اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رشد و توسعه جامعه در گرو توجه به ورزش همگانی

ورزش همگانی در سلامتی جسمانی و روانی افراد تاثیر به سزایی داشته و نتیجه این سلامتی زمینه رشد و توسعه ابعاد مختلف جامعه را فراهم کرده که این مسئله نشان از اهمیت ورزش همگانی در زندگی است.

رشد و توسعه جامعه در گرو توجه به ورزش همگانی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، ورزش همگانی پرداختن عامه مردم به ورزش حتی در زمانی کوتاه با توجه به امکانات موجود و شرایط افراد بوده و در این میان وظیفه اصلی فدراسیون ورزش‌های همگانی، توسعه ورزش‌های همگانی و دعوت از مردم برای ورزش‌های همگانی مانند پیاده‌روی، کوهپیمایی، دوهای عمومی و ورزش‌های بومی و محلی است.

گسترش ورزش همگانی زمینه ساز توسعه پایدار کشور بوده و ورزش همگانی به مفهوم تربیت‌بدنی و برای عامه مردم، به خصوص شهرنشینان که از زندگی صنعتی برخوردار هستند بوده و یکی از ضرورت‌های زندگی قلمداد می‌شود.

انجام تحرکات جسمی منظم نه تنها به افزایش آمادگی جسمانی می‌انجامد بلکه برای تقویت روح و روان نیز مفید است.

گسترش و ایجاد تحرک در جوامع شهری دلایل متعددی داشته و یک ضرورت محسوب می‌شود که باید در برنامه‌ریزی همه جانبه توسعه انسانی، اجتماعی، اقتصادی و به کلامی دیگر توسعه پایدار لحاظ شود.

با توجه به اینکه امروزه ماشینی شدن فعالیت‌ها در جوامع سبب کم تحرکی و کاهش فعالیت‌های روزانه افراد شده است؛ ورزش همگانی راهکاری ارزان، در دسترس، فراگیر، مؤثر و کارا بوده به طوری که در رسیدن به دروازه‌های توسعه همه جانبه، تعامل اجتماعی را تقویت کرده، قدری از رنج‌های روحی و روانی جامعه کاسته، خون تازه‌ای در رگ‌های ما جاری ساخته و تعامل و روابط اجتماعی را گسترش داده که نمونه عینی و امید بخش این جست و خیز همگانی را می‌توان در تمام پارک‌ها ببینیم.

ورزش همگانی جریان رشد را در تمام ابعاد وجودی انسان تسهیل می‌کند و موجب شکوفایی استعدادها می‌شود و به عنوان یک پدیده اجتماعی به دلیل تنوع در کارکردها اثرهای متقابلی روی سایر پدیده‌های اجتماعی دارد.

در گذشته افکار عمومی مردم به ورزش به عنوان بازی و سرگرمی مطرح بوده اما امروزه از منظر اقتصادی محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری و از منظر پزشکی عامل مهمی برای حفظ سلامت جسم و روح افراد جامعه به شمار می‌آید، از این رو توجه به فرهنگ سازی عمومی نسبت به ورزش همگانی از اولویت به سزایی برخوردار است.

با توجه به اینکه بیشتر جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند، با اهمیت دادن به ورزش‌های پایه و همگانی ضمن نهادینه کردن ورزش در کشور می‌توان در بعد ورزش قهرمانی و حرفه‌ای نیز از پشتوانه‌های خوبی برخوردار شد.

توجه به ورزش در مدارس و دانشگاه‌ها با ارایه برنامه‌های مدون در مقاطع مختلف و هدایت و کنترل این وضعیت تا حضور در تیم‌های ملی در نهایت منجر به توسعه ورزش همگانی و تقویت ورزش قهرمانی می‌شود.

فاکتورهای توسعه ورزش همگانی شامل ایجاد انگیزه که باید برنامه‌ریزی خوبی صورت گیرد تا مردم جذب شوند، مسائل فرهنگی که باید این ورزش در فرهنگ خانواده‌ها قرار بگیرد و بسترسازی و ایجاد تجهیزات برای ورزش کردن است.

ورزش همگانی عاملی موثر در توانمندسازی اراده و فکر انسان‌ها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به اهمیت فرهنگ سازی در زمینه ورزش همگانی اشاره کرد و اظهار داشت: در زمینه ورزش همگانی فرهنگ سازی شده تا مردم در دوهای دسته جمعی و ورزش‌های دسته جمعی شرکت کنند و اینکه مردم ما حرکتی داشته باشند.

عابد فتاحی به تاثیر ورزش و حرکت در سلامت انسان‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: اگر انسانی کم حرکت باشد دچار بیماری‌های زیادی می‌شود.

وی افزود: نگاه مسئولان، اسلام به سلامتی و اخیرا نگاه مردم سبب شده که جامعه نسبت به ورزش رغبت پیدا کرده و در حال حاضر باشگاه‌های ما پر از جوانانی بوده که به ورزش علاقه دارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان اضافه کرد: ورزش فقط جسم را سالم نمی‌کند و همان طوری که جسم را توانمند می‌کند روح، قدرت، توان، اراده، فکر و اندیشه انسان‌ها را نیز توانمند می‌کند به همین خاطر ورزش کردن در حد عبادت برای انسان است.

فتاحی با بیان اینکه نخستین بار در کشور وزارت ورزش و جوانان را پایه گذاری کردیم، اظهار داشت: ما در کشور وزارت ورزش و جوانان را داریم که در رابطه با ورزش کارهای مناسبی انجام داده و به عنوان وزارت خانه‌ای که عملا کار می‌کند و تا آنجایی که در توان دارد برای جوانان امکان ورزش کردن را در تمام نقاط کشور ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مشکلاتی در ورزش داریم، گفت: این مشکلات به گونه‌ای نیست که قابل حل نباشد چون ما وزارت ورزش و جوانان را داریم که پشت این کار قرار دارد و هر مشکلی در این زمینه داشته باشیم توسط این وزارت قابل حل است و اگر ما نمایندگان و مسئولان نیز از مشکلی در این زمینه باخبر شویم با تمام توان در خدمت مردم هستیم.

طرح پرس دانشگاه صنعتی ارومیه عاملی موثر در توسعه ورزش همگانی

رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه با اشاره به اینکه طرح پیاده روی سنجی «پرس» برای نخستین بار توسط دانشگاه صنعتی ارومیه ارائه شده، اظهار داشت: هدف اصلی این طرح ارتقاء شاخص تندرستی و نشاط جامعه بوده و سطح تندرستی و نشاط جامعه را بالا می‌برد.

ایرج میرزایی به ابتکاری بودن طرح پرس اشاره کرد و گفت: این طرح نه در ایران و نه در خارج از کشور اجرا نشده و برای اولین بار توسط دانشگاه صنعتی ارومیه اجرا شده است.

میرزایی تصریح کرد: تازگی طرح این است که هیچ حرکتی مستمر نمی‌شود مگر اینکه خودگردان باشد و هر حرکت خودگردان نیاز به انگیزه مادی دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه اضافه کرد: تازگی طرح پرس در این است که این انگیزه مادی را خود شرکت‌کنندگان و همنوردان باید تامین کنند.

وی به پیام مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: « من بارها توصیه نمودم ورزش همگانی را جدی بگیرید که نشاط جامعه و حوصله کار در سایه ورزش همگانی است».

میرزایی افزود: با توجه به مدلی که ما ارائه داده‌ایم این مدل می‌تواند به پیام مقام معظم رهبری لبیک گفته و سطح تندرستی و نشاط جامعه را بالا ببرد.

وی با بیان اینکه در آینده می‌خواهیم این طرح را به گستره کل شهر ارومیه در 50 نقطه توسعه دهیم و ایستگاه‌ها به صورت شبانه روزی دائر می‌شود، اظهار داشت: یک پرس کارت به هر شرکت‌کننده و همنورد داده می‌شود که کارت الکترونیکی بوده و برای افرادی که پیاده‌روی می‌کنند در دستگاه‌های موجود در ایستگاه ها میزان پیاده‌روی افراد مشخص شده و پردازش اطلاعات صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه تصریح کرد: امید است این طرح را بعد از ارومیه به گستره کل کشور جلو ببریم و همنوردان دور اول، دوم و سوم طلایه داران این طرح شناخته شده و این طرح را با افتخار به شهر ارومیه و مردم شریف آن تقدیم می‌کنیم.

اختصاص اعتبارات از عمده مشکلات ورزش همگانی

نائب رئیس بانوان هیئت‌ ورزش‌های همگانی آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ورزش همگانی، اظهار داشت: هر ساله با توجه به برنامه فراخوان داده می‌شود و برای هر رشته ورزشی دوره برگزار می‌کنیم.

فریبا شهباز به دوره‌های برگزار شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: سال گذشته چهار تا پنج دوره آمادگی جسمانی برای آقایان و خانم‌ها برگزار شده و هر سال نیز یک تا دو دوره ایروبیک انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌ها نیز برنامه‌ها و دوره‌های متفاوتی برگزار می‌شود، تصریح کرد: سال گذشته ما در رتبه 22 کشوری بودیم که آخر سال 91 رتبه سوم کشوری را کسب کردیم.

شهباز با بیان اینکه سال گذشته پیاده‌روی خانوادگی در آبان ماه در ارومیه برگزار شد، ادامه داد: امسال نیز در مهر ماه این پیاده‌روی انجام می‌شود و در نظر داریم امسال سه برنامه پیاده‌روی همگانی در ارومیه برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته جشنواره ماهی‌گیری، بازی‌های محلی و پرواز بادبادک‌ها برگزار کردیم، اعلام کرد: امسال نیز جشنواره‌هایی برگزار می‌شود به عنوان مثال فردا جشنواره ماهی گیری به مناسبت هفته المپیک و هفته بعد جشنواره پرواز بادبادک‌ها به مناسبت نیمه شعبان و هفته المپیک برگزار می‌شود.

شهباز به برنامه‌های آموزشی هیئت ورزش‌های همگانی اشاره کرد و ادامه داد: تیر ماه امسال سه برنامه آموزشی آمادگی جسمانی، کار با دستگاه و تعیین سطح پلاتست برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته اعتبارات در زمینه ورزش همگانی خیلی کم بوده، خاطرنشان کرد: امسال فعلا اعتباری تخصیص نیافته و هزینه دوره‌ها با کمک‌های شخصی و شهرداری جذب می‌شود.

شهباز در خاتمه گفت: اعتبارات از شهرداری، ادارات کل جذب شده و در بخش پیاده‌روی خانوادگی از بانک‌ها نیز کمک صورت می‌گیرد.

پرداختن به ورزش‌های همگانی، بسط و توسعه آن یکی از رسالت‌های اجتماعی و فرهنگی رسانه‌ها محسوب می‌شود.

ورزش‌های همگانی از کارکردهای اجتماعی و فرهنگی مهم‌تری نسبت به کارکردهای اقتصادی برخوردار است و این مهم ضرورت پرداختن به این مقوله و توسعه آن را در کشوری همانند کشور ما که در حال توسعه است باز می‌نماید به این منظور باید در جستجوی الگویی به منظور نهادینه کردن ورزش همگانی در کشور باشیم که در این صورت می‌توانیم شاهد تغییرات سازنده در روند توسعه کشور باشیم.

انتهای پیام/61009/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول