اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی:

مواد مخدر 25 درصد پرونده‌های جزایی استان را تشکیل می‌دهد

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: آمارها حاکی از این است که بیش از 25 درصد عناوین اتهامی در پرونده‌های جزایی استان مربوط به جرایم مواد مخدر است که نشان می‌دهد این استان در معرض تهدید قرار دارد.

مواد مخدر  25 درصد پرونده‌های جزایی استان را تشکیل می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محسن مظهری ظهر امروز در جلسه تشکیل شده به مناسبت هفته قوه قضائیه، در ارتباط با دادگاه‌های کیفری استان خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: در پرونده‌های اجرای احکام کیفری، 10 مورد به عنوان نخستین موضوعات مطرح شده در این دادگاه‌ها است.

وی نخستین موضوعات پرونده‌های دادگاه کیفری استان را شامل نگهداری مواد مخدر 9.23 درصد، حمل مواد مخدر8.86 درصد، توهین با 8.48، ضرب و شتم عمدی با 8 درصد، ایراد صدمه بدنی غیر عمدی با 7.5 درصد برشمرد.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی ادامه داد: اعتیاد و استعمال مواد مخدر 7 درصد، سرقت با 6.5 درصد،  تهدید 4 درصد، تخریب با 0.6 درصد و رانندگی بدون گواهینامه از دیگر عناوین مطرح شده در دادگاه کیفری است که نگهداری مواد مخدر در استان بیشترین فراوانی را داشته است.

مظهری با توجه به آمار داده شده در ارتباط با دادگاه‌های کیفری اذعان داشت: آمارها حاکی از این است که  بیش از 25 درصد عناوین اتهامی در پرونده‌های جزایی خراسان‌جنوبی مربوط به جرایم مواد مخدر است که نشان می‌دهد این استان در معرض تهدید قرار دارد.

وی در ارتباط با آمار مربوط به پرونده‌های طلاق در خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: مجموع پرونده‌های طلاق سال گذشته شامل یک‌هزار و 276 فقره بوده است که از این تعداد 748 فقره طلاق توافقی بالای 58 درصد و تعداد 257 فقره درخواست طلاق از ناحیه زوجه بیش از 20 درصد بوده است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی ادامه داد: تعداد 157 مورد درخواست گواهی عدم امکان و تعداد 114مورد طلاق درخواست مردان بوده است.

مظهری در ارتباط با شوراهای حل اختلاف خراسان جنوبی اذعان داشت: در کنار دادگاه‌ها نهادی به عنوان شورای حل اختلاف وجود دارد که به موجب قانون کار قضایی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: مجموع پرونده‌های وارده شورای حل اختلاف در سال گذشته در 11 حوزه، شامل 25 هزار و 826 فقره بوده است که در مقایسه با سال 90 که تعداد 25 هزار و 760 فقره بوده افزایش زیادی نداشته است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی یادآور شد: پرونده‌های اجرایی سبک که در صلاحیت اعضای شورای حل اختلاف است در سال گذشته در سطح استان  تعداد 11 هزار و 320 فقره بوده که عمدتا مربوط به تخلفات رانندگی بوده است.

مظهری اضافه کرد: این آمار در سال 90 شامل 11 هزار و 786 فقره عنوان شده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش چهار درصدی داشته است.

وی در ارتباط با پرونده‌هایی که در صلاحیت قاضی شورا است، گفت: مجموع پرونده‌ها در سال 90 تعداد 12 هزار و 729 فقره و در سال گذشته تعداد 13 هزار و 255 فقره بوده است که در مقایسه با سال 90 افزایش چهار برابری داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از فلسفه‌های شورای حل اختلاف سازش مردم است، اذعان داشت: در سال گذشته 34.5 درصد از پرونده‌هایی که قابل سازش بوده است مختوم به سازش شده است.

مظهری از کاهش آمار موجودی در شورای حل اختلاف استان خبر داد و افزود: به لطف خداوند و با همت مسئولان مربوطه، تا پایان سال گذشته پرونده‌های مانده شورای حل اختلاف فقط 610 فقره بوده است که نسبت به سال 90 تعداد 26.8 درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/69017/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول