اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سوزاندن زباله در نزدیکی مناطق مسکونی

دود زباله مهمان ناخوانده هر شب مردم علی‌آباد بجنورد

هم‌زمان با غروب آفتاب در شمال شهر بجنورد، در نزدیکی مناطق مسکونی روستای علی آباد دود غلیظ سوزاندن زباله‌ها همانند تکه ابر سیاهی آسمان روستای علی‌آباد را در برمی‌گیرد و نفس کشیدن را سخت می‌کند.

دود زباله مهمان ناخوانده هر شب مردم علی‌آباد بجنورد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، آتش زباله و دود ناشی از آن در سایت دفع زباله در نزدیکی روستای علی‌آباد از توابع شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی در حالی هر روز بدتر می‌شود که سلامتی مردم فدای بی تدبیری مسئولان این شهرستان در این خصوص شده است.

این قصه آتش گرفتن سایت دفع زباله شهر بجنورد انگار پایانی ندارد بلکه هر روز و هر شب دود غلیظی از محل دفع زباله شهر بجنورد بلند می‌شود و زندگی را برای مردم روستای علی‌آباد به جهنم تبدیل کرده است چراکه شدت دود به قدری است که خیلی از آن‌ها به علت کمبود اکسیژن برای تنفس خود را به نقاط دیگر می‌رسانند تا از دود غلیظ آشغال‌های سوخته دچار مشکل تنفسی نشوند.

جمع شدن تلی از زباله‌های شهری و سوزاندن آن در نزدیکی منطقه مسکونی روستای علی آباد باعث نگرانی اهالی این روستا شده است.

انواع زباله‌های خانگی، بیمارستانی و صنعتی به صورت غیر اصولی و غیربهداشتی به جای دفن و پسماند کردن سوزانده می‌شود که این سوزاندن زباله‌ها در فضای آزاد،  باعث ایجاد دود مسموم، بد بو و خفه کننده در روستای علی آباد می‌شود بطوریکه برای ساعت‌ها هوای کل این منطقه آلوده و بد بو می‌شود.

ساکنان روستای علی‌آباد باید حالا شاهد آتش ناشی از سوزاندن زباله و استشمام دود غلیظ آن باشند و به جرأت می‌توان گفت که خطر شیوع انواع بیماری مردم این روستا را تهدید می‌کند.

اهالی روستای علی‌آباد از توابع شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی می‌گویند: به علت نزدیکی مخزن زباله‌های شهری با این روستا، در نیمی از سال دود ناشی از آتش زدن زباله‌ها آسمان این روستا را پوشانده و سلامت مردم را به خطر انداخته است.

عباس رمضانی‌علی‌آبادی به نمایندگی از ساکنان روستای علی‌آباد گفت: آتش زدن زباله‌ها در این محل باعث می‌شود تا دود ناشی از آن فضای این روستا را فراگیرد و بوی بد آن که بیشتر مواد شیمیایی است، سلامتی ساکنان روستا به ویژه کودکان و سالمندان را به خطر اندازد.

وی با بیان اینکه این وضعیت غیربهداشتی هم اکنون به اوج خود رسیده از مسئولان ذی‌ربط خواست تا برای حل این مشکل چاره اندیشی فوری کنند.

رمضانی‌علی‌آبادی گفت: بارها مراتب نگرانی و اعتراض مردم این روستا از این وضعیت را به مسئولان ذی‌ربط اطلاع داده‌ایم اما تاکنون چاره اندیشی نشده است.

احمد علی‌آبادی یکی دیگر از اهالی این روستا نیز با تایید مطالب مطرح شده توسط نماینده اهالی این روستا گفت: اهالی این روستا بیش از نیمی از سال را در زیر آسمانی از دود ناشی از آتش زدن زباله‌های مخزن پسماند شهر بجنورد سپری می‌کنند. این وضعیت باعث شده تا چندین نفر از اهالی این روستا به بیماری تنفسی و قلبی دچار شوند یا بیماری آن‌ها تشدید شود.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی اوقات زباله‌ها یا دچار آتش سوزی عمدی و یا غیر عمدی می‌شود و این مسئله و نفوذ دودهای خطرناک به فضای روستا به ویژه در بهار، تابستان و مهرماه به دلیل فاصله نزدیکی که سایت زباله با این روستا دارد، سلامت اهالی به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران را به خطر انداخته است.

لیلا علی‌آبادی یکی دیگر از ساکنان روستای علی‌آباد گفت: به دلیل دفن زباله در نزدیکی این روستا، مردم این منطقه در عذاب هستند و برای رفع مشکل در منطقه یاد شده باید از مراکز علمی کمک گرفت.وی افزود: شدت دود ناشی از آتش زدن زباله مایه نگرانی ماست و با توجه به شرایط بد کنونی منطقه، باید راه حلی سریع و در عین حال موثر برای این روستا پیدا شود.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: نمی‌توان به سادگی از کنار آلودگی‌های ناشی از دود زباله‌های موجود گذشت و باید هر چه سریع‌تر به داد اهالی این روستا رسید.

محمد علی‌آبادی هم با اشاره به اینکه متأسفانه اکثر زباله‌های عفونی مطب‌های داخل شهر به همراه زباله‌های شهری جمع‌آوری و به سایت دفن زباله انتقال داده می‌شوند که این روش بسیار غیربهداشتی است، گفت: هم اکنون محل دفن زباله شهری بجنورد با توجه به نزدیک بودن به شهر باعث شده افراد دوره‌گرد اقدام به جدا‌سازی‌ قسمت‌هایی از زباله‌ها در سایت کنند.

وی اظهار کرد: حصار و فنس نکشیدن در اطراف سایت دفن زباله باعث شده تمام کیسه‌های پلاستیکی و برخی از زباله‌ها به اطراف پخش شوند که این کار باعث آلودگی محیط‌ زیست هم شده است.

سکینه علی‌آبادی هم با انتقاد از روش دفن زباله در این منطقه گفت: متأسفانه دفن مواد زائد و جامد به صورت تلنبار کردن است که همین باعث شده خواسته یا ناخواسته به صورت غیربهداشتی سوزانده شوند و مشکلات تنفسی و بهداشتی برای شهروندان به وجود بیاید و بیماری‌های سرطان زا در این روستا شیوع پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه ساعت‌ها تحمل بوی دود زباله درحالیکه هیچ راه گریزی هم ندارند، عذاب رنج آوری است اظهار کرد:  دود زباله  مانند دود چوب یا هیزم نیست، بلکه علاوه بر بوی خفه کننده، حاوی مواد خطرناک سمی و شیمیایی است که ریه‌ها را مسموم می‌کند و به بدن آسیب می‌رساند و چشم‌ها را می‌سوزاند.

علی‌آبادی تصریح کرد: اکثر مواقع دوره‌گردهای سودجو بعدازظهرها و یا شب‌ها زباله‌ها را می‌سوزانند و دود ناشی از آن سراسر شب تا فردای آن روز هوا را بد بو و ناپاک و زجرآور می‌کند.

وی گفت: بارها از اهالی این روستا در خصوص امتناع از این اقدام مکاتباتی با شهرداری و مسئولان مرتبط صورت گرفته است که متأسفانه هیچ اقدامی در این خصوص از سوی مسئولان ذی‌ربط صورت نگرفته است.

حسین علی‌آبادی اظهار کرد: با توجه به اینکه مسئولان شهرستان بجنورد به فکر سلامت مردم نیستند، می‌طلبد کارگروهی از کشور و یا استان برای بررسی موضوع و برخورد قانونی با مسئولینی که بدون توجه به سلامت مردم  برای حل این مشکل چاره جویی نمی‌کنند تشکیل شود.

وی گفت: این آتش سوزی باعث تولید گازهای دی اکسیدکربن و سایر گاز های سمی می‌شود که همین باعث انتقال بیماری برای اهالی این روستا خواهد شد یعنی سلامت مردم روستای علی آباد در خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها است.

علی علی‌آبادی نیز با انتقاد از بی توجهی متولیان امر به روش‌های صحیح دفع زباله، اظهار کرد: آتش زدن زباله‌ها یکی از موارد افزاینده آلودگی هوا است.

وی با بیان اینکه میزان آلودگی ناشی از این عمل بستگی به نوع زباله آتش گرفته متفاوت است، افزود: با آتش زدن زباله‌های مختلف دود و گازی که این آتش متصاعد می‌شود در ابعاد مختلف بر آلاینده‌های موجود در هوا تأثیر گذار است و این در حالی است که هر کدام از افراد فکر می‌کنند که میزان دود و آلودگی تولید شده محدود است و در جریان هوا به راحتی از بین می‌رود.

علی‌آبادی اظهار کرد: اگر همه افرادی که اقدام به آتش زدن زباله می‌کنند به این فکر کنند که آلودگی که هر کدام ایجاد می‌کنند در کنار هم چه حجم زیادی از آلودگی را تولید می‌کنند قطعاً دیگر دست به این عمل نخواهند زد.

وی گفت: عدم کنترل زباله‌های شهری و روستایی به علت مواد آلوده کننده و فساد پذیر و نیز رطوبت و حرارت مناسب پناهگاهی مناسب برای انواع حشرات و جوندگان موذی است.

علی‌آبادی تصریح کرد: همواره توده‌های زباله از عوامل اصلی و مولد بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات و سایر بیماری‌های واگیر دار و غیر واگیردار بوده است.

حال باید دید با این وضعیت دستگاه‌های محیط زیست و شهرداری بجنورد بالاخره تکلیف سوزاندن زباله‌ها که منجر به خطر افتادن سلامتی مردم می‌شود چیست؟

این در حالی است که کارخانه کمپوست شهرداری بجنورد که ساخت آن از سال 87 در زمینی به مسحت 15 هکتار، در 25 کیلومتری شرق بجنورد و در حوالی چند روستا، با اعتباری حدود 4.7 میلیارد تومان آغاز شده بود، پس از کش و قوس‌های فراوان و افزایش هزینه‌های ساخت، سرانجام تیرماه سال گذشته با حضور وزیر کشور رسماً به بهره برداری رسید.

این بزرگ‌ترین کارخانه کمپوست شمال شرق کشور است که ظرفیت آن 250 تن در یک شیفت کاری اعلام شده و این ظرفیت تا 500 تن نیز قابل ارتقا است و توانایی تولید سالانه چهار هزار و 200 تن کود آلی را دارد و از متصاعد شدن حداقل 200 متر‌مکعب گاز گلخانه‌ای از هر تن پسماند نیز جلوگیری می‌کند.

قرار بود با فعالیت این کارخانه زباله شهرهای بجنورد، شیروان، آشخانه و اسفراین به این محل منتقل شده و مواد آلی این زباله‌ها به سایت تخمیر کمپوست فرستاده ‌شود، مواد طبیعی به چرخه طبیعت بازگردد و مواد شیمیایی، زباله‌های بیمارستانی و زباله‌های خطرناک نیز در عمق چهار متری زمین دفن شوند.

به گزارش فارس، روستای علی‌آباد با 2 هزار نفر جمعیت در 4 کیلومتری شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار گرفته است.

--------------------------------

گزارش از: زینب علی آبادی

--------------------------------

انتهای پیام/63001/خ30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول