به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، قاسم سمیعی امروز در نشست با جمعی از کارشناسان حوزه روابط عمومی مدیریت بحران استان گلستان اظهار داشت: روابط عمومی این مجموعه هنوز در ابتدای کار است و باید با برنامهریزی آرام و حسابشده به تقویت همه بخشهای آن بپردازد.
وی اضافه کرد: انجام بسیاری از امور روابط عمومی از جمله، پیشگیری نیازمند اعتبارات مالی است، تا بتوان بر مبنای آن برنامهریزی کرد، که البته امیدواریم این موضوع در سالجاری مدنظر قرار گیرد.
اطلاعرسانی و مستندسازی مهمترین بخش مدیریت بحران گلستان
دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به اطلاعرسانی و مستندسازی به عنوان مهمترین بخش این اداره کل خاطرنشان کرد: اطلاعرسانی از وظایف محوله و مجموعه فعالیتهای این اداره کل همچنان با کیفیت بیشتر تداوم خواهد داشت.
سمیعی تصریح کرد: این اخبار و گزارشها کمک میکند تا مردم با حوزه فعالیت مدیریت بحران آشنا شده و بدانند که این مجموعه در چارچوب وظایف قانونی خود حداکثر تلاش را انجام میدهد.
اصلاح قانون تشکیلاتی مدیریت بحران برای ایجاد تشکیلاتی قوی و کارآمدتر
وی با اشاره به پایان کار دوره پنج ساله آموزشی قانون مدیریت بحران در کشور اذعان داشت: این قانون با وجود همه نقاط قوتش، در زمینههای متعدد نیازمند اصلاح و تغییراتی است تا بتوان بر این اساس این اصلاحات، یک تشکیلات قوی و کارآمد را در سطح کشور پایهریزی کرد.
سمیعی ادامه داد: داشتن بودجه مستقل، تعریف چارت بر مبنای نیازهای سازمان از جمله گنجاندن چارت روابط عمومی در این تشکیلات و دستهبندی استانهای درجه یک بر مبنای تعداد حادثهخیزی استانها از جمله مواردی است که میتواند در توانمندسازی این سازمان نقش بسزایی داشته باشد.
وی یادآور شد: در بعد کشوری نیز تشکیل یک وزارتخانه با عنوان مرتبط با مدیریت بحران خواسته مدیران کشوری و استانی است.
ضرورت به کار گرفتن نقش فعالانه مردم در چرخه مدیریت بحران
مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان به توجه به اهمیت نقش مردم در پیشبرد برنامههای مدیریت بحران متذکر شد: توسعه و ترویج طرحهای مردممحور در مراحل چهارگانه مدیریت بحران ضروری است و باید حمایت شود.
سمیعی افزود: تجربه نشان داده که نیروهای مردمی آماده و مجهز، کارآمدترین ابزار مدیریت بحران محسوب میشوند و در قانون نیز باید راهکارهای فعالسازی بیشتر نقش آنان در چرخههای مدیریت بحران لحاظ شود.
به گفته وی؛ تربیت و آموزش نیروهای فعال مردمی برای حضور در حوادث احتمالی آن هم در منطقهای که زندگی میکنند و با فرهنگ و آداب آن سازگار هستند، مدیریت یک سرمایه اجتماعی است.
وی خاطرنشان کرد: نخستین امدادگران در حوادث مردم عادی هستند و آموزش این افراد علاوه بر سرعتبخشی به درمان و نجات جان مصدومان، در افزایش امنیت منطقه حادثهدیده نیز تاثیرگذار است.
تاکید بر گسترش آموزشهای مردممحور
دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با تاکید بر گسترش آموزشهای مردممحور یادآور شد: این آموزشها باید به دنبال حساسسازی افراد جامعه به موضوع بلایای طبیعی، آگاهیبخشی آنان نسبت به اصول اولیه امداد و نجات، افزایش همنوایی گروهی و آمادهسازی برای واکنشهای صحیح در برابر بلایای طبیعی باشد.
سمعیی تصریح کرد: تغییر رفتار مردم جامعه نسبت به موضوع حوادث، ترویج سیاستهای پیشگیرانه دولت همانند گسترش فرهنگ بیمه و مقاومسازی ساختمانهای مسکونی و تصحیح انتظارات غیر معقول مردم خسارت دیده از دولت از دیگر برنامههایی است که میتواند به عنوان مباحث آموزشی از سوی مربیان این دورهها طرح شود.
قانون تشکیلات سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه مورخ 31 اردیبهشت 1387 کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی طبق اصل (85) قانون اساسی جمهوری اسلامی تصویب و مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت پنج سال در جلسه علنی روز سهشنبه مورخ 25 دی ماه 1386 موافقت و در تاریخ 20 خرداد 1387 به تایید شورای نگهبان رسید و سپس توسط رئیسجمهور برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد.
انتهای پیام/83002/خ40/ف4004