اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

از خانه‌تکانی دل‌ها تا غبارروبی مساجد

بوی خوش ماه رمضان از پنجره ملکوتی شعبان استشمام می‌شود و صدای دعوت حق تعالی برای خانه‌تکانی دل‌ها در ماه رحمت به گوش می‌رسد.

از خانه‌تکانی دل‌ها تا غبارروبی مساجد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، خداوند متعال در آیاتی از سوره «بقره» می‌فرمایند که «ما از ابراهیم و اسماعیل پیمان گرفتیم که خانه خدا را برای حضور مردم و کسانی که می‌خواهند در مساجد به اعتکاف و عبادت بپردازند، پاک‌سازی کنند» این سنت الهی است که در آستانه ماه مبارک رمضان مردم به آن جامه عمل می‌پوشانند و با همدلی تفسیرناپذیر به توصیه‌های قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) عمل کرده و مساجد را پاکیزه می‌کنند.

گروه‌های مختلف مردم از اقشار گوناگون با به دست گرفتن جارو، فرش‌های مساجد و اماکن مذهبی را تمیز کرده و با عطرافشانی فضای مساجد، این پایگاه‌های عبادی را برای حضور پرشور مردم مسلمان ایران اسلامی در عبادت‌های ماه مبارک رمضان آماده می‌کنند.

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان مردم خود را آماده ورود به ماه میهمانی خداوند می‌کنند تا با تزکیه نفس بهترین توشه را از این ماه آسمانی به دست آورند و در پیشگاه خداوند باری تعالی سرافراز باشند.

پیامبر اکرم(ص) از برکات ماه رمضان بسیار سخن گفته‌اند ایشان در این خصوص می‌فرمایند: «رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.» که این خود دلیلی است برای داشتن بهترین عملکرد در این ماه پربرکت که خداوند سفره رحمت را بر روی جانشینان خود بر زمین گشوده است.

ماه رمضان ماه انسان‌ساز است، ماه راز و نیاز با حق تعالی است، ماهی است که در آن قرآن نازل شده و پروردگار انسان‌ها را به استغفار و پاک شدن از گناهان دعوت می‌کند.

خداوند در قرآن کریم در آیه‌های مختلفی بر انجام فرایض در ماه مبارک رمضان تأکید کرده است، خداوند در سوره بقره می‌فرمایند که «ماه رمضان (همان ماه) است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است (کتابی) که مردم را راهبر و (متضمن) دلایل آشکار هدایت و (میزان) تشخیص حق از باطل است. پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد و کسی که بیمار یا در سفر است (باید به شماره آن) تعدادی از روزهای دیگر (را روزه بدارد)، خدا برای شما آسانی می‌خواهد و برای شما دشواری نمی‌خواهد تا شماره (مقرر) را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است به بزرگی بستایید و باشد که شکرگزاری کنید.» و رسول خدا نیز می‌فرمایند که «اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو می‌کند که سراسر سال، رمضان باشد.»

پیام ماه مبارک رمضان به انسان‌ها این است که از کمند هوس‌های دنیایی خود آزاد شوند و با تقوا و پارسایی به خانه‌تکانی درونی بپردازند.

پیام رمضان تمام خوبی‌ها و نیکی‌هاست و این انسان‌ها هستند که باید به بهترین نحو از ماه نزول قرآن کریم استفاده کنند.

مقام معظم رهبری در دیدار مبلغان و روحانیون در باب اهمیت ماه رمضان جملات واقعا تأثیرگذاری را می‌فرمایند: «ماه رمضان در هر سال، قطعه‌ای از بهشت است که خدا در جهنم سوزان دنیای مادی ما، آن را وارد می‌کند و به ما فرصت می‌دهد که خودمان را بر سر این سفره الهی در این ماه، وارد بهشت کنیم. بعضی همان سی روز را وارد بهشت می‌شوند. بعضی به برکت آن سی روز، همه سال را و بعضی همه عمر را. بعضی هم از کنار آن، غافل عبور می‌کنند که مایه تأسف و خسران است. حالا برای خودشان که هیچ، هر کس که ببیند این موجود انسانی، با این همه استعداد و توانایی عروج و تکامل، از چنین سفره با عظمتی استفاده نکند، حق دارد که متأسف شود. این ماه رمضان است. ماه ضیافت‌الله است. ماه لیلة‌القدر است.»

در روایات بسیار آمده است که درهای بهشت به هنگام ماه مبارک رمضان بر روی انسان‌ها گشوده می‌شود که این از فرصتی طلایی برای انسان‌ها حکایت دارد که با روزه‌داری و انجام واجبات و دوری از گناهان در پیشگاه خداوند، خالص ظاهر شوند.

در ماه مبارک رمضان خداوند راه را برای رسیدن به کمال حقیقی هموار کرده و فضا به گونه‌ای است که هر انسانی بتواند طعم شیرین خوبی‌ها را بچشد.

حال در آستانه ماه‌ مبارک رمضان هستیم و مردم با حضور در مساجد و اماکن مذهبی، ضمن تزکیه نفس این پایگاه‌های عبادی را برای شرکت مؤمنان در مراسمات و گردهمایی‌های دینی آماده می‌کنند.

بوی خوش ماه رمضان از پنجره ملکوتی شعبان استشمام می‌شود و صدای دعوت حق تعالی برای خانه‌تکانی دل‌ها در ماه رحمت به گوش می‌رسد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین در این خصوص می‌گوید: همزمان با فرا رسیدن دهه تکریم و غبارروبی مساجد، یک هزار و 280 مسجد در این استان غبارروبی و عطر افشانی می‌شوند.

حجت‌الاسلام علی نعمت‌اللهی ادامه می‌دهد: مقام معظم رهبری نیز همواره از مساجد به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی نظام یاد کرده‌اند و از مسئولان خواسته‌اند تا نگرشی راهبردی به مساجد داشته و بدون برنامه‌ریزی کاری در این زمینه انجام ندهند.

این مسئول عنوان می‌کند: در همین راستا شایسته است ائمه جماعات به کارکردهای مساجد توجه ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانیم در راستای رسیدن به مسجد طراز اسلامی گام‌های اساسی‌تری برداریم.

ماه مبارک رمضان بهترین زمان است که انسان پیوند خود را با ذات اقدس الهی عمیق‌تر کند و توشه مناسبی برای سرای حقیقی و جاودانه فراهم آورد.

امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه به واقعه قیامت اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «یک عده چهره‌هاشان خندان است و خشنود و خوشحال و سربلندند. اینها چه کسانی هستند؟ کسانی هستند که در دنیا از پل صراطی که حقیقت و باطنش در آنجاست و مثال آن در اینجاست، توانسته‌اند رد شوند.» پس چه مطلوب است که انسان‌ها با استفاده از برکات ماه مبارک رمضان که درهای مغفرت به سوی آن‌ها باز شده، بهترین پاداش را از این روزهای پرفضیلت برای سرای آخرت به دست آورند.

انتهای پیام/77003/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول