اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح/ رئیسی در مراسم گرامیداشت 15 خرداد در قم:

مبنای انتخابات در ایران تکلیف‌مداری است/ در تفکر انقلابی پیروز و شکست خورده در انتخابات نداریم

معاون اول قوه قضائیه گفت: انتخابات ایران دارای تفاوتی ماهوی با انتخابات در سایر کشورهاست، چراکه مبنای انتخاب در نظام ما تکلیف‌مداری از سوی کاندیداها و مردم است.

مبنای انتخابات در ایران تکلیف‌مداری است/ در تفکر انقلابی پیروز و شکست خورده در انتخابات نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی امروز در مراسم گرامیداشت سالروز قیام 15 خرداد که پس از راهپیمایی امروز مردم قم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به عبادت‌های شبانه‌روزی امام راحل اظهار کرد: همین عبادات او را به خداوند نزدیک کرده بود و براساس روایات هر کس اینگونه رفتار کند، دستش یدالله، زبانش لسان‌الله و تمام رفتار و کردارش جلوه بندگی و عبودیت حضرت حق خواهد بود.

وی افزود: در حدیثی قدسی آمده است «بنده من! مرا اطاعت کن تا تو را خلیفه خود بر روی زمین کنم» انسان می‌تواند جاودانه شود و راه آن بندگی خداوند است؛ امروز پس از 24 سال از رحلت امام خمینی(ره) هیچ‌کس احساس نمی‌کند که فکر و اندیشه امام خمینی(ره) از این جهان رفته باشد.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به پافشاری رهبر معظم انقلاب بر روی اصول و مبانی انقلاب و امام گفت: همان ندایی که از حلقوم مبارک امام خمینی(ره) شنیده می‌شد، امروز از حنجره رهبری شنیده می‌شود؛ همگان باید بدانند موفقیت و سعادت در گرو دشمن‌ستیزی و انسجام داخلی است.

وی ادامه داد: بنیان‌گذار کبیر انقلاب به دلیل اینکه مردم را به سوی خداوند دعوت می‌کردند، جاودانه و ماندگار شدند و امروز هم جانشین بر حق ایشان همین سیره را در پیش گرفته‌اند.

رئیسی، تلاش فراوان امام خمینی(ره) برای فهم و درک دین را مورد توجه قرار داد و افزود: ایشان 70 سال از عمر خود را در راه تعلیم و تعلم فقه و کلام، فلسفه و منطق و سایر علوم گذراندند و همین سابقه درخشان از ایشان فقیهی بزرگ و دانشمندی والامقام ساخت؛ به طوری که پس از رحلت آیت‌الله بروجردی، امام راحل به عنوان یکی از مراجع تقلید شناخته شدند.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) دو پیمان محکم با خداوند داشت که همه علما و وارثان انبیا آن را داشتند؛ میثاق تعلیم و تعدیل این دو پیمان هستند.

معاون اول قوه قضائیه، تعدیل را مبارزه با فساد و کج‌روی‌ها دانست و بیان داشت: پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) گروهی به نام واقفیه که به توقف امامت در موسی بن جعفر اعتقاد داشتند، ظاهر شدند و بدعتی در دین گذاشتند؛ به طوری که اگر نامشان در سلسله راویان حدیث باشد آن روایت مخدوش خواهد بود؛ فلسفه تشکیل گروه واقفیه این بود که پس از شهادت امام هفتم مبالغی از سهم امام در نزد افرادی مانده بود و آنها به جای اینکه تمام اموال را به امام رضا(ع) بدهند اینگونه اظهار کردند که امام دیگری وجود ندارد، بنابراین ریشه تشکیل این گروه فساد اقتصادی از سوی برخی افراد سست ایمان بوده است.

وی ادامه داد: در سال‌های 41 و 42 انحرافات زیادی از سوی حکومت پهلوی در حال رواج بود و امام خمینی(ره) نیز براساس پیمانی که خداوند با علما مبنی بر عدم سکوت در مقابل ظلم و انحراف داشت، وارد عمل شدند.

رئیسی با بیان اینکه پیامبران الهی و ائمه اطهار(ع) هر یک با توجه به شرایط و اقتضائات زمان شیوه‌های مختلفی در برخورد با ظلم و انحراف داشته‌اند، عنوان داشت: امام خمینی(ره) برای آنچه که ما ظلم، ستم، فساد، وابستگی حکومت به غرب و سایر انحرافات می‌نامیم در سال 42 نهضت اسلامی را آغاز و سخنرانی‌های کوبنده‌ای علیه رژیم کردند و مردم هم به پشتیبانی از ایشان به پا خاستند.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به ویژگی‌های قیام 15 خرداد گفت: این قیام مردمی تنها برای خداوند صورت گرفت؛ حرکتی ضد استبدادی بود و ملت ایران در واقع طاغوت پهلوی را نفی کردند، ضد استعماری بودن قیام از دیگر ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: این شرایط عاملی برای تبعید طولانی‌مدت امام خمینی(ره) به ترکیه، عراق و فرانسه شد و ایشان نیز از این تهدید فرصتی عظیم برای انقلاب به وجود آوردند؛ ایشان در ترکیه کتاب فقهی مهم خود به نام «تحریرالوسیله» را به رشته تحریر درآوردند که امروز مرجع بسیاری از طلاب و اساتید حوزوی است.

رئیسی با بیان اینکه در طول تاریخ دشمنان اسلام به ترور شخصیت ائمه اطهار(ع) می‌پرداختند، گفت: هجمه معاویه و یاران او علیه حضرت علی(ع) چنان بود که وقتی خبر شهادت آن حضرت در محراب مسجد به شام رسید، گروهی می‌گفتند مگر علی نماز هم می‌خواند؟ دست‌نشاندگان و جاهلان دوران معاصر نیز توهین‌های فراوانی به امام راحل می‌کردند، اما مشاهده می‌کردند که مردم از جان و دل رهبرشان را دوست دارند.

وی ادامه داد: کار بعدی دشمنان ترور شخصیتی بود؛ به طوری که با زندانی کردن و به شهادت رساندن اهل بیت(ع) سعی در خاموش کردن شعله ولایت داشتند؛ شاه نیز تلاش می‌کرد با تبعید امام خمینی(ره) ارتباط ایشان با امت را قطع کند، اما امام به وسیله دست‌نوشته‌ها، اعلامیه‌ها و شاگردان خویش مردم را در طول سال‌های تبعید برای پیروزی انقلاب تربیت می‌کردند.

رئیسی با اشاره به مبارزات رهبر معظم انقلاب در سال‌های پیش از انقلاب در خراسان رضوی گفت: ایشان کلاس‌های درس تفسیر بسیار پرجمعیتی را در مشهد ترتیب می‌دادند و در راستای نشر معارف دینی و اندیشه امام خمینی(ره) زحمات فراوانی کشیدند و سرانجام تمام مردم ایران در 22 بهمن 57 علیه رژیم شاه به پا خاستند.

معاون اول قوه قضائیه افزود: امام خمینی(ره) زمانی که در نجف اشرف در تبعید به سر می‌بردند، بحث حکومت اسلامی و ولایت فقیه را با نگاهی نو و بر اساس فقه جعفری تبیین کردند؛ بحث ولایت فقیه از زمان‌های بسیار دور یعنی از قرن چهارم هجری و در کتاب‌های فقهای مشهور وجود داشته و اینطور نیست که این مبحث تنها توسط امام خمینی(ره) مطرح شده باشد؛ طراحی نظام اسلامی بعد از سلطنت فاسد پهلوی توسط امام راحل براساس مبانی فقهی و شیعی صورت گرفت و پس از انقلاب هم برای این دکترین، ساختارسازی شد.

وی با بیان اینکه مخالفان اسلام و انقلاب برای تأسیس نشدن نظام اسلامی تلاش فراوانی کردند، ابراز کرد: هشت سال جنگ تحمیلی تنها یک مورد از ابزارهای استکبار جهانی برای خاموش کردن شعله انقلاب محسوب می‌شود، اما اراده الهی بر این بود که نهضت اسلامی پیروز و به نظامی مبتنی بر دین منتهی شود.

رئیسی با اشاره به حضور 10 میلیون زائر در کربلای معلی در سال جاری عنوان داشت: دشمنان گمان می‌کردند با رقم زدن حادثه عاشورا یاد و نام امام حسین(ع) از خاطره‌ها بیرون می‌رود، اما اراده الهی بر این است که جهان با نام اباعبدالله(ع) به سعادت برسد و هیچ‌کس را یارای مقابله با خواسته خداوند نیست.

وی خاطرنشان کرد: 34 سال تلاش استکبار برای نابودی نظام اسلامی و فتنه‌گری‌هایی که پس از حماسه 40 میلیونی مردم ایران در انتخابات 88 صورت گرفت، هیچ یک نتوانست جمهوری اسلامی را تضعیف کند؛ انتخابات ایران دارای تفاوتی ماهوی با انتخابات در سایر کشورهاست، چراکه مبنای انتخاب در نظام ما تکلیف‌مداری از سوی کاندیداها و مردم است.

رئیسی با بیان اینکه در نظام اسلامی و در عرصه انتخابات، همه پیروز هستند، ادامه داد: ما برخلاف غربی‌ها شکست‌ خورده نداریم، چراکه همه براساس تکلیف عمل کرده‌اند و پیروزی و شکست در این تفکر جایی ندارد.

معاون اول قوه قضائیه در پایان انتخابات را عرصه‌ای برای امیدواری دوستان و ناامیدی دشمنان دانست و تأکید کرد: حضور دشمن‌شکن مردم در این انتخابات شکستی دیگر برای دشمنان اسلام و انقلاب رقم خواهد زد.

انتهای پیام/78004/ذ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول