اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آغاز فصل ثبت‌نام مدارس و سناریوی تکراری اخذ شهریه از والدین دانش‌آموزان

با آغاز فصل ثبت‌نام مدارس امسال نیز همچون سال‌های گذشته سناریوی تکراری اخذ شهریه از والدین در مدارس زنجان تکرار شد.

آغاز فصل ثبت‌نام مدارس و سناریوی تکراری اخذ شهریه از والدین دانش‌آموزان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، همه ساله با بازگشایی مدارس داستان همیشگی اخذ وجه نقد از والدین تکرار می‌شود و شاید با وجود اعتراض‌های بسیار نوشتن گزارش از سوی خبرگزاری‌ها و مطبوعات و همچنین اعلام مسئولان آموزش و پرورش با تغییر اندک در سال بعد تکرار شده و گله‌ها و انتقادها کار به جایی نمی‌برند.

دریافت شهریه در مدارس تعابیر مختلفی دارد، به گفته برخی از والدین این وجوه به نوعی پول اجباری است که از آنها اخذ می‌شود، اما مدیران برخی از مدارس این وجوه را کمک داوطلبانه و یا کمک به مدرسه عنوان می‌کنند و مسئولان آموزش و پرورش نیز همانند هر سال هیچ اعتقادی بر دریافت این نوع وجوه نداشته و معتقدند دریافت وجه نقد از اولیا غیرقانونی است.

موضوع دیگری که شاید برای بسیاری از والدین قابل تحمل نباشد، تبعیض قائل شدن در بین دانش‌آموزان است. در برخی از موارد مشاهده می‌شود که مدیران مدارس علاوه بر در نظر گرفتن وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان به جایگاه اجتماعی اولیای آنها نیز توجه دارند و از این نظر دانش‌آموزان را تقسیم‌بندی می‌کنند و این موضوع به عنوان ملاکی در ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس محسوب می‌شود، اما جایگاه اجتماعی والای والدین همواره مثبت نبوده و در برخی از موارد دستاویزی برای دریافت شهریه محسوب می‌شود.

امسال نیز با بازگشایی مدارس و در پی اعتراض عده‌ای از والدین دانش‌آموزان به بررسی این موضوع پرداختیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اعلام کرد: در هیچ کدام از مدارس دولتی وجه نقد دریافت نمی‌شود و در صورتی که مدیر و یا مسئولان مدرسه‌ای نسبت به این کار اقدام کنند، غیرقانونی است.

امیر نظری با اشاره به اینکه مدارس شامل گروه‌های مختلفی هستند، تصریح کرد: مدارس غیردولتی مجاز به دریافت شهریه هستند و نرخ وجوه دریافتی آنها توسط آموزش و پرورش مصوب می‌شود.

وی مدارس خاص را گروه دوم از مدارس مجاز به دریافت شهریه عنوان کرد و گفت: اینگونه مدارس تابع آیین‌نامه‌های خود هستند و هر فردی که خواهان تحصیل دانش‌آموز خود در این مدارس باشد، باید بر اساس قوانین شهریه پرداخت کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گروه سوم از مدارس فعال در استان را مدارس عادی و دولتی عنوان کرد و افزود: مدیران و مسئولان این مدارس حق دریافت شهریه از والدین دانش‌آموز را ندارند.

وی با بیان اینکه هر سال مبلغی مشخص در این نوع مدارس از والدین اخذ می‌شود، تصریح کرد: مبالغی که در این مدارس از والدین اخذ می‌شود بر اساس قانون هزینه خرید کتاب و بیمه است.

نظری اظهار کرد: پول بیمه و لباس دانش‌آموز جزو هزینه‌های مدارس نبوده و دریافت این وجوه هیچ سودی برای مدارس ندارد و صرفاً هزینه خدماتی است که به دانش‌آموز ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر والدین تمایل داشته باشند می‌توانند کتاب دانش‌آموز را نیز به صورت آزاد تهیه کنند که در این صورت پول کتاب از آنها اخذ نمی‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در ادامه نوع چهارم از مدارس فعال استان را هیئت‌ امنایی عنوان کرد و گفت: این نوع مدارس نه جزو مدارس خاص هستند و نه جزو مدارس عادی محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه اداره مدارس هیئت امنایی به عهده خود والدین است، اضافه کرد: اخذ وجه یا عدم اخذ وجه در این مدارس با تصمیم والدین دانش‌آموزان صورت می‌گیرد و آموزش و پرورش دخالتی در این امر ندارد.

نظری با اشاره به اینکه هیئت امنایی بودن یا نبودن مدارس با تصمیم اولیا انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر 55 مدرسه هیئت امنایی در استان زنجان وجود دارد که تصمیم‌گیری برای اداره آنها از طریق والدین صورت می‌گیرد.

به گفته نظری، در سال تحصیلی جدید 177 هزار دانش‌آموز در استان زنجان تحصیل می‌کنند.

---------------------------

گزارش از زهرا رسولی

---------------------------

انتهای پیام/73005/ز40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول