اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بسیج رسانه حلقه اتصال قلم با ارزش‌های انقلاب

بسیج رسانه خراسان جنوبی در حالی با حضور خبرنگاران، اصحاب قلم و هنرمندان و روحانیون افتتاح شد که حلقه اتصال قلم با ارزش‌های انقلاب را نوید می‌دهد.

بسیج رسانه حلقه اتصال قلم با ارزش‌های انقلاب

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، عنوان بسیج رسانه کمی برای من که سال‌ها در بسیج دانش‌آموزی و دانشجویی و حالا محلات کار می‌کردم ناآشنا بود. منتظر شدم تا در همایش شرکت کنم و از چون و چرای تشکیل چنین سازمانی بیشتر خبردار شوم.

صبح چهارشنبه بود که به سالن امام علی(ع) مجتمع غدیر رفتم، چقدر انتخاب این سالن به نظرم با عنوان بسیج رسانه سازگاری داشت. انگار قرار بود ما خبرنگاران از ابزاری که در دست داریم آنگونه استفاده کنیم که مولایمان علی هم از آن برای بصیرت‌افزایی مردم زمانه خود و رفع فتنه‌ها استفاده کرد و حالا این ما هستیم که با ابزارمان که قلم است و رسانه در مسیری سرسخت و فتنه‌آلود پیش‌رو در آن راه قدم برداریم که مولایمان در آن قدم برداشت.

مراسم طبق روال اغلب مراسمات با نیم ساعت تاخیر آغاز شد، قرائت قرآن و زمزمه سرود پر افتخار کشور و سخنرانی فرمانده سپاه انصارالرضا استان آغازگر برنامه‌ها بود.

این همایش که در آن بیشتر خبرنگاران سراسر استان از همه رسانه‌ها حضور داشتند یک تفاوت دیگر با سایر این‌گونه گردهمایی‌ها داشت، نخست اینکه جمع حالا تحت عنوان خبرنگاران بسیجی دور هم جمع شده بودند و تفاوت دیگر هم حضور تعدادی از شاعران و هنرمندان استان بود که آنها نیز به دلیل داشتن یکی از ابزارهای رسانه مثل شعر یا عکس یا نقاشی به این همایش دعوت شده بودند و در کنار خبرنگاران حضور داشتند.

مسجد و منبر مهمترین رسانه ما است  

 فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی که نخستین سخنران این همایش بود به همان نکته‌ای اشاره کرد که من هنگام ورود به سالن امام علی به ذهنم خطور کرد.

سردار یعقوب‌علی نظری گفت: پیامبر(ص) در صدر اسلام و اوایل رسالت خود چه امکانات رسانه‌ای را که امروزه ما در اختیار داریم در دست داشتند، آیا به جز منبر و مسجد رسانه دیگری برای گسترش پیام خود داشتند.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی همچنین تاکید کرد: از دیگر ابزارهای رسانه‌ای زمان پیامبر اسلام شاعران و قلم زدن‌هایشان بود که در این راستا به پیامبر(ص) یاری می‌رساندند و این همان ابزاری است که اکنون نیز در دست ما است ولی از آن کمتر به عنوان رسانه استفاده می‌کنیم.

نظری یادآور شد: نباید ما از رسانه‌هایی که ویژه دین ما است غافل شویم، رسانه‌هایی مانند منبر و مسجد زیرا این‌ها همان رسانه‌هایی هستند که تنها در دین مبین ما از آنها استفاده می‌شود و دشمن از داشتن این رسانه‌های بسیار تاثیرگذار محروم است.

وی با بیان اینکه امکان و توانمندی جبهه حق از نظر امکانات رسانه‌ای در مقابل جبهه کفر بسیار محدود است، ادامه داد: اکنون بعد از گذشت 34 سال از عمر انقلاب سرمایه نظام ما تنها محتوای پیامی است که به جهان صادر می‌کنیم.                

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی افزود: یکی از رمزهایی که سبب صدور موفقیت‌آمیز انقلاب به تمام دنیا شده است پیام و محتوای انقلاب بوده، زیرا که پیام و محتوای انقلاب ما مطابق ماهیت و فطرت انسان‌ها است بنابراین محتوای پیام بسیار مؤثر است.

وی صداقت را از رموز تبلیغ موفق جبهه حق برشمرد و اذعان داشت: صداقت در ارتباط با مخاطب همان زبان حق است و صداقت مربوط به خود پیام است.

