اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بسیج رسانه تشکلی برای تداعی رسالت قلم

سازمان بسیج رسانه نوزدهمین سازمان تشکیل‌ یافته در سازمان بسیج مستضعفین کشور است که از چندی پیش فعالیت خود را در خراسان جنوبی آغاز کرده است.

بسیج رسانه تشکلی برای تداعی رسالت قلم

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، روزگاری جنگی بود و حماسه‌ای، عشق بود و کسانی که عشق را به مسلخ بردند و برای عاشقی اعتباری خدایی دست‌ و پا اهدا کرده بودند و ستارگانی، جان برکف نهاده و ماه خود را همچون در گرانبهایی در بر گرفته بودند و برای ارزش‌های خود خون فنا می‌کردند. 

بی‌سنگر بودند و جبهه را میدان عشق‌بازی خود قرار داده بودند و چه جانانه افتخار می‌کردند که ماه‌شان آنان را بسیجی نام نهاده است که عده‌ای رفتند و مهمان خوان ملکوت گشتند و آنچه ماند حماسه‌شان بود و دینی بر گردن انقلاب و بسیج تا نام‌شان و یادشان بماند و عزیز بماند.

رسانه عهده‌دار شد و به دوش خود کشید رسالت ماندگاری آن جانفشانی را و اینک بسیج رسانه است که میدان عشق دیرین و کمین‌گاه جدید دشمن است. 

نامش را هر چه خواهی گذار، جنگ نرم‌افزار، شبیخون فرهنگی یا بصیرت‌افزایی و همایشی با همین عنوان و به مناسبت نخستین اجتماع خبرنگاران پرچم‌دار رسالت قلم و بصیرت‌افزایان مبارزه با جنگ نرم در سالن امام علی(ع) مجتمع غدیر بیرجند در حال برگزاری است و چه بهانه‌ای بالاتر از آغاز این حرکت در سال حساس مزین به نام حماسه سیاسی و اقتصادی.   

وارد سالن می‌شوم، سالن کم‌کم از میهمانان و خبرنگاران پر می‌شود در محل جایگاه سالن نمایی از چفیه‌ای است که روزگاری بر دوش بسیجیان در جبهه‌های جنگ علیه باطل ابزاری برای عرق‌چینی و عرق گرفتن گرمای وجود از عطش و آفتاب بود و اینک نمادی از شهادت است و حضور در میدان حماسه. نیم ساعتی از زمان مقرر برای آغاز مراسم گذشته است نوای دل‌انگیز قرآن نخستین برنامه‌ای است که توسط مجری اعلام می‌شود و در ادامه صدایی از بلندگو شنیده می‌شود و حضار به احترام سرود می‌ایستند.

فرمانده سپاه انصار ارضا(ع) خراسان جنوبی نخستین سخنران این مراسم معنوی است تا با بیان گوشه‌ای از خاطرات خود از ایام جنگ، خبرنگاران را هر چند برای لحظاتی به فضای جبهه، جنگ و مقاومت ببرد.

سردار یعقوب‌علی نظری این اجتماع را نقطه آغاز حرکت بسیج رسانه در استان عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: وقتی زمان پیامبر(ص) را مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم که در صدر اسلام و اوایل رسالت پیامبر(ص) چه امکانات رسانه‌ای را پیامبر(ص) در اختیار داشتند که توانستند در مقابل دشمنان پیروز و اسلام را گسترش دهند در حالی که در آن زمان به طور خاص که در حال حاضر امکانات رسانه‌ای وجود دارد نبود و در آن زمان شاعر و شعر به عنوان رسانه محسوب می‌شد.

رسانه در صحنه کربلا در اختیار جبهه کفر بود

وی با بیان اینکه امکان و توانمندی جبهه حق از نظر امکانات رسانه‌ای بسیار محدود است، ادامه می‌دهد: در صحنه کربلا رسانه و امکانات در اختیار جبهه کفر بود و در زمان انقلاب اسلامی نیز امام خمینی‌(ره) که نهضت انقلابی خود را شروع کردند این چنین وضعیتی را داشتند.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی خاطر نشان می‌کند: اکنون بعد از گذشت 34 سال از عمر انقلاب سرمایه نظام از نظر رسانه‌ای در مقابل جبهه کفر بسیار ناچیز است.

نظری می‌افزاید: اما سئوال اساسی اینجاست که پس چرا با وجود فقر سخت‌افزاری و فقر تجهیزات و امکانات برنده راهبردی و موفقیت نهایی از آن جبهه حق و اسلام بوده و هست و این موضوع اساسی و مهمی است که باید به آن توجه کرده و در مدیریت از آنچه که داریم نهایت استفاده را بکنیم.

وی تصریح می‌کند: ما رسانه‌های اختصاصی داریم که گاهی اوقات به آن توجه نداریم و این رسانه اختصاصی که در دست ما است جبهه کفر آن را ندارد.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی متذکر می‌شود: ما باید در کنار توجه به تکنولوژی و ابزارهای جدید از رسانه‌های اختصاصی که ویژه خود ما است غفلت نکنیم چرا که گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که از مسیر منحرف می‌شویم، اما ما باید این ابزارها و رسانه‌های اختصاصی را تقویت و استفاده بهینه را از آنها ببریم.

نظری می‌گوید: یکی از رمزهای موفقیتی که سبب صدور انقلاب به تمام دنیا شده پیام و محتوای انقلاب بوده، زیرا که پیام و محتوای انقلاب ما مطابق ماهیت و فطرت انسان‌ها است بنابراین محتوای پیام بسیار مؤثر است.

وی صداقت را از رموز تبلیغ جبهه حق برشمرد و اذعان داشت: صداقت در ارتباط با مخاطب همان زبان حق است و صداقت مربوط به خود پیام است.

سخنرانی اول به پایان می‌رسد. جمع خبرنگاران جمع است و مجری جو را برای یک شوخی رسانه‌ای مهیا می‌بیند. شعری از یکی از شاعران طنز‌پرداز کشور که با موضوع هنر و رسانه در محضر مقام معظم رهبری اجرا شده است را برای این طنازی رسانه‌ای انتخاب می‌کند، شکر ایزد فناوری داریم، صنعت بنده‌پروری داریم. می‌توانیم صادرات کنیم، بس که جک‌های آذری داریم. ما در ایام سال 17 بار آزمون سراسری داریم، این طرف روزنامه‌های زیاد آن طرف دادگستری داریم.

دیگر سخنران مراسم نیز یکی از فرماندهان و پرچم‌داران دوران جنگ و حماسه است که سالیانی عهده‌دار مسئولیت‌های مختلف بوده است و میانه خوبی با اصحاب رسانه و خبر دارد.

محمد‌ ‌علی قاسم‌زاده نداف ایجاد جبهه واحد در حوزه حفظ ارزش‌های انقلاب را با نام بسیج رسانه ضروری می‌داند و ادامه می‌دهد: همه موظف هستیم تا بدانیم تکلیف ما چیست، زیرا رسانه اسلامی باید اخلاق‌محور، ارزش‌محور و تکلیف‌محور باشد و گرنه ابزاری در دست قدرتمندان است.

ابزار اصلی جنگ نرم رسانه‌ها و ابزارهای ارتباطی است

وی ادامه می‌دهد: در شرایط جنگ نرم ضمن شناخت دقیق اهداف، توانمندی و شیوه عمل دشمن باید با انسجام‌بخشی و هم‌پوشانی یکدیگر، رسانه‌ها و وسایل ارتباطی را در اختیار تشکیل جبهه واحد رسانه‌ای قرار دهیم که این نخستین راهبرد سازمان بسیج رسانه کشور است.

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی تصریح می‌کند: سازمان بسیج رسانه نوزدهمین سازمان تشکیل‌ یافته در سازمان بسیج مستضعفین کشور است که از چندی پیش فعالیت خود را در خراسان جنوبی آغاز کرده است.

اصحاب رسانه صاحب اندیشه و تفکر باشند

قاسم‌زاده نداف می‌گوید: اصحاب رسانه باید صاحب اندیشه و تفکر باشند زیرا امروز دنیا روش‌های مختلفی را برای مقابله با جمهوری اسلامی ‌ایران به کار گرفته و دریافته که در جنگ نرم، رسانه مهم‌ترین و بهترین ابزار برای رسیدن به اهداف خود است.

وی اضافه می‌کند: هر چند ما قبول داریم که ابزار رسانه‌ای ما در برابر غرب از لحاظ کمی ‌و کیفی در سطح پایین‌تری است ولی آنچه ما را از غرب متمایز کرده ایمان و اخلاص ‌است.

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون برای مقابله با توطئه‌های دشمن اقدامات زیادی انجام شده است، افزود: اما ایجاد یک جبهه واحد رسانه‌ای ضروری است.

رسانه‌ها پاسخگوی تمامی جریان‌های سیاسی باشند

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی تاکید می‌کند: ‌رسانه‌ها نباید سخنگوی یک حزب یا جریان خاص باشند و این دور از شأن یک خبرنگار یا رسانه است.

قاسم‌زاده نداف تصریح می‌کند: انقلاب اسلامی مربوط به همه جریان‌های سیاسی است و اینکه برخی از رسانه‌ها سخنگوی یک جریان یا جناح خاصی می‌شوند به دور از شأن رسانه است زیرا ما باید به دنبال تشکیل جبهه متحد رسانه‌ای برای مقابله با تهاجمات رسانه‌ای دشمن باشیم.

وی با اشاره به فضای رسانه‌ای خراسان جنوبی تاکید کرد: رسانه‌ها به عنوان یک عنصر آگاهی‌بخش و بصیرت‌افزا دارای یک تکلیف در جامعه هستند که اگر آن‌ را به درستی انجام ندهند مقصر هستند.

اما آنچه ‌که در حوزه فعالیت رسانه‌ای و ادای دین به ساحت مقدس قلم و پاسداری از ارزش‌های بنیادین بسیج و بسیجی جایگاه ویژه دارد خبرنگار است، خبرنگاری که وقتی قلم به دست می‌گیرد فکری سرشار از تعهد و ایمان به آرمان‌‌هایی دارد که انقلاب اسلامی و فریاد مردم آن در جهان امروزی است و این تعهد و احساس وظیفه زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که خبرنگار بداند رسانه و نقش آن می‌تواند سازنده و پیش‌برنده این اهداف باشد یا مخرب و عامل نابودی و تباهی که در این صورت خیانت او از بزرگترین گناهان است.

ادامه این مراسم صحبت و بیان دیدگاه‌های یکی از فعالان ارزش‌مدار حوزه مطبوعات استان است که بسیج رسانه را به عنوان پل ارتباطی نیروی مقاومت بسیج با رسانه‌ها برای استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل رسانه‌ها می‌داند.

سرپریت خبرگزاری فارس در خراسان جنوبی که به عنوان نماینده خبرگزاری‌های استان سخن می‌گوید، اظهار می‌دارد: خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها باید در دهه‌ چهارم انقلاب به بازتعریف نحوه تعامل خود با بسیج بپردازند و کارهای کیفی‌تر و عمیق‌تری را در این خصوص ارائه دهند، و از سویی دیگر بسیج رسانه باید کارگاه‌های آموزشی سطح اطلاعات خبرنگاران را به عنوان سربازان پیش‌رو در جنگ نرم افزایش دهد.

مداح برگزاری منظم و هدفمند جلسات معرفتی، سیاسی و عقیدتی را ضرورت دیگری برای رسانه‌ها دانست چرا که تلاش دشمنان برای تهدید نرم جمهوری اسلامی واقعیتی غیر قابل انکار است.

وی می‌افزاید: با توجه به مسئولیت خطیری که بر دوش بسیج برای مقابله با تهدید نرم گذاشته شده است ضرورت ارتباط عمیق‌تر و نزدیک‌تر بسیج و رسانه‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

سرپرست خبرگزاری فارس در خراسان جنوبی با بیان اینکه در عرصه جنگ نرم، اصلی‌ترین و مهمترین اسلحه، سرباز و ادوات یعنی رسانه است، اضافه می‌کند: که اگر نیروی مقاومت بسیج بخواهد در عرصه نرم تلاش مؤثری داشته باشد باید با رسانه‌ها همگام شود.

مداح با اشاره به اینکه حمایت و ارتقاء رسانه‌ها با استفاده از قابلیت‌های بسیج باید در دستور کار باشد، می‌گوید: اگر از فرصت حیاتی پیش رو برای عمیق‌سازی ارتباط بسیج و رسانه به خوبی استفاده نکنیم این فرصت بسیار مهم از دست خواهد رفت و از سویی دیگر باید در بسیج رسانه تلاش شود محتوا و اهداف به درستی احصا شوند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری ادامه می‌دهد: دشمن تلاش می‌کند تا محتوای انقلاب را تغییر دهد و پوسته و لایه‌ای از اسلام را حفظ کند از این رو رسانه‌ها در این تلاش برای تغییرات درونی نقش مؤثری دارند.

70 درصد فعالان رسانه‌ای خراسان جنوبی بانوان هستند

سرپرست خبرگزاری فارس در خراسان جنوبی توسعه روزافزون استفاده کاربران از فضای مجازی در عرصه رسانه و تبلیغات را مسئله دیگری دانست که باید بدان پرداخت و تصریح می‌کند: در این بخش نقش خبرگزاری‌ها بسیار مهم و حیاتی است که باید از حمایت‌های معنوی و مادی از سوی نهادها و سازمان‌ها برای کیفی‌سازی تلاش‌های خود بهره‌مند باشند و برای استفاده از رسانه‌ها در جنگ نرم به سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری نیاز است.

این مسئول تبیین ضرورت‌های آفند و پدافند رسانه‌ای و تبیین نقش هر کدام از رسانه‌ها را در بسیج رسانه نیازمند اساتید قوی و مجرب عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: از بسیج رسانه انتظار می‌رود همگام با توسعه سازمانی، کیفی‌سازی و عمق بخشی فعالیت‌ها را نیز به طور مدون اجرایی کند.

مداح با بیان اینکه 70 درصد فعالان رسانه‌ای خراسان جنوبی بانوان هستند، ادامه می‌دهد: برای بهره‌گیری از پتانسیل زنان در ترویج فرهنگ بسیج، برای تربیت نیروهای علاقه‌مند به ترویج فعالیت‌های بسیج رسانه تلاش‌های وافری نیاز است.

وی خاطر نشان می‌کند: مسئله پایانی موضوع روز کشور یعنی انتخابات 24 خردادماه سال 1392 است که هر کدام از اصحاب رسانه با توجه به توطئه‌های دشمن باید به عنوان سرباز انقلاب نقش‌آفرین باشند تا باری دیگر با تحقق حماسه سیاسی مدعیان دموکراسی و دشمنان همیشگی انقلاب انگشت به دهان بمانند.

دیگر سخنران این جلسه مدیر مسئول روزنامه بیرجند امروز بود که مشکلات موجود رسانه‌های استان را بیان می‌کند و می‌گوید: نیروهای کاردیده و ماهر در عرصه تهیه خبر و گزارش در خراسان جنوبی وجود ندارد و به نظر می‌رسد بسیج رسانه باید در زمینه تربیت نیروی انسانی گام‌های مهمی را بردارد.

وی با بیان اینکه در تهران 130 روزنامه منتشر می‌شود،‌ ادامه داد: خراسان جنوبی با داشتن 800 هزار نفر جمعیت و انتشار سه روزنامه از وضعیت مطلوبی برخوردار است و این نشان از وجود زیرساخت‌های لازم در استان است.

زمینه ارسال روزنامه‌های خراسان جنوبی به افغانستان فراهم شود.

مدیر مسئول روزنامه بیرجند امروز تصریح می‌کند: هم‌مرزی خراسان جنوبی با کشور افغانستان به عنوان یک فرصت برای روزنامه‌های استان این امکان را فراهم می‌کند تا در صورت فراهم بودن شرایط روزنامه‌های محلی استان حتی قبل از روزنامه‌های سراسری کشور به برخی استان‌های افغانستان ارسال شود.

محمود حیدری با بیان اینکه خراسان جنوبی در نقطه مرزی با کشور افغانستان قرار گرفته است، متذکر می‌شود: این استان از طریق بازارچه‌های مرزی خود روزنامه‌های استان را به افغانستان ارسال می‌کند.

در ادامه مجری نام شهدایی را بر زبان می‌آورد که نام و رسمشان با قلم عجین شده است، شهید مرتضی آوینی سید شهیدان اهل قلم و شهید صارمی شهید مظلوم عرصه خبر در خفقان طالبانی.

یاد نوشتاری از شهید می‌افتم که هشت سال دفاع مقدس را روایت کرد، روایت افتخارآفرین فتح.

به پایان مراسم نزدیک می‌شویم و جانشین رئیس سازمان بسیج رسانه کشور با بیان اینکه اگر بخواهیم حماسه خلق کنیم باید از دالان فرهنگی عبور کنیم، می‌گوید: تا وقتی که جامعه از نظر فرهنگی آماده نشود هیچ حماسه‌ای رخ نمی‌دهد.

رضا واعظی با بیان اینکه رسانه می‌تواند یک موضوع کوچک را به بحران بزرگی تبدیل کند، می‌افزاید: 70 درصد بحران‌های سال 88 متأثر از عملکرد رسانه‌های ما بود.

وی یادآور می‌شود: بیش از 3 هزار شبکه تلویزیونی مستقیم و غیر مستقیم علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند که از این تعداد حداقل 50 شبکه فارسی زبان و یا زیرنویس فارسی هستند، این در حالی است که بیش از 50 درصد مردم ایران در شهرهای بزرگ ماهواره دارند.

رسانه‌ها موتور محرک فرهنگ در جامعه هستند

جانشین رئیس سازمان بسیج رسانه کشور با بیان اینکه رویکرد و تفکر بسیجی در هر حوزه که وارد شده کارساز بوده است، ادامه می‌دهد: در بسیج رسانه سازماندهی از پایین به بالا است.

واعظی از نقش کلیدی رسانه‌ها در جهت‌دهی و سازماندهی انتخابات خبر داد و می‌گوید: رسانه در جهت‌دهی و سازماندهی افکار عمومی و با ‌ارزش کردن یک موضوع نقش بسزایی دارد.

انتهای پیام/69013/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول