به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ابراهیم سحرخیز بعدازظهر امروز در همایش تجلیل از معلمان نمونه استان زنجان اظهار کرد: با تدوین و ابلاغ سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش دیگر قرار نیست بدون برنامه حرکت کنیم.
وی به ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: با ابلاغ این سند از سوی مقام معظم رهبری مسیر و حرکت توسعه آموزش و پرورش شفاف شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ابلاغ سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: نقشه راه توسعه در آموزش و پرورش تدوین و مشخص شده است.
وی به تکثر آرا در توسعه آموزش و پرورش کشور اشاره کرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان بالاترین نهاد تصمیمگیری در مورد سیاستهای آموزشی کشور حجت را برای همه در مورد اسناد توسعهای آموزش و پرورش تمام کرده است.
سحرخیز با اشاره به مراکز تربیت معلم در کشور خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته اهمیتی به فعالیت مراکز تربیت معلم در کشور داده نمیشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سالهای اخیر با توسعه مراکز تربیت معلم گام مهمی در تربیت نیروی انسانی کارآمد برای توسعه آموزش عالی کشور برداشته شده است.
وی عملکرد آموزش و پرورش در دولت دهم را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اقدامات انجام شده در دولت نهم و دهم جایگاه نظام آموزشی کشور را دچار تحول کرده است.
*پذیرش 25 هزار دانشجو در مراکز تربیت معلم
سحرخیز از تحصیل و پذیرش 25 هزار دانشجو در مراکز تربیت معلم کشور در سالهای اخیر خبر داد و اضافه کرد: کارهای عملی در تحقق تربیت نیروی انسانی برای نظام آموزشی کشور انجام شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش به آموزش مهارتی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: مقام معظم رهبری همواره نسبت به توسعه و گسترش آموزشهای مهارتی تاکید دارند.
*افزایش 1700 هنرستان فنی و حرفهای به ظرفیت موجود کشور
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در سالهای اخیر برای توسعه مراکز و هنرستانهای فنی و حرفهای کشور خاطرنشان کرد: هزار و 700 هنرستان فنی و حرفهای در سالهای اخیر به ظرفیت موجود هنرستانهای کشور افزوده شده است.
سحرخیز توسعه کشور را در گرو توسعه مهارتهای فنی و حرفهای دانست و تاکید کرد: در کشور مدرکگرایی موجب عدم بهرهوری لازم در بازار کار و کاهش مهارت دانشآموختگان شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش وجود قانون استخدام و اشتغال با مدارک لیسانس و بالاتر در دستگاهها و نهادهای دولتی و غیردولتی را نامناسب ارزیابی کرد و افزود: چرا باید افراد دیپلم و فوق دیپلم که به عنوان تکنسینهای ماهر هستند در بازار کار کشور جایگاهی نداشته باشند.
وی به آمار دانشآموزان مقطع دوم هنرستان در کشور اشاره کرد و گفت: طبق آمارها قبل از ابلاغ سند تحول بنیادین تنها 36 درصد از دانشآموزان کل کشور در مقطع دوم هنرستان مشغول به تحصیل بودند.
سحرخیز با بیان اینکه در حال حاضر این آمار به 46 درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: در سال آینده این رقم برای بیش از 50 درصد هدفگذاری شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش به عدالت آموزشی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: در دولت نهم و دهم توجه بسیاری به عدالت آموزشی در کشور شده است.
وی توزیع امکانات آموزشی در سطح کشور را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: توزیع امکانات آموزشی در شهرها و روستاهای مختلف کشور باید به شکل مناسبی صورت گیرد.
سحرخیز با بیان اینکه از 200 نفر برتر کنکور در رشتههای علوم تجربی، ریاضی فیزیک، هنر و زبان انگلیسی 110 نفر متعلق به شهر تهران هستند، اظهار کرد: از این 110 نفر بیش از 70 درصد در مراکز تیزهوشان تحصیل کردهاند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 90 نفر برتر کنکور متعلق به 31 استان کشور است، اضافه کرد: نزدیک به 15 استان کشور هیچ رتبه برتری در کنکور سراسری کشور ندارند.
وی از دو برابر شدن مراکز استعدادهای درخشان در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: امروز هزار و 620 مدرسه نمونه دولتی در سطح کشور فعالیت دارد.
سحرخیز ارتقای شغلی معلمان در کشور را ضروری عنوان کرد و گفت: معلمان کشور باید در رتبه استادی و پژوهشگری قرار داشته باشند.
انتهای پیام/73002/ز40/ف4004