سخنان سردار برایم امیدبخش بود زیرا تاکنون در فضای خبر و خبرنگاری به این نکته توجه نکرده بودم که یک خبرنگار هم می‌تواند بسیجی فکر کند، بسیجی قلم بزند و بسیجی از ولایت و ارزش‌هایش دفاع کند و این حرف‌ها به من احساس غرور می‌داد که در جایگاهی هستم که رهبر انقلاب بارها بر وظایف و رسالت‌های آن تاکید فرمودند، حتی اخیرا هم مطلبی تحت عنوان وظایف رسانه‌ها در انتخابات از دیدگاه رهبری در سایت ایشان خواندم که اهمیت تشکیل سازمان بسیج رسانه را برایم روشن‌تر و قابل لمس‌تر کرد.

سخنران بعدی این گردهمایی تخصصی مسئول سازمان بسیج رسانه استان بود، آقای قاسم‌زاده ‌نداف یک چهره آشنا و البته علمی و فرهیخته. کسی که با اصحاب رسانه خو دارد و خود یک پا کارشناس رسانه‌ای و استراتژیکی است. 

حضور وی در پشت تریبون امیدواری خاصی را در دلم ایجاد کرد زیرا ایمان دارم وی با مدیریت خود می‌توانند خلأهای موجود فضای رسانه‌ای استان را با مدیریت بسیجی جبران کنند و این تفکر ناب را در بین خبرنگاران متعهد و زحمتکش استان ما بیش از پیش نهادینه کنند.

مسئول سازمان بسیج رسانه خراسان جنوبی به مهمترین وظایف رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های مجازی که روزبه‌روز به تعداد مخاطبان آنها افزوده شده و قصد فعالیت در چارچوب ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی را دارند، اشاره کرد و افزود: افزایش سطح آگاهی و تحلیل مردم نسبت به موضوعات مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه مهمترین وظیفه رسانه‌ها است.

قاسم‌زاده نداف اظهار داشت: موضوع انتخابات مهمترین موضوع روز کشور است و رسانه‌ها باید با ایجاد انگیزه و امید در راستای مشارکت حداکثری مردم فعالیت کرده و از سیاه‌نمایی و برجسته کردن اخباری که جز هتک حرمت آبروی افراد و ایجاد تشتت و تنش در جامعه سودی ندارد پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها باید در قبال تهاجم به ارکان نظام جمهوری اسلامی مثل رهبری، قوای سه‌گانه، شورای نگهبان، صدا و سیما و نیروهای مسلح از سوی جریان‌های وابسته و انحرافی عکس‌العمل نشان دهند.

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی در ارتباط با مهمترین آسیب رسانه‌ها در ایام انتخابات تصریح کرد: مهمترین آسیبی که رسانه‌ها را به ویژه در ایام انتخابات از جایگاه یک رسانه اثربخش و مفید تنزل می‌دهد، پرداختن به یک سری مسائل فرعی و غیر مفید به حال مردم و اشاعه شایعات بی‌اساس است.

قاسم‌زاده نداف گفت: برای نیفتادن در این ورطه معتقدم وجود تشکل و کانونی تعریف شده با هدف همفکری و ساماندهی فعالیت‌های رسانه‌ای اعم از مجازی و غیرمجازی در قالب یک تشکل ارزشی و انقلابی ضروری است که امیدواریم با آغاز رسمی فعالیت بسیج در استان به این هدف نزدیک شویم.

رسانه اسلامی رسانه‌ای اخلاق‌محور و ارزش‌محور است

قاسم‌زاده نداف گفت: رسانه اسلامی، رسانه‌ای اخلاق‌محور است که مخاطب را به زیبایی‌ها دعوت کرده و از زشتی‌ها باز دارد.

وی ادامه داد: رعایت صداقت در خبر، درستی در تفسیر، مستند بودن خبر، مفید بودن خبر، رعایت حریم خصوصی افراد و پرهیز از بدگویی و تحقیر دیگران از معیارهایی هستند که در صورت پایبندی رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های مجازی به آنها، می‌توان امیدوار بود که فضای سیاسی و اجتماعی کشور، اخلاقی بشود.

وی اظهار کرد: به هر میزان که معیارهای فوق از سوی رسانه‌ها نادیده انگاشته شود، فضای سیاسی و اجتماعی جامعه مسموم و غیر اخلاقی می‌شود.

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی گفت: تحقق حماسه سیاسی، بیش از هر چیز مستلزم روشنفکری، بصیرت‌افزایی و به تصویر کشیدن افق پیروزی مردم در فردای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در 24 خرداد‌ماه آینده است که بخش عمده آن باید توسط رسانه‌ها صورت ‌پذیرد.

قاسم‌زاده نداف در ارتباط با اهداف بسیج رسانه گفت: بسیج رسانه یکی از رویش‌های جدید سازمان بسیج مستضعفین است که به لحاظ ساختاری هم‌ردیف با سایر سازمان‌های نوزده‌گانه بسیج اقشاری است و افرادی که در عرصه رسانه مجازی و غیرمجازی فعالیت می‌کنند می‌توانند متقاضی عضویت و همکاری سازمانی با بسیج رسانه باشند.

این مسئول افزود: با توجه به سرمایه‌گذاری دشمن در استفاده از ابزار رسانه برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی به ویژه در آستانه انتخابات حساس و سرنوشت‌ساز پیش‌رو، انسجام‌بخشی، هم‌افزایی و هماهنگی بین رسانه‌ها یک ضرورت غیر قابل انکار است.

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی تصریح کرد: بنابراین بسیج رسانه بر اساس آرمان‌های انقلاب، امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری با مشارکت تمام نیروهای مومن و متخصص عرصه رسانه تلاش دارد تشکیل، تقویت و توسعه جبهه رسانه‌ای انقلاب در مقابل جبهه فرهنگی معارضان داخلی و خارجی نظام اسلامی را عملی سازد.

اما سخنران و میهمان ویژه این همایش رئیس سازمان بسیج رسانه کشور حجت‌الاسلام عاطفی بود که به گفته قاسم‌زاده نداف هنوز در آسمان هستند و حدود ساعت 11 زمینی خواهند شد و به جمع ما می‌پیوندند.

سخنرانان بعدی این همایش که عنوان گردهمایی تخصصی اصحاب رسانه خراسان جنوبی را داشت، به ترتیب احسان مداح سرپرست خبرگزاری فارس در خراسان جنوبی به نیابت از خبرگزاری‌های استان، محمود حیدری مدیر مسئول روزنامه بیرجند امروز به نیابت از روزنامه‌های استان، کسرایی به نیابت از وبلاگ‌نویسان استان که البته حضور نداشت و سیف به عنوان نماینده صدا و سیمای استان بودند که هرکدام به بیان دیدگاه‌های خود درباره فضای رسانه‌ای استان و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن پرداختند.

میهمان آسمانی همایش هنوز به زمین ننشسته بود که نماینده ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) استان به عنوان آخرین سخنران این گردهمایی قبل از میهمان ویژه فرصت را مغتنم برای رسیدن ایشان کردند. هنوز 15 دقیقه‌ای از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین نوفرستی نگذشته بود که میهمان آسمانی‌مان وارد سالن شد اما میهمان رضا واعظی جانشین رئیس سازمان بسیج رسانه بود که به دلیل عدم توانایی حضور رئیس سازمان به جای ایشان میهمان ویژه خبرنگاران استان ما بود.

نماینده ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: سپاه و بسیج درفرهنگ‌سازی جامعه نقش بسزایی داشته و زمینه‌ساز ارتباط بیشتر، توسعه کار فرهنگی و آنچه که مجموعه رسانه در آن می‌تواند قوی‌‌تر باشد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین نوفرستی با اشاره به آیه قرآنی «الذین یبلغون» اذعان داشت: این آیه دلالت بر استمرار و پیوستگی دارد و نشانگر کار پیوسته‌ای است که می‌تواند مؤثر باشد و یبلغون که از واژه تبلیغ گرفته شده به معنای رساندن است که در حقیقت کار تمامی اصحاب رسانه است.

وی متذکر شد: همه ملت ما مکلف هستند تا پیام‌رسان انقلاب بوده و پیام آن را به سراسر دنیا برسانند، همچنان که در دین اسلام رسالت پیامبر(ص) رساندن پیام اسلام به آحاد مردم بود.

نماینده ولی فقیه سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با اشاره به اثربخش بودن رسانه‌ها، ادامه داد: رسانه‌هایی تاثیرگذارند و رسانه‌هایی می‌توانند بر دل بنشینند که در آنها اخلاص وجود داشته باشد.

نوفرستی تصریح کرد: این چند صباح دنیا در حال گذر است همچنان که در اوایل انقلاب، مهرماه و آبان‌ماه سال 58 در آن دوره قربت تنها یک روزنامه در کشور در حال فعالیت بود و بیش از 300 روزنامه یا مجله و هفته‌نامه هیچکدام در مسیر اسلام ناب و انقلاب نبودند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه، باور کنید که جهان در یک پیچ تاریخی به نفع جریان حق و اسلام است، بیان داشت: باید بیندیشیم تا در شرایط کنونی می‌توانیم چه تاثیری در رسانه‌های جهانی داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی یادآور شد: پیام و خواندن آن یک رسالت الهی بوده و زمانی تاثیر‌گذار است که پیوسته باشد.

نوفرستی با اشاره به انتخابات 24 خردادماه سال جاری اذعان داشت: انتخابات 24 خرداد یک رسالت الهی است که با توجه به محدودیت‌ها و وضعیت اسلام در سطح جهان و با توجه به اینکه که ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم باید از خدا ترسیده و فقط به او تکیه کنیم تا خداوند ما را کفایت کرده و مورد عنایات خود در طول زندگی اجتماعی و فردی قرار دهد.

رسانه رکن چهارم دموکراسی است

جانشین رئیس سازمان بسیج رسانه کشور گفت: حوزه فرهنگ حوزه بسیار مهمی است به طوری که می‌توان حوزه رسانه را موتور حوزه فرهنگ دانست.

رضا واعظی با بیان اینکه نقش رسانه یک نقش کلیدی است و می‌توان رسانه‌ را رکن چهارم دموکراسی دانست، گفت: حوزه رسانه یک حوزه ارزش‌محور و تراز با انقلاب اسلامی است.

وی از نقش کلیدی رسانه‌ها در جهت‌دهی و سازماندهی انتخابات خبر داد و افزود: رسانه در جهت‌دهی و سازماندهی افکار عمومی و با‌ارزش کردن یک موضوع نقش بسزایی دارد.

جانشین رئیس سازمان بسیج رسانه کشور تصریح کرد: امروزه عصر ارتباطات کوچک است یعنی یک موضوع کوچک می‌تواند به موضوع خیلی بزرگ تبدیل شود.

واعظی یادآور شد: امروزه 60 تا 70 درصد بحران‌ها متأثر از عملکرد رسانه‌ها است.

این مسئول متذکر شد: بیش ‌از 3 هزار شبکه تلویزیونی مستقیم و غیرمستقیم علیه جمهوری اسلامی کار می‌کنند که حداقل 500 شبکه فارسی زبان یا زیرنویس فارسی زبان است.

جانشین رئیس سازمان بسیج رسانه کشور با بیان اینکه در همه عرصه‌های رسانه دچار مشکل هستیم، ادامه داد: بسیج در هر حوزه‌ای که وارد شده نتیجه داده است.

واعظی اضافه کرد: در همه حوزه‌ها بسیج وجود دارد ولی در حوزه رسانه در این مورد احساس خلأ شده و باید بیشتر به این مورد توجه شود.

وی گفت: برنامه‌ریزی‌های اساسی در اواخر سال 90 و اوایل سال 91 در حوزه رسانه صورت گرفته است تا به سطحی برسد که دیگر مشکلی در این حوزه وجود نداشته باشد.

* بسیج رسانه باید مستقل شود

جانشین رئیس بسیج رسانه کشور اذعان داشت: باید بسیج رسانه را مستقل کنیم تا با یک پشتیبانی قانونی محکم‌تر بتواند کار کند.

واعظی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه جنگ امروز جنگ فرهنگی است به عنوان مثال یک عکس می‌تواند ابزاری برای مقابله با دشمن در این زمان باشد، توجه و کار کردن در این زمینه تلاش و فعالیت بیش از پیشی را می‌طلبد.

ساعت حدود 12 و نیم شده بود که مراسم به پایان رسید. برنامه معنوی این گردهمایی تخصصی و البته صمیمانه برای خبرنگاران اقامه نماز ظهر و عصر بود و برنامه انتهایی که البته خستگی چند ساعت اخیر را از تن‌ها می‌زدود صرف نهار در یک فضای دوستانه بود که بعد از مدت‌ها برای خبرنگارانی که فرصت دیدن مفصل یکدیگر و حرف زدن با هم را پیدا نمی‌کنند به آنان می‌داد.

امید می‌رود بسیج رسانه در کنار برگزاری کارگاه‌های معرفتی و عقیدتی و خبرنگاری سبب تقویت فضای دوستانه بین همکاران رسانه‌های مختلف استان شود.

=============

گزارش از نجمه زهدی

=============

انتهای پیام/2248/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول