اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

روابط عمومی‌ها پلی بین مردم و ادارات و سازمان‌ها

روابط عمومی‌ها چشم و چراغ ادارات هستند و می‌توانند با فعالیت خود زمینه ارتباط بین نهاد و مردم را فراهم کنند اما امروز برخی روابط عمومی‌ها تخصص کافی را برای این کار ندارند.

روابط عمومی‌ها پلی بین مردم و ادارات و سازمان‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اصطلاح روابط عمومى ترجمه واژه انگلیسى «public Relations» است که براى نخستین بار در اتحادیه راه‌آهن آمریکا به کار برده شد و این اصطلاح برای نخستین بار در کشورمان در شرکت نفت به کار برده شده است.

روابط عمومی کار رو‌به‌‌رو شدن یک سازمان یا موسسه را با مخاطبانش از طریق پرداختن به موضوعات، مطالب و اخباری انجام می‌دهد که به منافع مشترکان مربوط است.

* جایگاه روابط عمومی در اسلام و قرآن

قرآن کریم در سوره مبارکه آل عمران آیه شریفه 200 ضمن دعوت امت به برقراری رابطه اجتماعی، داشتن شکیبایی و در پیش گرفتن تقوای الهی را برای رسیدن به رستگاری و فلاح مورد تاکید قرار می‌دهد.

نکته جالب قرآن موضوعی که امروزه به عنوان اخلاق در روابط عمومی به شکلی بسیار ناقص در مجامع روابط عمومی مطرح است، در این آیه شریفه با زیبایی هر چه تمام‌تر بیان شده است.

* روابط عمومی در دنیای امروز

دنیای امروز به عنوان دنیای ارتباطات شناخته شده طوری که نسل‌های گذشته فکر نمی‌کردند که روزی جهان به چنین فناوری و ارتباط دست یابد.

در دنیای امروز میلیون‌ها اطلاعات در ثانیه در سراسر جهان رد و بدل می‌شود و نیاز به ارتباط و اطلاعات هر روز افزایش می‌یابد.

در سازمان‌های دولتی داشتن یک روابط عمومی موفق و دقیق برای سرعت بخشیدن به کارها به عنوان یک سرمایه است. چراکه ارتباط دو سویه با سایر نهادها و سازمان‌ها جزو موفقیت‌های انکارناپذیر روابط عمومی به شمار می‌آید.

در دنیای امروز که مرزهای ارتباطات شکسته شده و به راحتی اطلاعات در سراسر دنیا مبادله می‌شود و انسان‌ها به دنبال کشف راهکارهای کسب اطلاعات بیشتر هستند داشتن تعامل و ارتباط یک نعمت بزرگ برای همه نهادها محسوب می‌شود.

بی‌شک یک سازمان و نهادی نمی‌تواند خود را جزیره‌ای دورافتاده در دریا فرض کند و برای گسترش فعالیت‌ها و افزایش اطلاعات نیاز به روابط عمومی دارد.

روابط عمومی به عنوان مبلّغ و محور اطلاع‌مداری نقش بسزایی برای شکوفایی توانایی‌های سازمان ایفا می‌کند، هر چند داشتن ارتباط با تبلیغات متفاوت است.

روابط عمومی باید با ابتکار و خلاقیت خود با راه‌های ارتباط با افکار عمومی آشنا باشد.

امروزه در کشورمان اهمیت ارتباطات و نیاز به روابط عمومی در سازمان‌ها تا حدودی جایگاه خود را پیدا کرده است.

* نقش روابط عمومی

نقش مهم روابط عمومی را می‌توان تلاش برای رسیدن به تفاهم با مخاطب، تاکید بر اطلاع‌‌یابی در کنار اطلاع‌رسانی، مخاطب‌گرایی، عمل به اصول اخلاقی، انتخاب الگوی ارتباطی دوسویه، تاثیرپذیری از افکار عمومی در کنار تاثیرگذاری بر آن، تاکید بر رسیدن به تفاهم از طریق گفت‌وگو و ... است.

در سازمان‌های مختلف امروزی نیاز به روابط عمومی متخصص احساس می‌شود، چراکه روابط عمومی با برقراری ارتباط مناسب با مخاطبان به نیاز نهاد و سازمان پاسخ می‌دهد.

امروزه در ادارات و سازمان‌ها به چه اندازه روابط عمومی‌های متخصص به کار گرفته می‌شود؟ آیا با توجه به اهمیت برقراری ارتباط، روابط عمومی‌ سازمان‌ها در این زمینه تخصص کافی دارند؟

وجود رشته روابط عمومی در دانشگاه‌ها اهمیت این حرفه و شغل را نشان می‌دهد.

هر چند با وجود امکانات جامعه امروز و امکان تحصیل در این رشته گاهی اوقات با روابط عمومی‌هایی برخورد می‌کنیم که به طرز برخورد با مخاطبان اشراف کامل ندارند.

یکی از مشاغلی که با روابط عمومی‌ها ارتباط گسترده‌ای دارد خبرنگار‌ها هستند ولی در برخی مواقع روابط عمومی‌ها برخورد و همکاری خوبی ندارند.

با توجه به داشتن ارتباط تنگاتنگ این صنف با مخاطبان باید تلاش شود در انتخاب روابط عمومی و شخصیت و رفتار این افراد توجه ویژه شود.

* نبود تخصص در بین روابط عمومی‌ها

متاسفانه در حال حاضر در برخی ادارات و نهادها افراد متخصص برای روابط عمومی‌ها گمارده نمی‌شوند.

متاسفانه برخی روابط عمومی‌ها حتی تخصص تنظیم یک خبر ساده را ندارد و مدیران از این افراد صرفاً برای نصب اعلامیه و پرچم در زمان مناسبت‌ها استفاده می‌کنند.

در برخی ادارات و نهادها شاهد هستیم که افراد غیر کارآمد برای روابط عمومی‌ها به کار گرفته می‌شوند در حالی که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند.

انتهای پیام/2308/غ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول