اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل پژوهش ستاد عالی کانون‌های مساجد عنوان کرد

تشکیل شورای مشورتی فعالان فرهنگی کانون‌های مساجد

مدیرکل پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در آینده شورای مشورتی متشکل از فعالان فرهنگی کانون‌های مساجد کشور با دستور کار مدون در ستاد عالی کانون تشکیل می‌شود.

تشکیل شورای مشورتی فعالان فرهنگی کانون‌های مساجد

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، محمدرضا فرقانی بعد از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی راهبردی مسجد طراز اسلامی با حضور فعالان و برگزیدگان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد جنوب کرمان در جیرفت اظهار داشت: در این جلسه سند شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه مساجد تشریح و کلیات، مقدمات و ادبیات پیش‌نویس آن در این جلسه به بحث گذاشته می‌شود تا نقاط قوت آن تقویت و نقاط ضعف آن برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون این جلسه‌ها در 21 استان کشور برگزار شده است، افزود: همچنین تفاهمنامه‌ای میان سازمان بسیج مستضعفان و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد منعقد که بندها و مفاد آن از همین جلسه‌ها استخراج می‌شود.

فرقانی از برگزاری سومین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه‌های آسمانی در مشهد مقدس پس از ماه رمضان خبر داد و تصریح کرد: در حوزه فرهنگی باید در بحث مفاهیم دقت بسیاری کرد تا در نهایت بتوانیم با برنامه‌ریزی صحیح تصمیم منطقی اخذ کنیم.

وی با تشریح و تبیین سخنان مقام معظم رهبری در این زمینه و دغدغه‌های فرهنگی ایشان ابراز داشت: ایشان فرهنگ را مقدم بر سیاست و اقتصاد می‌دانند و معتقد هستند که با برطرف شدن مشکلات فرهنگی مسائل سیاسی و اقتصادی نیز رفع می‌شود.

فرقانی با تأکید بر کار تیمی و تشکیلاتی طبق فرمایش رهبری عنوان کرد: در آینده شورای مشورتی متشکل از فعالان فرهنگی کانون‌های مساجد کشور با دستور کار مدون در ستاد عالی کانون تشکیل می‌شود.

مدیرکل پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با بیان اینکه زمانی فعالیت‌های ما ارزشمند است که دارای دو ویژگی مبنایی و کارآمدی باشد، گفت: با توجه به جنگ نرم باید تلاش کنیم تا آرایش فرهنگی خود را با استفاده از نقشه و منظومه مشخص حفظ کنیم.

فرقانی با توجه به تأکید رهبری که فرمودند، «مراقب باشید که دچار سطحی‌نگری، ظاهرگرایی و تحجر نشوید»، بیان داشت: باید تلاش کنیم تا با شناسایی وضعیت موجود خود به وضعیت مطلوب دست یابیم.

وی با بیان اینکه باید وضعیت موجود مساجد را شناسایی کرد تا به وضعیت مطلوب مساجد طراز اسلامی رسید، اذعان داشت: در حوزه فرهنگ و هنر باید منظومه داشت و محور و ارکان آن را مشخص کرد.

فرقانی محور این منظومه را انسان ذکر و خاطر نشان کرد: البته نه انسانی که مد نظر مکتب اومانیسم بوده و غرب تعریف کرده، بلکه انسانی که برای تقرب به درگاه خداوند و کمال آدمیت آفریده شده است.

وی راه تحقق کمال انسان را پیشرفت مداوم دانست که بستر تحقق آن جامعه اسلامی است و اظهار داشت: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و در نهایت امت اسلامی مراحل شکل‌دهی تمدن نوین اسلامی هستند.

فرقانی تصریح کرد: این جامعه اسلامی هنگامی محقق می‌شود که مساجد به طراز اسلامی و کمال مطلوب برسند که نشان دهنده اهمیت و ارزش مساجد است و بر همین اساس کار در مساجد صرفاً عمل عبادی نیست.

وی مکان مسجد، امام جماعت، نمازگزار و کارکردهای مساجد را مؤلفه‌ها و ارکان مساجد دانست و ابراز داشت: باید در تمام عرصه‌ها از جمله فکر، علم، زندگی و معنویت پیشرفت کنیم تا در نهایت به ایجاد مساجد متعالی دست یابیم.

فرقانی محور مسجد طراز اسلامی را امام جماعت ذکر و عنوان کرد: پس از تدوین این سند مسکن‌های مهر نیز باید حول مساجد طراز اسلامی احداث شوند که برای این کار باید الگوی کار را طراحی و گفتمان آن را توسعه دهیم.

مدیرکل پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: باید مفاهیم مساجد طراز اسلامی را در میان مردم ترویج دهیم تا با ایجاد باور در آن ها و ایجاد روحیه بسیجی، جهادی، انقلابی جامعه را به کمال برسانیم.

انتهای پیام/80001/ت40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول