیک دور انداخته می‌شود در حالی که این خون غنی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است.

سام تصریح کرد: سلول‌های بنیادی خون‌ساز می‌توانند با جایگزین شدن در مغز استخوان فرد بیمار، سلول‌های خونی جدید را تامین کنند.

وی در ارتباط با فرهنگ‌سازی ذخیره این خون در میان مردم آذربایجان غربی گفت: دفتر این مرکز از سال گذشته در ارومیه افتتاح شده که از آن زمان تاکنون 120 واحد خون توسط این مرکز برای ذخیره به بانک خون رویان فرستاده شده است.

وی بر لزوم اطلاع‌رسانی گسترده برای ارتقای سطح آگاهی مردم استان از مزایای درمانی این ذخیره‌سازی و ترغیب آنان به این مسئله تاکید کرد و افزود: تاکنون از طرق مختلف برای این امر اقدام کرده‌ایم که پخش برنامه‌ای با عنوان «علم و زندگی» از شبکه استانی سیما از جمله این برنامه‌ها است که در قالب این برنامه توضیحات جامعی در ارتباط با خون بند ناف و مزایای ذخیره‌سازی آن به هم‌استانی‌ها ارائه شد.

سام تصریح کرد: در شهرستان خوی در ارتباط با این موضوع به صورت مفصل در مراسمی بحث شد و مورد استقبال مردم این شهرستان قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در حاشیه مراسم روز معلم که در شهر ارومیه برگزار شد با حضور نمایندگان این مرکز تلاش شد تا در جمع قشر فرهنگی استان، به عنوان یکی از اقشار تحصیل‌کرده و اثرگذار جامعه در ارتباط با آشنایی بیش‌تر مردم استان و ارائه اطلاعات لازم به آنان مطالب جامعی عرضه شد.

سام از توزیع بروشورهای متعددی نیز در سطح درمانگاه‌های استان خبر داد و افزود: تابلوهایی نیز با همکاری پزشکان و کادر درمانی بیمارستان‌های استان در مطب‌ها و کلینیک‌ها نصب شد.

رئیس بانک خون بند ناف رویان آذربایجان غربی تصریح کرد: روند آگاهی مردم از این مسئله رو به افزایش بوده و امیدواریم تا پایان سال جاری با تداوم این روند، تعداد افراد مراجعه‌کننده به مرکز رویان استان برای ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادشان به طور چشمگیری افزایش یابد.

انتهای پیام/61009/ر30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول