اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور معاون دادگستری کل کرمان

نشست کارشناسان دادگستری جنوب کرمان برگزار شد

نشست کارشناسان دادگستری با حضور معاون آموزشی دادگستری کل استان کرمان، رؤسای حوزه‌های قضایی و شوراهای حل اختلاف، دادستان‌ها، قضات و کارشناسان منطقه جنوب کرمان برگزار شد.

نشست کارشناسان دادگستری جنوب کرمان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، حجت‌الاسلام عباس اسدی رئیس دادگستری شهرستان جیرفت امروز در حاشیه نشست کارشناسان دادگستری در این شهرستان اظهار داشت: این نشست با حضور 100 نفر از عوامل قضایی و کارشناسان در ادامه نشستی است که پیش از این در دادگستری کل استان کرمان برگزار و تصمیماتی در آن اتخاذ شده است.

وی افزود: بر همین اساس قضات باید در مواردی که نیاز به کارشناسی است و کارشناسان رسمی در منطقه حضور دارند از ارجاع امر به کارشناس خبره خودداری و همچنین شوراهای حل اختلاف جز در رشته‌هایی که کارشناس وجود نداشته باشد، باید از کارشناس خبره استفاده کنند.

اسدی تصریح کرد: همچنین در مورد نحوه ارجاع امر به کارشناسی از طرف قضات مانند مبهم بودن ارجاع و یا نحوه ارائه نظر توسط کارشناسان که یا ابهام داشته و یا دیر به نتیجه می‌رسد در این جلسه مطرح شود.

وی ابراز داشت: ابتدا تصمیم گرفته شد، رؤسای حوزه‌های قضایی در شهرستان‌های خود به طور جداگانه این جلسه‌ها را برگزار کنند، اما به دلیل اهمیت تبادل نظر در این زمینه مقرر شد، تمام کارشناسان قضایی در همه رشته‌ها و رؤسای شوراهای اختلاف منطقه جنوب کرمان در شهرستان جیرفت گرد هم آیند.

وی اذعان داشت: ساماندهی وضعیت کارشناسی، تعامل قضات و کارشناسان، ارجاع امر از طرف شورای حل اختلاف به کارشناسان رسمی، تسریع در روند رسیدگی پرونده‌ها و کاهش زمان اطاله دادرسی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نشست است.

اسدی با بیان اینکه در بعضی از رشته‌ها مانند تقویم لوازم و اقلام اداری تعداد کارشناسان رسمی کم است، عنوان کرد: اما در برخی رشته‌ها مانند کشاورزی، خانواده و نفقه کارشناس رسمی به تعداد کافی وجود دارد.

رئیس دادگستری شهرستان جیرفت گفت: در صورتی که به نظر کارشناس بدوی اعتراض صورت گیرد، باید در مرحله بعد هیئت کارشناسی سه نفره تشکیل شود که به دلیل کمبود کارشناس از شهرستان‌ها یا مرکز استان دعوت می‌شود.

اسدی با اشاره به تفاوت‌های کارشناسان رسمی و خبره بیان داشت: کارشناسان خبره مدرک رسمی کارشناسی نداشته، اما در رشته مورد نیاز تخصص داشته و مورد اعتماد قاضی هستند و قبل از انجام کار باید در حضور قاضی دادگاه سوگند یاد کند که با در نظر گرفتن وجدان کاری و بدون هرگونه حب و بغض نسبت به اصحاب پرونده کارشناسی کند.

به گزارش فارس، نشست کارشناسان دادگستری با حضور معاون آموزشی دادگستری کل استان کرمان، رؤسای کانون کارشناسان رسمی و مرکز کارشناسان قوه قضائیه، رؤسای حوزه‌های قضایی و شوراهای حل اختلاف، دادستان‌ها، قضات و کارشناسان منطقه جنوب کرمان در سالن اجتماعات دادگستری شهرستان جیرفت برگزار شد.

انتهای پیام/80001/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول