اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

واسطه‌گری، آفت خلق حماسه اقتصادی است

استاد دانشگاه‌های اردبیل و مدرس رشته اقتصاد گفت: تقویت واسطه‌گری که نوعی اقتصاد غیر‌مولد تلقی می‌شود آفتی برای خلق حماسه اقتصادی محسوب می‌شود.

واسطه‌گری، آفت خلق حماسه اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حمیدرضا باشکوه ظهر امروز در همایش اقتصاد مقاومتی، محور حماسه اقتصادی در اردبیل اظهار داشت: بزرگترین ضربه و آفتی که می‌تواند گریبان اقتصاد پویا و حماسه‌ساز را بگیرد توجه به واسطه‌گری و دلال‌بازی است که ضرورت دارد چنین اموری کنار گذاشته شده تا مانعی برای اشتغال و کار‌آفرینی نباشد.

وی از این امر به عنوان سم مهلک در نظام اقتصادی یاد کرد و گفت: با کنار گذاشتن چنین رویه‌ای می‌توان تولید داخلی را تقویت کرده و به صادرات وجهه جهانی و بین‌المللی بخشید.

استاد دانشگاه‌های اردبیل با برشمردن الزامات حماسه اقتصادی عنوان کرد: ساختار اقتصادی کشور ما باید از وابستگی صرف به نفت خارج شود که گام اول در این زمینه توجه به تولید داخلی است.

باشکوه یادآور شد: در راستای حماسه سیاسی و برقراری نظام شایسته‌سالاری مدیریت این حوزه باید اصلاح شده و به سمت خرد جمعی حرکت کنیم.

وی با یادآوری اینکه ما در برخی از نهادها و موسسات اثر‌گذار، شاهد مشکلات و چالش‌های کارکردی هستیم، ادامه داد: این امر باید به نحوی جبران شود.

این مدرس رشته اقتصاد برقراری توازن و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین اقتصاد و سیاست را ضروری اعلام کرد و بیان داشت: این دو مانند دو بال پرنده است که هر کدام شکسته شود دیگری نیز آسیب می‌بیند.

باشکوه در خصوص تقدم و تاخر حماسه سیاسی بر اقتصادی تصریح کرد: این امر مبنای زمانی دارد نه مبنای اهمیت و اولویت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در ادامه سخنان خود خلق حماسه را نیازمند در هم آمیختگی شور و شعور اعلام کرد و افزود: حماسه، کار شجاعانه و خارق‌العاده است که برای رسیدن به آن ابزارهایی نیاز است تا بتوان با بهره‌گیری از آن از بحران‌ها عبور کرد.

استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: در دولت مصدق، انگلیس خرید نفت از ایران را تحریم کرد و روسیه نیز خواستار بدهی معوقه به آن کشور شد، به طوری که دولت در تنگنا قرار گرفت که در این اوضاع و احوال آیت‌الله کاشانی با شعار جهادی وارد شد تا دولت به پایداری و استقامت لازم برسد.

باشکوه تاکید کرد: باید از تجربیات گذشته بهره گرفت و در خلق حماسه اقتصادی کوشا بود چرا که اقتصاد منفعل و وابسته، چرخه تولید و رونق را از حرکت باز می‌دارد.

وی اهمیت شناسایی نقاط آسیب‌پذیر را یادآور شد و ابراز داشت: در گام اول باید در کنار تحریم‌ها، اقتصاد پویا و متکی بر تولید داخلی داشته باشیم تا یک مدل و الگوی اقتصاد تحول یافته را به دنیا عرضه کنیم.

این مدرس رشته اقتصاد با بیان اینکه در حماسه اقتصادی باید از قالب انفعال خارج شده و به سمت خودکفایی و تولید داخلی حرکت کرد، افزود: جهاد انگیزه الهی و آموزه‌های دینی را به همراه دارد و فی‌النفسه به عنوان حرکت فی سبیل‌الله به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، باشکوه در پایان سخنان خود گفت: تنها با همراهی مردم و دلسوزی مسئولان است که می‌توان از الگوی حماسه اقتصادی به مانند جنگ هشت ساله در دفاع از استقلال و آزادیخواهی اسلامی بهره گرفت.

انتهای پیام/62007/ط40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول