اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نگاهی به دومین استان برتر دوچرخه‌سواری ایران

هیئت دوچرخه‌سواری همدان موفق شد برای دومین سال پیاپی در رتبه‌بندی هیئت‌های برتر استانی از سوی کمیته امور استان‌های فدراسیون دوچرخه‌سواری در جایگاه دوم قرار گیرد.

نگاهی به دومین استان برتر دوچرخه‌سواری ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، با معرفی هیئت‌های برتر از سوی کمیته امور استان‌های فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران هیئت دوچرخه‌سواری همدان موفق شد برای دومین سال پیاپی در جایگاه دوم دوچرخه‌سواری ایران قرار بگیرد که در اینجا به عملکرد این هیئت ورزشی پرداخته‌ایم.

*هیئت دوچرخه‌سواری همدان رکورددار همایش‌ها

در سال 91 هیئت دوچرخه‌سواری همدان با برگزاری بیش از 20 همایش بزرگ در سطح همدان موفق شد در کشور به عنوان رکورددار همایش‌ها لقب بگیرد.

برگزاری همایش‌های بزرگی چون شهید طالبیان، جشنواره زمستانی، فجر انقلاب، عید قربان، عید غدیر خم، عید سعید فطر، هفته نیروی انتظامی، هفته دفاع مقدس، دهه فجر از جمله همایش‌های برگزار شده این هیئت در سال 91 بود.

بزرگترین این همایش‌ها شهید طالبیان بود که بیش از 2 هزار نفر در این همایش حضور پیدا کردند تا بازتاب‌های گسترده‌ای از این همایش به وجود بیاید.

همچنین همایش دوچرخه‌سواری جشنواره زمستانی همدان که به دو صورت نمادین و مسابقه برگزار شد که در بخش نمادین دوچرخه‌سواران از میدان هگمتانه، خیابان اکباتان، میدان امام، خیابان بوعلی، میدان آرامگاه، خیابان پاستور، ایستگاه عباس‌آباد، چهارراه پژوهش و میدان قائم رکاب زدند و از میدان قائم تا گردنه تویسرکان بخش مسابقه جشنواره برگزار شد که این همایش نیز از بزرگترین همایش‌های سال 91 بود.

*دوچرخه‌سواران همدان 17 سال در راه مرقد امام راحل رکاب زدند

از کارهای فرهنگی و بزرگی که در هیئت دوچرخه‌سواری همدان صورت گرفته همه ساله در زمان رحلت امام راحل دوچرخه‌سواران همدان برای ادای دین به محضر بنیانگذار جمهوری انقلاب اسلامی در یک حرکت زیبا مسیر همدان تا مرقد ایشان را با دوچرخه‌های خود رکاب می‌زنند.

این حرکت بسیار زیبا 17 سال است که از همدان به سمت مرقد امام خمینی (ره) انجام می‌شود تا هیئت دوچرخه‌سواری در بخش فرهنگی نیز پیش‌رو باشد.

همچنین این هیئت برای پنجمین بار به منظور گرامیداشت سوم خرداد کاروان دوچرخه‌سواری استان همدان را راهی شلمچه کرد.

این کاروان برای ادای دین به شهدای هشت سال دفاع مقدس و گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر از میدان امامزاده عبدالله همدان 15 رکابزن خود را راهی سرزمین خونین شلمچه کرد تا با این حرکت ثابت کند یاد و خاطر شهیدان این مرز و بوم همیشه زنده است.

*همدان پیشتاز اعزام به مسابقات کشور

هیئت دوچرخه‌سواری همدان در سال 91 به تمام مسابقات دوچرخه‌سواری که در کشور برگزار شد نفرات خود را اعزام کرد تا در زمینه اعزام به مسابقات کشور جزو استان‌های برتر باشد.

از آن جمله می‌توان به مسابقات قهرمانی کشور در اراک، مسابقات قهرمانی لیگ کوهستان در مواد دانهیل و کراس کانتری در مازندران و در شهرستان چالوس، مسابقات دوچرخه‌سواری قهرمانی کشور کوهستان در بخش آقایان و در مواد دانهیل و کراس کانتری در استان کردستان شهرستان سنندج اشاره کرد.

همچنین می‌توان به اعزام تیم به لیگ‌های مختلف اعم از لیگ کورسی بانوان، لیگ یک، لیگ کوهستان و لیگ برتر بانوان اشاره داشت که این‌ها تنها جزیی از این اعزام‌ها است.

*تیم ملی دوچرخه‌سواری عراق در همدان

تیم ملی دوچرخه‌سواری عراق از 24 مرداد 91 به مدت 16 روز در استان همدان اردو زدند که این اتفاق یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های ورزش همدان در رشته دوچرخه‌سواری بود سرمربی تیم دوچرخه‌سواری عراق در این اردو استان همدان را به دلیل بهره‌مندی از مزیت ارتفاع و نیز جاده‌ها و هوای مناسب بهترین استان برای برگزاری اردوهای دوچرخه‌سواری دانست.

دعوت از رکابزنان همدانی

دعوت از مریم فیاسوند، ماندانا دهقان و انسیه بیاتی سه بانوی همدانی به اردوی تیم ملی دوچرخه‌سواری برای آماده‌سازی مسابقات هندوستان، دعوت از بهنام آرین دوچرخه‌سوار همدانی به اردوی تیم ملی دوچرخه‌سواری از جمله حضور دوچرخه‌سواران همدان در اردوهای تیم ملی بود.

همچنین همدانی‌ها در کسب مقام‌ها و مدال‌های کشوری نیز بسیار موفق عمل کردند کسب مدال‌های مختلف توسط رکابزنان آقایان و بانوان نظیر کسب مدال نقره مسابقات قهرمانی کشور جوانان در شهرستان محلات، کسب سه کاپ قهرمانی تیمی توسط تیم‌های همدان در جریان برگزاری آخرین مرحله لیگ دانهیل و کراس کانتری جوانان و بزرگسالان کشور که به میزبانی استان مازندران و در شهرستان چالوس برگزار شد، کسب مقام سوم لیگ برتر کورسی بانوان، کسب مقام قهرمانی آخرین مرحله مسابقات کراس، درخشش بانوان همدانی در لیگ برتر دوچرخه‌سواری، نایب قهرمان مسابقات قهرمانی کشور، قهرمانی دانهیل جوانان کشور، کسب مقام سوم مسابقات قهرمانی کشور ماده تریال از جمله این مقامات است.

در کسب مدال می‌توان به مدال طلای استقامت ماندانا دهقان، کسب مدال نقره بهنام آرین در دومین مرحله لیگ برتر دوچرخه‌سواری در ماده 4 کیلومتر تعقیبی، کسب مدال برنز علی نوروزیان در ماده یک کیلومتر سومین مرحله از رقابت‌های لیگ کورسی جوانان در مواد پیست، کسب مدال طلا قهرمانی کشور در رده سنی امید در ماده تایم تریل انفرادی توسط بهنام آرین، کسب سکوی سوم قهرمانی کشور در ماده تایم تریل انفرادی توسط انسیه بیاتی گزیده‌ای از مدال‌های جوانان همدانی در مسابقات قهرمانی کشور است.

*هیئت دوچرخه‌سواری همدان به عنوان برترین هیئت ورزشی استان

در شش ماه نخست سال 91 بر اساس ارزیابی صورت گرفته هیئت دوچرخه‌سواری استان در صدر قرار گرفت.

پس از دوچرخه‌سواری هیئت‌های فوتبال استان به ریاست عباس صوفی، دوومیدانی به ریاست خورشیدی، ورزش‌های همگانی به ریاست هادی سبزواری و جودو به ریاست کیانی فتوت به عنوان پنج هیئت برتر استان معرفی شدند.

هیئت‌های شطرنج، کشتی، ورزش‌های روستایی و عشایری، کبدی و شمشیربازی به عنوان هیئت‌های با رتبه خیلی خوب و هیئت‌های قایقرانی، پینگ پنگ، کوهنوردی و صعودهای ورزشی، آمادگی جسمانی و ایروبیک و هاکی به عنوان هیئت‌های خوب معرفی شدند.

در رتبه‌بندی هیئت‌های ورزشی بانوان نیز هیئت‌های قایقرانی، دوومیدانی، دوچرخه‌سواری، جودو و بیماران خاص با رتبه خیلی خوب و هیئت‌های همگانی، هاکی، کبدی، آمادگی جسمانی، شطرنج و فوتبال به عنوان شش هیئت با رتبه خوب معرفی شدند.

*شمسی‌پور  رکورددار پنج دوره ریاست هیئت دوچرخه‌سواری همدان

مجمع انتخاباتی ریاست هیئت دوچرخه‌سواری استان همدان ساعت 10 صبح روز چهارشنبه ششم دی ماه 91 با حضور ریاست فدراسیون دوچرخه سواری خسرو قمری و سید عبدی افتخاری مدیر کل اداره ورزش وجوانان استان همدان و همچنین کمیجانی مسئول امور استان‌های فدراسیون دوچرخه‌سواری و سایر اعضاء هیئت دوچرخه‌سواری همدان در محل سالن کنفرانس ورزشگاه شهدای قدس همدان برگزار شد.

علیرضا شمسی‌پور که سابقه 16 ساله در رأس هیئت دوچرخه‌سواری استان همدان داشت، تنها نامزد این انتخابات بود.

در نهایت شمسی‌پور به عنوان تنها نامزد انتخابات با کسب 18 رأی از 19 رأی مأخوذه توانست برای پنجمین دوره متوالی رییس هیئت دوچرخه‌سواری استان همدان شود تا رکورد این رییس هیئت موفق برای بار پنجم برای ریاست این هیئت ثبت شود.

*همدان میزبان جشنواره زمستانی دوچرخه‌سواری

جشنواره زمستانی دوچرخه‌سواری از ششم بهمن به میزبانی هیئت دوچرخه‌سواری استان همدان برگزار شد که رییس کمیته کوهستان فدراسیون ایران، همدان را بهترین مکان برای برگزاری مسابقات کوهستان دانست.

در رده‌بندی تیمی این مسابقات در نهایت تیم مقاومت همدان و بیجار با 17 امتیاز مشترکاً اول شدند، و تیم آفتاب سرخ گروس کردستان با 10 امتیاز سوم شد.

همچنین در نتایج انفرادی پرویز مردانی از تیم بیجار در رتبه اول ایستاد و حامد صیفی‌کار و امین نارویی از مقاومت همدان دوم و سوم شدند.

گفتنی است؛ ششمین جشنواره زمستانی همدان با شعار «ورزش، گردشگری، همبستگی» از پنجم تا دهم بهمن‌ سال گذشته با حضور مسئولان کشوری، میهمانان داخلی و خارجی و همچنین سفرا، کارداران و رایزنان فرهنگی کشورهای مختلف و 25 نفر از مدال‌آوران و قهرمانان ادوار مختلف المپیکی سال‌های 1948 تا 2012 لندن در همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌‌زمین، برگزار شد.

*تجلیل از مرد جاده‌های ایران و 30 مدال‌آور دوچرخه‌سواری همدان

حسن دائمی پیرمرد 77 ساله همدانی تاکنون 37 هزار کیلومتر از جاده‌های مختلف کشورمان را با دوچرخه طی کرده و هم اینک نزد دوچرخه‌سواران کشور به «مرد جاده‌های ایران» لقب گرفته است.

وی در زمینه تلاش ورزشی 100 مدال رنگارنگ کشوری کسب کرده و این مدال‌ها را به دلیل ارادت به امام رضا(ع) به موزه ایشان هدیه کرده است.

این دوچرخه‌سوار همدانی تاکنون همه شهر‌های ایران را رکاب‌زنی کرده و خاطرات وی در کتابی به نام «مرد جاده‌های ایران» نگاشته شده است.

در روزهای پایانی سال 91 مراسم تجلیل از مرد جاده‌های ایران و 500 ورزشکار و مدال‌آور جهانی، آسیایی و بین‌المللی همدان و خبرنگاران و عکاسان ورزشی همدان با حضور معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد که هیئت دوچرخه‌سواری همدان در این مراسم نقش بسیار بزرگی را ایفا کرد.

حسن دائمی در این مراسم به طور رسمی خداحافظی خود را از این رشته اعلام کرد و مورد تقدیر و تجلیل مسئولان قرار گرفت.

در این مراسم از 30 مدال‌آور رشته دوچرخه‌سواری با اهدای لوح تقدیر و جوایز نقدی تقدیر شد.

*هیئت دوچرخه‌سواری جزو 10 هیئت برتر همدان

در ارزشیابی که توسط اداره کل ورزش و جوانان استان همدان صورت گرفت 48 هیئت استان همدان رده‌بندی شدند.

بر اساس شاخص‌های اداره کل ورزش و جوانان، فدراسیون‌ها و وزارت ورزش و جوانان، 10 هیئت‌ ورزشی برتر استان انتخاب شدند که هیئت دوچرخه‌سواری همدان در بین 10 هیئت برتر استان همدان در سال 91 قرار گرفت.

*درخشش دوباره دوچرخه‌سواری همدان در کشور

طی چندین سال گذشته دوچرخه‌سواری همدان در رتبه‌بندی فدراسیون دوچرخه‌سواری عملکرد بسیار مناسبی را کسب کرده طوری که در سال 89 در رتبه سوم قرار گرفت.

این هیئت در سال 90 گامی جلوتر برداشت و به رتبه دوم صعود کرد، اما چندی قبل با معرفی هیئت‌های برتر از سوی کمیته امور استان‌های فدراسیون دوچرخه‌سواری در سال 91 هیئت دوچرخه‌سواری همدان موفقیت خود را تکرار کرد و در جایگاه دوم باقی ماند تا بار دیگر شایستگی‌های علیرضا شمسی‌پور رییس این هیئت بر همگان ثابت شود.

با وجود سابقه طولانی هیئت دوچرخه‌سواری در همدان و استقبال خوب جوانان و نوجوانان این شهر از این رشته و آب و هوای خاص همدان که بیشتر سال با سرما روبه‌رو است، همچنین جاده‌های شلوغ و خطرناکی که در این استان وجود دارد پیست دوچرخه‌سواری حسرت مدال‌آوران و ملی‌پوشان دوچرخه‌سواری همدان است.

اگر پای صحبت‌های ملی‌پوشان دوچرخه‌سواری همدان بنشینیم دوچرخه‌سواری در سطح جاده برای بانوان این رشته بسیار سخت است و این دوچرخه‌سواران بیشتر با غلطک زدن خود را برای مسابقات آماده می‌کنند.

اما هم‌اکنون با تلاش‌های رییس هیئت دوچرخه‌سواری همدان مکان پیست دوچرخه‌سواری همدان در باغ میوه شهرداری واقع در بلوار فرودگاه مشخص شده و جزو طرح‌های ملی برای استان همدان محسوب می‌شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان سعی دارد با کسب منابع مالی این پروژه، نام خود را به عنوان مدیر زیرساخت‌های ورزش همدان به ثبت برساند تا سالیان سال زیرساخت‌های ورزشی همدان مدیون تلاش‌ها و پیگیری‌های سید عبدی افتخاری باشد که امیدواریم این امر در سال 92 محقق شود.

---------------------------

محمدرضا بهرامی‌صفت

---------------------------

انتهای ‌پیام/89018/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول