اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

غبار‌روبی دل‌ها برای حضور در ماه خدا

مردم اردبیل در کنار آماده‌سازی مساجد برای استقبال از ماه رمضان سعی می‌کنند غبار دل‌های خود را نیز بشویند تا با قلب‌هایی پاک و دستان پر از عطر محبت، رو به سوی پارسایی و ضیافت الهی بروند تا از خوان گسترده باری تعالی بهره ببرند.

غبار‌روبی دل‌ها برای حضور در ماه خدا

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سال‌هاست که دهه پایانی شعبان دهه آماده‌سازی و تکریم و غبار‌روبی مساجد نامگذاری شده که در این حرکت زیبا و نمادین نه تنها مومنان بی‌شمار به غبار‌روبی خانه خدا، مساجد می‌پردازند بلکه غبار از دل خود می‌شویند تا با توبه و انابه و حلالیت خواستن از دیگران خود را مهیای ماه شریف و گران‌سنگ رمضان کنند.

به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل غبار‌روبی مساجد همزمان با سراسر کشور تا 17 تیر ماه انجام می‌شود که در قالب این برنامه بیش از ده‌ها مسجد استان اردبیل در نقاط مختلف غبار‌روبی شده و این مساجد آماده حضور مومنان و متدینین می‌شود که در ماه عزیز رمضان می‌خواهند از فضاهای معنوی بهره گرفته و استفاده کنند.

حجت‌الاسلام سید مهدی ستوده اظهار داشت: مردم استان اردبیل در جای جای این استان ولایت‌مدار، در کنار آماده‌سازی مساجد برای انس و الفت بیشتر مومنان در ماه مبارک رمضان سعی می‌کنند غبار دل‌های خود را نیز بشویند تا با قلب‌هایی پاک و دستان پر از عطر محبت، عشق و صفا رو به سوی تقوا و پارسایی و ضیافت الهی بروند تا از خوان گسترده باری تعالی بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: با همراهی خادمان مساجد بسیاری از مومنان به ویژه بانوان پرتلاش در روزهای گذشته کوشیده‌اند تا به هر شکل ممکن با شست‌وشوی فرش‌ها و پوشیدنی‌های مسجد همچنین عطرافشانی و غبار‌گیری از گوشه و کنار مساجد همراه با مومنان خود را مهیای حضور در ضیافتی کنند که تا چند روز آینده گستره آن عالم اسلام و جهان را فرا می‌گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل افزود: مسجد نخستین و اثر‌گذارترین پایگاه در مکتب اسلام به شمار می‌رود و علی‌رغم توسعه امروز جهان نقش مسجد بی‌بدیل و اثر‌گذاری آن در اصلاح جامعه نقشی بدون رقیب است لذا توجه به مسجد به عنوان یک امر لازم در شرایط امروز زندگی ما ضروری است.

ستوده تصریح کرد: این منزل و ماوا پذیرای میهمانان خدا، پویندگان طریقت قدسی و تهذیب نفس بوده و میزبان این خانه نیز خداست و به همین دلیل شایسته است که فضای مقدس مسجد از هر آلودگی مادی و معنوی پاکیزه و مبری باشد.

برگزاری مراسم غبار‌روبی و بهداشت مساجد امری مهم در جامعه اسلامی است که قطعاً آثار معنوی فراوانی به همراه دارد و البته از طرف دیگر نیز فعالیت در زمینه بهداشت و پاکیزگی در مساجد اجر و ثوابی خاص و آثار روحی و روانی معنوی به همراه دارد.

نظافت و پاکیزگی که از ارکان دین اسلام است و همواره مورد تاکید مسلمانان می‌باشد در آستانه یک میهمانی ارزشمند ارج و قربی والاتر دارد به طوری‌که این روزها همزمان با تر و تمیز کردن خانه‌ها و عطر‌آگین کردن منازل؛ مساجد نیز مهیای پذیرایی هزاران انسانی می‌شوند که این روزها فرصت را غنیمت می‌شمارند تا با حضوری عارفانه در مساجد هم در نمازهای جماعت یومیه شرکت کنند و هم به خطابه‌های وعاظ و روحانیون دل بسپارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اهالی استان اردبیل که از روزها قبل با آیین‌های ویژه و برنامه‌های گسترده خود را مهیای ماه میهمانی الهی می‌کنند این روزها در تب و تاب فراهم کردن امکانات و برخی نیازمندی‌هایی هستند تا در کنار سفره الهی با آرامش روحی و روانی کامجو شده و لذتی بی‌بدیل ببرند.

بسیاری از هموطنان در این روزها با بیختن آرد‌ها و همچنین تهیه لوازم فرنی و دیگر غذاهای محلی و همچنین فراهم کردن اسباب پذیرایی از میهمانان الهی در مناسبت‌های پیش‌رو سعی می‌کنند سنت دیرینه خانواده‌ها و بستگان را به جا آورده و بیش از گذشته در این روزها و شب‌های پایانی شعبان با روزه‌داری و دعا و نیایش به پیشواز ماه مبارک رمضان بروند تا به رب جلیل خود بگویند که ضمن غبار‌روبی و گردگیری خانه‌های ظاهری خود؛ خانه‌های دلشان را نیز تطهیر کرده و آماده میهمانی یک ماهه هستند.

و چه زیباست میهمانانی پاک در قواره میزبان طیب و طاهر که به هر بهانه‌ای بنده‌اش را در این شب‌ها و روزها می‌بخشد و دست آن‌ها را برای بالا بردن بنای صداقت و پاکی و فطرت زلال و شفاف همراهی و دستگیری می‌کند.

و این روزها حال و هوای رمضان را می‌توان از هر کوچه و دیار اردبیل، شهر حسینی و ابوالفضلی به خوبی حس کرد که در آستانه ماه مبارک رمضان زنان و مردان سختکوش این دیار به هر نحوی سعی می‌کنند تا خود را آماده حضور در یک میهمانی بی‌بدیل کنند تا از خوان نعمت الهی بهره بجویند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، چه بسیار مردان و زنانی که در سه چهار روز باقیمانده به رمضان قلب‌ها و وجودشان را از هرگونه آلودگی می‌شویند و با دستانی پاک و قلبی آرام به عجز و انابه می‌پردازند تا پروردگار متعال با رحمت واسعه و بی‌نظیر خود کرامتی کرده و عزتی دوباره به همه مسلمانان و انسان‌های گرفتار و در بند ببخشد.

========================

گزارش از: ‌عادله جوادزاده – رویا سیف‌بابلانی

========================

انتهای پیام/62005/ط40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول