اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان:

مصرف سالانه 3 میلیون متر مکعب آب از انشعابات غیر مجاز در زنجان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: سالانه 3 میلیون متر مکعب آب از انشعابات غیر مجاز در زنجان استفاده می‎شود.

مصرف سالانه 3 میلیون متر مکعب آب از انشعابات غیر مجاز در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان،  مسلم پور‎نصرت بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تخمین زده می‎شود انشعابات غیر مجاز در استان زنجان، سالانه حدود 3 میلیون متر مکعب آب مصرف می‎کنند.

وی به حجم مصرف آب از انشعابات غیر مجاز اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت آب و جایگاه آن در سطح کشور و جهان این حجم مصرف غیر مجاز قابل ملاحظه است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه این حجم مصرف پاسخ‎گویی بالایی برای مصرف دارد، یادآور شد: این حجم مصرف به صورت غیر مجاز معادل مجموع مصرف آب شهرهای صائین‌قلعه، هیدج، سلطانیه و سجاس است.

وی  از برخورد جدی با مصرف انشعابات غیر مجاز خبر داد و تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب برای مقابله با این مصارف غیر مجاز به صورت جدی وارد عمل خواهد شد.   

پور‎نصرت با بیان اینکه باید در سال‌جاری نسبت به تبدیل انشعابات غیر مجار به مجاز تلاش کرد، اظهار داشت: برنامه‎ریزی لازم برای تحقق این موضوع صورت گرفته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه با نزدیک شدن به فصل گرما مصرف آب نیز افزایش می‎یابد، خاطرنشان کرد: مردم باید نسبت به مصرف صحیح آب در فصل گرما و توجه به صرفه‎جویی تلاش کنند.

وی از آب به عنوان محور توسعه نام برد و تاکید کرد: از 100 درصد آب موجود در جهان تنها یک درصد را می‎توان برای مصارف انسان‏ها مورد استفاده قرار داد و بیش از 96 درصد آب‎های جهان به صورت شور است.

پور‎نصرت به میزان بارش‎ها در سطح کشور و استان اشاره کرد و گفت: با توجه به میزان بارش‎ها در سطح کشور و استان باید نسبت به استفاده صحیح و مناسب از منابع آبی استان و کشور اهتمام ورزید.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با تاکید بر اهمیت راندمان استفاده از آب شرب در سطح کشور و استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان راندمان استفاده از آب 35 درصد است.

وی با بیان اینکه 65 درصد منابع آب در مصارف مختلف هدر می‌رود، اظهار داشت: باید نسبت به استفاده و به کارگیری صحیح آب و افزایش راندمان مصرفی آب در بخش‎های مختلف برنامه‎ریزی مناسب صورت گیرد.

پور‎نصرت از مصرف بالایی منابع آب در بخش کشاورزی خبر داد و تاکید کرد: بیشترین مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است و باید نسبت به استفاده از روش‎های نوین آبیاری برای کاهش مصرف آب تلاش کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان مصرف 8 تا 10 درصدی آب در بخش شرب و صنعت را یادآور شد و خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی صورت می‎گیرد.

وی ایران را دارای کمتر از 0.3 منابع آب دنیا دانست و تاکید کرد: با توجه به دارا بودن محدود ظرفیت‎های آبی دنیا در کشور باید نسبت به فرهنگ‎سازی و مصارف اصولی در بخش‎های مختلف مصرف برنامه‎ریزی مناسبی صورت گیرد.

پور‎نصرت میزان بارندگی در کشور و استان را یادآور شد و تاکید کرد: میانگین بارش در سطح استان زنجان 280 میلی‎متر برآورد شده و این در حالی است که میانگین بارش در سطح کشور 226 میلی‏‌متر برآورد شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان میزان بارندگی استان در سال گذشته را 358 میلی‎متر عنوان کرد و ادامه داد: میانگین بارندگی در سطح کشور 189 میلی‌متر بوده است.

وی میانگین بلند مدت بارندگی در استان را 329 میلی‏‌متر دانست و یادآور شد: رقم میانگین بلندمدت در سطح کشور 231 میلی‌متر بوده است.

پور‎نصرت به اقدامات اصلاحی در مورد خطوط انتقال آب اشاره کرد و اظهار داشت: در پنج سال گذشته شرکت آبفای زنجان اقدام به اصلاح 30 کیلومتر خط انتقال آب کرده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه 236 کیلومتر از خطوط شبکه اصلاح شده است، گفت: همچنین در سال‎های اخیر 16 هزار و 300 فقره انشعاب تعویض شده است.

وی با بیان اینکه این اقدامات موجب بهره‌وری بالا در مصرف آب می شود، اظهار داشت: با توجه به اصلاح و تعویض خطوط شبکه می‎توان از هدررفت حدود 2.7 میلیون متر مکعب آب جلوگیری کرد.

پور‎نصرت به برنامه پنج ساله توسعه کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در برنامه پنج ساله پنجم مقرر شده است 600 کیلومتر اصلاح شبکه و خط انتقال و تعویض 50 هزار انشعاب صورت پذیرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه اعتبارات موجود برای طراحی و اجرای پروژه‎های موجود کافی نیست، خاطرنشان کرد: برای اتمام عملیات اصلاح شبکه و خطوط انتقال و تعویض انشعاب نیاز به تامین اعتبار لازم است.

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ مصرف آب در میان شهروندان، اظهار داشت: باید نسبت به فرهنگ‎سازی مناسب برای استفاده و به کارگیری مصارف ارزشمند آب اقدامات بیشتری صورت گیرد.

پور‎نصرت توجه به اصلاح خطوط فرسوده انتقال آب در سطح استان را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: باید نسبت به اصلاح و بهسازی خطوط فرسوده انتقال آب اقدامات بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام/73007/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول