اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

1/ رئیس کل دادگستری قزوین عنوان کرد

کاهش 38 درصدی پرونده‌های ورودی به دادگستری / طلاق‌های توافقی رو به افزایش است

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: از سال 90 تا پایان سال گذشته پرونده‌های ورودی به دادگستری به طور کلی 38 درصد کاهش داشته است.

کاهش 38 درصدی پرونده‌های ورودی به دادگستری / طلاق‌های توافقی رو به افزایش است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جمال انصاری ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه استان قزوین که به مناسبت هفته قوه قضائیه در سالن اجتماعات دادگستری برگزار شد، اظهار داشت: شاخص میانگین و زمانی پرونده در دادگاه‌های بدوی از پنج تا هفت ماه به دو تا 2.5 ماه کاهش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر پراکندگی خدمات به مردم از نظر ساختمانی و زیرساخت‌ها افزایش یافته است تا ساختمان‌ها از حالت متمرکز خارج شوند که در شهر قزوین به پنج نقطه افزایش داده شده است.

این مسئول اضافه کرد: با احداث مجتمع‌های جدید دسترسی مردم به حوزه‌های قضایی آسان‌تر و نزدیک‌تر شده است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین خاطرنشان کرد: در زمینه امور زیرساختی و روساختی بخش زیادی از امور در ابعاد پیشگیری، بررسی و دادرسی به کار دستگاه قضایی اضافه شده است.

انصاری افزود: این اداره کل جهت‌دهی امور پیشگیری به محلات مختلف با سوق دادن به بدنه مردم است تا اطلاعات و آگاهی آنان افزایش یافته، از چهره پرونده‌سازی خارج شده و عرضه آگاه‌سازی با نگاه پیشگیرانه تحقق یابد.

*طلاق‌های توافقی رو به افزایش است

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: در سال گذشته نسبت به سال 90 در ورودی پرونده‌های طلاق پنج درصد کاهش وجود داشته؛ گرچه طلاق‌های توافقی رو به افزایش است.

انصاری میزان آمار طلاق در استان قزوین را پایین‌تر از میزان کشوری خواند و تصریح کرد: گرچه در زمینه طلاق با همکاری سازمان بهزیستی، مراکز و اندیشه‌های مشاوره‌ای در دستگاه قضایی مستقر شده است؛ ولی  باید از طریق ساز و کارهای استانی و همکاری سایر دستگاه‌های حاکمیتی، با ارائه برنامه‌ها و راهکارهای لازم از افزایش پدیده شوم طلاق جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: کاهش ورودی پرونده‌ها منوط به مؤلفه‌هایی مانند اصلاح پیشینه‌ها، رفع مشکل اشتغال و ارتقای سطح آگاهی و دانایی مردم است.

این مسئول تصریح کرد: دادگستری در صدد است متناسب با اندیشه‌های کلی در جامعه نسبت به افزایش اقدامات پیشگیرانه و آگاه‌سازی مردم در زمینه جرایم اقدام کند.

رئیس کل دادگستری قزوین ادامه داد: اقدامات سرکوبی در صحنه‌های حقوقی جایگاهی ندارد؛ ولی در برهه‌ای از زمان به ناچار از برخوردهای سرکوبی و حذفی برای آرامش و ایجاد امنیت روانی در مردم استفاده شده است.

انصاری بیان کرد: ناهنجاری‌هایی در جامعه وجود دارد که به عادت تبدیل شده است و شکستن چنین عادت‌هایی به توجه همگانی، ارتقای فرهنگ و مشارکت عمومی نیازمند است.

وی اضافه کرد: تعداد آمار زندانیان در استان قزوین با توجه به نسبت جمعیتی بالاست و استان نباید این تعداد زندانی داشته باشد.

این مسئول تصریح کرد: در سال گذشته 300 نفر از دامنه شمول عفو به صورت موردی و کلی، در جشن گلریزان با مشارکت خوب مردم بهره‌مند شدند و امسال نیز در ماه مبارک رمضان نزدیک به 400 نفر از جشن گلریزان ستاد دیه بهره‌مند می‌شوند.

*پرونده دستی در دادگستری وجود ندارد

رئیس کل دادگستری استان قزوین با ذکر اینکه هیچ پرونده دستی در دادگستری وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به سیستم مدیریت پرونده قضایی، هیچ دفتری از نظر ثبت، زمان، نتیجه و استعلامات پرونده به صورت دستی وجود ندارد و همه این موارد به صورت کاملاً مکانیزه انجام می‌شود.

انصاری افزود: حدود 60 درصد از کار دستگاه قضایی در دادرسی به صورت مکانیزه است.

انصاری ادامه داد: استعلامات دبیرخانه و اداری 100 در‌صد مکانیزه است که این امر در شفافیت، سرعت و جلوگیری از جعل نقش بسزایی ایفا می‌کند.

رئیس کل دادگستری قزوین اذعان کرد: در سال گذشته به اندازه 25 سال قاضی در استان قزوین به کار گمارده شدند؛ به طوری که هم‌اکنون به ازای هر یک هزار پرونده وارده، یک قاضی مشغول به فعالیت است.

انصاری ادامه داد: با این حال با افزایش 50 درصدی توسعه تشکیلات قضایی در سال گذشته، استان در رده دهم یا یازدهم کشور قرار دارد؛ چراکه تعداد پست‌های قضایی از 160 به 230 پست ارتقا یافته است.

وی اضافه کرد: با ایجاد معاونت فرهنگی در دادگستری استان قزوین در سال جاری، دادرسی به معنای واقعی درست می‌شود و اخلاق‌مداری گسترش می‌یابد.

انصاری عنوان کرد: این امر نیازمند ساز و کار فرهنگی و ارزشی است؛ گرچه اقدامات آموزشی، اخلاقی و فرهنگی نیز در دادگستری رو به افزایش است.

انتهای پیام/77006/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول