به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، هدف از تشکیل شوراها شرکت دادن مردم از پایینترین سطح جامعه تا بالاترین سطح آن در اداره امور است. ضمن اینکه از این طریق زمینه بحث و گفتوگو در سطح محلی و ملی، برای همه افراد و همه گروهها فراهم میشود و مسائل و مشکلات اجتماعی به روشنی و با بیغرضی و با دیدی انتقادی مطرح و برای آنها راهحلهای مناسب و سازنده پیدا میشود.
آغاز به کار شوراهای اسلامی از 9 اردیبهشت سال 1378 و همزمان با پیام تاریخی معمار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) در مورد شوراها و با صدور پیام ویژهای از سوی مقام معظم رهبری آغاز شد و امروز شاهد فعالیت گسترده این نهاد مردمی در سرتاسر کشور هستیم.
نخستین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در سال 77 و با استقبال چشمگیر مردم در بیش از 40 هزار حوزه انتخاباتی برگزار شد و نهایتاً حدود 200 هزار نفر از منتخبین مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند.
تشکیل شوراها به عنوان یکی از برنامههای اصلی انقلاب اسلامی در دوران مبارزه از سوی امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب عنوان شد. ایشان در فرمانی خطاب به شورای انقلاب فرمودند: درجهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش که از ضرورتهای نظام جمهوری اسلامی است لازم میدانم بیدرنگ به تهیه آییننامه اجرایی شوراها برای اداره امور محل شهر و روستا در سراسر ایران اقدام و پس از تصویب به دولت ابلاغ نمایید تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا در آورد.
یکی از سطوح و عرصههای مهم مشارکت سیاسی، شرکت مردم یک جامعه در انتخابات است. اهمیت حضورگسترده مردم در انتخابات تا جایی است که محور موازنه سیاسی درهرکشور غالباً بر مشارکت انتخاباتی استوار شده است. دلیل واضح این امر را نیز میتوان در اهمیت انتخابات در جامعه جستوجو کرد. انتخابات مهمترین خاستگاه مردم برای دخالت در تعیین سرنوشتشان است.
*جایگاه ویژه شوراها در قانون اساسی کشور
شوراهای اسلامی شهر و روستا جایگاه بالایی در قانون اساسی دارند به گونهای که در اصل هفتم به دستور قرآن کریم «و امر هم شوری بینهم»، «و شاورهم فی الامر» اشاره شده است. همچنین اصل یکصدم، اصل یکصد و یکم، یکصد و دوم، یکصد و سوم و اصل یکصد و ششم قانون اساسی نیز به جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا برای پیشبرد سریع برنامههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم اشاره کرده است.
انتخابات شورایهای اسلامی شهر و روستا یکی از انتخاباتی است که مردم شهر و روستا برای توسعه و آبادانی منطقه زندگی خود در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و عمرانی نقش ایفا میکنند.
بعد از سپری شدن سه دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور دوره چهارم آن در آستانه برگزاری است که با انتخابات ریاست جمهوری مقارن شده و بر اهمیت آن افزوده است.
*شورای شهر یکی از اجزاء اصلی سیستم مدیریت شهری است
شورای شهر یکی از اجزاء اصلی سیستم مدیریت شهری محسوب میشود. مفهوم مدیریت شهری چنان گسترده و پیچیده است که بههیچ وجه نمیتوان شهرداری را با وظایف کنونیاش معادلمدیریت شهری دانست. مدیریت شهری مترادف است با همه اجزاء تاثیرگذار عرصه حیات شهر، به این ترتیب همه بخشها و نهادهای مسئول اداره امور درحوزههای مختلف شهری اعم از امور فرهنگی، اجتماعی، آموزش و پرورش، اوقات فراغت، محیط زیست شهری، بهداشت عمومی، توسعه کالبدی، امنیت و نظم محلی، زیر ساختها و تجهیزات شهری و... تحتپوشش سیستم مدیریت شهری قرار میگیرند.
مدیریت شهری باید تمام سیستم شهری اعم از فضایکالبدی و عملکردی آن را تحت پوشش قرار دهد. به گونه ای که توسعه پایدار هر شهری در گرو توجه مدیران آن شهر به مولفههای توسعهای آن است. در این میان شورای اسلامی شهر دارای جایگاه بالایی برای تحقق توسعه پایدار شهر در ابعاد فرهنگی، زیستی، عمرانی و اجتماعی است.
توجه به توسعه شهر مبتنی بر معماری ایرانی ـ اسلامی که از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است یکی از اصول مهم کاری اعضای شورای اسلامی شهر در زنجان نیز باید توجه به این موضوع باشد چرا که توجه به مولفهها و ویژگیهای بومی معماری و شهرسازی شهر زنجان برای تحقق منویات مقام معظم رهبری ضروری است.
*لزوم توسعه شهر زنجان مبتنی بر الگوهای بومی
گفتنی است در سالهای اخیر توسعه شهر زنجان همواره بدون توجه به الگوهای معماری اصیل بومی شهر بوده است و حتی بسیاری از خانههای زیبای بومی شهر به دلیل بیتوجهی مردم و مسئولین تخریب و جای خود را به فضاهای تجاری و مسکونی بدون هویت داده است.
شورایهای اسلامی شهر و روستا نقش نظارتی و شهرداریها نقش اجرایی و عملیاتی دارند. وجود ساختار تشکیلاتی و اجرایی مناسب برای شهرداریها علاوه بر تسریع در اجراء نقش موثری در کاهش هزینهها دارد.
*شاخصههای اعضای شورای شهر
برای حضور در هر نهاد و سازمانی شاخصههای مهمی برشمرده شده است که افراد باید آن را برخوردار باشند شورای اسلامی شهر و روستا نیز به عنوان یک ارکان حکومتی با تکیه بر اصل هفتم قانون اساسی باید دارای اعضای لایق برای خدمت به مردم شهر و روستای خود باشد. ویژگیهای منابع انسانی مختلف است ولی نامزد تصدی این جایگاه قانونی باید علاوه بر شاخصهای عمومی و قانونی عضویت در شورای شهر، ویژگیهای یک عضو شایستهی شورای اسلامی شهر را نیز دارا باشد که میتوان به دانش، توانایی، مهارت، نگرش، اخلاقمداری، دینمداری، مردمداری اشاره کرد.
توسعه شهر در ابعاد مختلف که وظیفه اصلی اعضای شورای شهر است باید با توجه به اصل شاخصه دانش در بعد آشنایی با دانش وفنون برنامهریزی راهبردی و برنامهریزی کلانشهری، آشنایی با دانش مدیریت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مشارکتی، بحران، آشنایی با موضوعات شهری و فرآیندهای موجود در شهرداریها باشد.
صداقت، قابل اعتماد بودن، وجدان کاری، مسئولیتپذیری، داشتن رویکرد استراتژیک و سیستمی، دینباوری در عمل و نه در شعار، مدیریت دانش در کنار عملکرد شهری، معتقد به خرد جمعی و بهرهگیری از توانمندیهای جمع و داشتن روحیه مشارکت از جمله دیگر شاخصههای مهم برای اعضای شورای شهر محسوب میشود.
*برون رفت از مشکلات شهری در گرو تعامل شورای اسلامی شهر و شهرداری
یکی از موضوعات مهم تعامل بین شهرداری و شورای شهر است که اصولا بدون تعامل و همکاری در هیچ کشوری توسعهای به وجود نخواهد آمد.
رابطه بین شورای اسلامی شهر و شهردار باید در کمال دوستی و صمیمیت باشد، تا بتوانند بر مشکلات عدیده موجود درون شهری و برون شهری فائق آیند، ضمن اینکه حدود این رابطه باید کاملاً تعریف شده و دقیق باشد، تا علاوه بر اعتماد شهردار به حمایت شورا به وظایف نظارتی شورای شهر خدشهای وارد نشود.
اعضای شورای شهر باید دارای برنامههای هدفمند و ایدههای نو و مشخص برای اجرا باشند. به عبارتی اعضای شورای باید به دارای ایده و برنامه باشند و ابزارهای لازم برای پیادهسازی آن را در دست داشته باشند.
اعلام آمادگی افراد شایسته امکان انتخاب را برای شهروندان میسر میسازد که انتخاب اصلح مستلزم شناخت کافی از تواناییهای کاندیداها و همچنین توقع مردم از منتخبانشان است.
گفتنی است شورای اسلامی شهر دارای رسالتهای زیر است:
1- برنامهریزیهای راهبردی و کلان شهری برای داشتن شهری پیشرفته و اسلامی
2- انتخاب شهردار
3- پشتیبانی، هدایت و حمایت از شهردار و شهرداری
4- تصویب برنامههای سالیانه و بودجه شهرداری وهمچنین کنترل، نظارت و هدایت در راستای اجرای برنامه های مصوب
5- ارزیابی و ارزشیابی عملکرد شهرداری و رفع اشکالات احتمالی وانجام نظارت مستمر برای جلوگیری از انحراف دراجرای برنامههای مصوب
امید است در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در کشور و استان شاهد حضور حداکثری مردم برای سپردن امور شهری به افراد متخصص و متعهد باشیم و با تکیه بر افراد متعهد و متخصص نسبت به توسعه پایدار شهر زنجان تلاش شود.
=============
گزارش از احمد اسدی
=============
انتهای پیام/73007/ط40/ژ1001