اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بشرویه:

احیای موقوفات مشکلات اقتصادی جامعه را حل می‌کند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بشرویه وقف را سرمایه‌ای بی‌نظیر و دارای اهمیت فوق‌‌العاده‌ای دانست و گفت: احیای این سنت نیکو می‌تواند برای جامعه و کشور یک سرمایه و پشتوانه باشد.

احیای موقوفات مشکلات اقتصادی جامعه را حل می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از روابط عمومی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین دادخدا خدایی، با تأیید مقید بودن پیشینیان به امر وقف اظهار کرد: مردم مذهبی و متدین بشرویه در اجرا و انجام سنت نیکو و نبوی وقف، منشأ خدمات و برکات فراوانی بوده‌اند.

وی، هویت وقف را پایدار کردن بهره‌برداری از سرمایه برای تأمین نیازهای مادی و معنوی نسل‌ها با انگیزه جلب رضایت الهی عنوان و بیان کرد: وظیفه ماست که این سرمایه پایدار را که توسط واقفان خیراندیش به رسم امانت به ما سپرده شده است به خوبی مدیریت کنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بشرویه اذعان داشت: مدارک، مستندات و تحقیقات محلی نشان می‌دهد که یکصد سال قبل یکی از شهروندان قطعه زمینی را وقف کرد تا عواید آن صرف تأمین گوشت افرادی شود که گوشت خریداری شده آنها برای منزل و خانواده توسط گربه مورد دستبرد قرار می‌گیرد.

خدایی با اشاره به نگاه بلند مردمان گذشته به موضوع وقف به ‌ویژه توجه به مسائل عاطفی و انسان‌دوستی تصریح کرد: این موقوفه منحصر به‌فرد می‌تواند گواه توجه ویژه مردم حاشیه کویر به سنت حسنه وقف حتی توجه به حقوق حیوانات باشد.

وی یادآور شد: گذشتگان ما به قدری در وقف با دست و دل بازی عمل کرده و سنگ تمام گذاشته‌اند که به اعتقاد کارشناسان و اهل فن اگر به درستی به موقوفات توجه، عمل و درآمد آن ‌جذب شود و در راه‌‌های مشخص شده مصرف شود هیچ فقیر و بی‌نیازی در جامعه وجود نخواهد داشت.

وقف به معنای گذشت لایملک در راه قرب الهی است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بشرویه به معنای وقف اشاره و اظهار کرد: وقف یک اصل اسلامی است که ریشه در فرهنگ جامعه دارد و به معنای گذشت آگاهانه از مایملک در راه قرب به خداوند است.

خدایی ادامه داد: بر این اساس آنچه وقف می‌شود، از مالکیت فرد خارج شده و علاوه بر خیر اخروی برای واقف، منافع و خیر حاصل از موقوفه، جمعی از بندگان خداوند را از امکانات رفاهی برای زندگی بهتر بهره‌مند خواهد کرد.

وی وقف را سرمایه‌ای بی‌نظیر و دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای دانست و عنوان کرد: احیای این سنت نیکو می‌تواند برای جامعه و کشور یک سرمایه و پشتوانه باشد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بشرویه با اشاره به برکات وقف تصریح کرد: از برکات وقف روشن شدن مردم نسبت به مسائل مذهبی و دینی است، دیدگاه بسیاری از مردم به موقوفات نگاهی تفریطی و افراطی است.

خدایی ادامه داد: تفریطی از این حیث که نباید به وقف نزدیک شد و کاری به موقوفه‌خواران داشت و نگاه افراطی از این لحاظ که مال موقوفه مالی خیراتی و گوشت قربانی بوده که هر دو دیدگاه اشتباه است.

وی در ارتباط با نقش و رسالت سازمان اوقاف و امور خیریه متذکر شد: وظیفه اصلی انجام و احیای موقوفات و مصرف صحیح درآمد آن به عهده متولیان و مردم است، چرا که سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نقش نظارتی را بر عهده دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بشرویه افزود: از آنجا که وقف یک پدیده دولتی نیست بلکه یک کار ارزشی است، آحاد مردم در برابر آن مسئول و تأثیرگذار هستند.

خدایی ادامه داد: وظیفه سازمان اوقاف و امور خیریه در مقوله موقوفات احیا، حفظ، سرمایه‌گذاری و اجرای نیات واقفان خیراندیش و به روز کردن مال‌الاجاره است.

وی با اشاره به اینکه خداوند در وقف، راهی را برای انسان باز گذاشته است تا بتواند در اموال خود تا روز قیامت سهیم باشد، تصریح کرد: فرهنگ وقف فعال نیست و باید دنبال سرمایه‌ای بود که به سمت و سوی وقف گسیل داده شود همانگونه که خداوند در آیات و روایات زیادی به مؤمنان توصیه می‌کند که قسمتی از مال خود را به فقرا و مستمندان اختصاص دهند.

وقف سبب می‌شود خیران با طهارت از دنیا بروند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بشرویه پیرامون نقش مردم در احیای موقوفات گفت: مردم باید اهتمام بیشتری نسبت به احیای وقف داشته باشند چرا که وقف سبب می‌شود خیران با طهارت از دنیا بروند.

خدایی پیرامون عوامل ضعف و توسعه نیافتن فرهنگ وقف در جامعه خاطر نشان کرد: آگاهی نداشتن و بی‌توجهی مردم از احکام و آداب وقف، بی‌توجهی مسئولان و رسانه‌ها و ایجاد روحیه یأس و بدبینی بین مردم و تعلل متولیان موقوفات در احیا و اجرای نیات واقفان سبب توسعه نیافتن این سنت نبوی می‌شود.

وی، پیگیری موقوفات رها شده را مهمترین راهکار احیای این اصل اسلامی دانست و یادآور شد: رسیدگی به وضعیت موقوفات رها شده و پی‌گیری و بازگرداندن موقوفات از چنگ موقوفه‌خواران از رویکردهایی است که می‌‌شود با توسعه فرهنگ وقف اعتماد مردم را به وقف و اوقاف جلب کرد که این امر در سال‌های اخیر با اهمیت دادن به موقوفات جای خود را باز کرده است.

انتهای پیام/69017/ق/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول