اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت سوم خرداد

جانباز دوچرخه‌سوار گردشگر به بیرجند آمد

جانباز دوچرخه‌سوار گردشگر به مناسبت حماسه سوم خرداد با پیام عشق، صلح و عدالت برای زندگی به بیرجند آمد.

جانباز دوچرخه‌سوار گردشگر به بیرجند آمد

به گزارش خبرنگار فارس از بیرجند، سید مسعود طباطبایی جانباز 65 درصد ارتش که با پیام عشق و صلح و عدالت برای زندگی، به اکثر شهرها سفر کرده بود امروز به بیرجند آمده است.

جانباز 65 درصدی ارتش متأهل و دارای دو فرزند هست، وی در رشته مجسمه‌سازی، شیشه‌گری فعالیت دارد و حدود هفت سال هم مدیر گروه سینمای تلویزیون است.

طباطبایی به عنوان بازیگر، نویسنده و تهیه کننده در جامعه هنری فعالیت داشته که سپس طرح سفر به دور دنیا با پای پیاده را ارائه داده و مسیرهایی به نام طرح جهانی کمربند صلح یادواره شهدای گمنام ایران زمین به مسیرهای تهران به قم، قم به کرج و کربلا، تهران مشهد و ترکیه را پیاده‌روی کرده، وی در برنامه‌های جانبی کمربند صلح جهانی، یادواره شهدای گمنام ایران زمین، گروه انسان‌های سبز را تشکیل داده است.

وی نخستین سفر پیاده خود را از قطعه شهدای گمنام تهران و قطعه هنرمندان آغاز کرد و سپس راهی قم شد، اما در آنجا چون اطلاعات فنی زیادی در زمینه پیاده‌روی نداشت حمل بار 45 کیلو با مشکل مواجه شد و سبب شد پاهایش را به دلیل وزن حمل سنگین عمل کرده و حدود سه تا چهار ماه نتوانست سفر خود را ادامه دهد.

این جانباز 65 درصد سفر قم به کربلا را از 22 فروردین‌ماه 1383 آغاز کرد و تا مرز رفت که در این مسیر هم با مشکلاتی مواجه شد.

آنچه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی فارس با سید مسعود طباطبایی است:

هدف از سفر/ مشکلات طی سفرها/ انتظار از جوانان/ سفرهای مناسبی/ محل و منطقه جانبازی

فارس: تعریف شما از سفر و گردشگری چیست؟

جانباز 65 درصدی ارتش: سفر و مسافرت تاریخی به قدمت تمدن بشری دارد. انسان از همان بدو هبوط روی زمین گردش و گردشگری را آغاز کرد و به اطراف خود سرک کشید، سفر و گردشگری و نمادهای آن همواره در تاریخ بشری نقش بسزا و غیر قابل انکاری داشته است. در آثار و بقایای به جای مانده از تمدن‌های کهن همچون ایران، یونان، روم و چین مردم و حکما نگاهی ویژه و خاص به مقوله سفر و گردشگری داشته‌اند، البته در آن دوران به دلیل فراهم نبودن بسترهای لازم برای گسترش مسافرت‌ها، سفر مقوله ویژه و خاصی بود که به اشراف و طبقه‌های بالای جامعه اختصاص داشت، اما امروزه این موضوع سبب تغییر و تحولات شگرفی شده که به جرأت می‌توان گفت دیگر استفاده از روش‌های مسافرت به سبک قدیم مانند مسافرت پیاده، با اسب و شتر به فراموشی سپرده شده و از یک میلیون انسان یک نفر تمایل دارد با روش قدیم تن به چنین سفرهایی بدهد.

فارس: هدف خاص و عمده شما از سفر به شهرهای مختلف چیست؟

سید مسعود طباطبایی: پیام ما عشق، صلح و عدالت برای زندگی و حرکت در اعتراض به فقر، بی‌عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسان‌های بی‌گناه و اعتیاد است و دوست داریم عامل و تلنگری باشیم برای تغییر فرهنگ دوچرخه‌سواری و ورزش‌های جانبی که نشان بدهیم که جانبازان هنوز می‌توانند کارشان را ادامه دهند.

فارس: در چه منطقه‌ای و در چه سالی به درجه جانبازی نائل شدید؟

طباطبایی: در سال 65 در منطقه سومار نفت شهر بر اثر اصابت چهار خمپاره بعد از عملیات کربلای پنج در منطقه تک و پاتک در تپه نعل اسبی به درجه جانبازی نائل شدم.

فارس: به نظر شما برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برای جانبازان و فرهنگ‌سازی بهتر چه باید کرد؟

سید مسعود طباطبایی: به نظر من جامعه ایثارگران و جانبازان جامعه‌ای لطیف است و با وجود اینکه روزگار خشنی را گذرانده‌اند، اما امروز احساسی‌ترین قشر جامعه محسوب می‌‌شوند و امیدوارم بهای بیشتری به حرکت‌های نمادین برای گسترش فرهنگ ایثار و شهادت داده شود تا جانبازها بیشتر بتوانند در عرصه‌های مختلف نه تنها ورزش خودنمایی داشته باشند چرا که این ظرفیت در تعدادی از جانبازان مشاهده شده، اما متاسفانه بهایی به آنها داده نشده است.

فارس: آیا سفرهای مناسبتی داشته‌اید؟ خلاصه‌ای از سفرهای خود را بیان کنید.

طباطبایی: در دی‌ماه 83 مسیر تهران مشهد را به مناسبت ولادت حضرت علی(ع) و اعلام همدردی با زلزله‌زدگان بم که سالگرد آنها بود پیاده‌روی کردم و همچنین به مناسبت روز خلیج فارس و آزادسازی خرمشهر از پاسارگاد به سمت شلمچه و تا برازجان رکاب زدم و به دلیل گرمای شدید، به تنهایی به مدت هشت روز از آستارا به سمت بندر ترکمن رکاب زدم و همچنین برای اعلام همدردی با زلزله زدگان بوشهر 15 روز به همراه گروه هلال‌احمر در رابطه با امداد‌رسانی به زلزله‌زدگان آسیب دیده رکاب و دوباره روز خلیج فارس از مسیر پاسارگاد تا خلیج فارس و بندر، مرکز زلزله‌زده بوشهر را رکاب زدم و در حال حاضر به مناسبت 25 اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و 28 اردیبهشت روز حکیم عمر خیام مسیر توس تا نیشابور را پیموده و از آنجا به مشهد برگشتم.

فارس: آیا در سفرهای خود با مشکلاتی هم مواجه شدید؟

طباطبایی: طبیعی است که در این سفرها با مشکلات زیادی برخورد کردم که به‌طور خیلی خلاصه بیان می‌‌کنم، اینکه نخستین سفر پیاده خود را که از قطعه  شهدای گمنام تهران و قطعه هنرمندان به سمت قم آغاز کردم اما چون اطلاعات فنی زیادی در زمینه پیاده‌روی نداشتم با حمل بار 45 کیلو با مشکل مواجه شدم که سبب شد پاهایم را به دلیل وزن حمل سنگین عمل کرده و حدود سه تا چها ماه نتوانستم سفر خود را ادامه دهم.

همچنین در سال 83 عازم ترکیه شدیم و 6 هزار دلارمان را در آن زمان به سرقت بردند و بودجه سفر خود را از دست دادیم. در سال 87 با مشکل تصادف مترجم گروه مواجه شدیم که متاسفانه ضربه مغزی شد، اما عمقی نبود و سفرمان به تعویق افتاد و بعد از اینکه ویزای یونان را گرفتیم سال 88 هم نتوانستیم به خاطر موقعیت‌هایی که به خاطر نام ما بوجود آمده بود به سفر ادامه بدهیم، همچنین سال 89 وزارت خارجه و ایران‌گردی و جهان‌گردی هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و برای سفر به ایران نامه فرستاده شد که متاسفانه از چهار نفر به دو نفرمان ویزا داده شد. دوباره ایتالیا رفتیم تا سفر دور دنیا را آغاز کنیم و قرار بود دو نفر دیگر سه ماه دیگر به ما بپیوندند اما مجوزها هنوز از وزارت خارجه نرسیده بود با این وجود تا آلمان رفتیم و بعد از برگشت به ایران دور ایران را رکاب زدیم.

فارس: آیا برنامه خاصی برای آینده دارید؟

جانباز 65 درصد ارتش: برای سفر بعدی هشت آبان‌ماه جاری که روز کورش است از پاسارگاد به سمت خلیج‌فارس مجدد رکاب می‌زنیم و دوم دی‌ماه 93 امید داریم بتوانیم حرکتی جهانی در کتاب گینس ثبت کنیم و تیم را آماده می‌کنیم که به عنوان چهارمین ایرانی نام حداقل یک جانباز ثبت شود و سبب غرور و افتخارمان است که نام ایران در قشر جانبازان به عنوان بچه‌های جنگ ثبت شود.

فارس: توصیه شما به عنوان جانبازی که از جان خودتان برای نگه داشتن ایران اسلامی مایه گذاشتید به جوانان چیست؟

طباطبایی: جوانان زمان جنگ با عشق و ارادت خاصی وارد مناطق جنگ شدند و می‌توانم بگویم آن زمان خاصی بود که حماسه‌های آن شاید تکرار شدنی نباشد و شاید دوباره نتوانیم مثل جوانان آن دوران داشته باشیم، با نگرشی باز می‌توانیم به جوانان امروزی بگوییم همه چیز پای اینترنت خلاصه نمی‌شود و تنها اعتیادی که الان در جوان‌ها خیلی حاد دیده می‌شود اینترنت بوده که در کنار اینترنت اگر بتوانند ورزش‌های جزئی و سفرهای دو روزه با دوچرخه و پیاده به سمت کوه‌ها و طبیعت داشته باشند تاثیر مطلوبی در زندگی آنها و امید به آینده بهتر خواهد داشت. جوانان باید به سمت تمامی ورزش‌ها سوق پیدا کنند و همه امکانات از طریق مسئولان گذاشته شود تا به نوعی عاملی برای تحریک جوانان شود. 

فارس: به عنوان سخن پایانی انتظار شما به عنوان یک جانباز از بنیاد شهید و مسئولان چیست؟

جانباز جهان‌گرد: سپاسگزار پذیرایی با لبخند پرمهر خراسان جنوبی هستم چه مسئولان و چه مردم و امیدوارم تا پایان سفر این لبخندها پایدار باشد و از مردم سپاسگزارم و امیدوارم با فرهنگ توریست خود را بیشتر عجین کنند، زیرا یک توریست چه ایرانی و چه خارجی نیاز به یک لبخند، یک لیوان آب سرد، و مکانی برای استراحت دارد.

=============

گزارش از رقیه محمدی

=============

انتهای پیام/69017/ن40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول