اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی علوم‌پزشکی جیرفت:

95‌ درصد فشارخون‌ها در کشور اولیه است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت گفت: سالانه 4 میلیون نفر جان خود را بر اثر ارتباط مستقیم با فشارخون از دست می‌دهند، 95‌ درصد فشارخون‌ها در کشور ما فشارخون اولیه است.

95‌ درصد فشارخون‌ها در کشور اولیه است

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، ابراهیم محمدی امروز در جلسه کارگروه بهداشت این شهرستان اظهار داشت: هفتم آوریل هر سال روز جهانی بهداشت نامیده شده است، در این روز سازمان جهانی بهداشت متولد شده است و بیماری‌هایی که در دنیا اهمیت پیدا می‌کنند، در این روز مورد توجه قرار گرفته و در شعار سال بیان می‌شوند.

وی افزود: امروز بیماری‌های واگیردار در حال کنترل هستند و بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی در حال گسترش هستند که از جمله دلایل آن فشارخون است و بر همین اساس شعار سال جاری این سازمان «بیماری فشار خون را جدی بگیریم» است.

محمدی با بیان اینکه در کشور ما 18 فروردین ماه مصادف با این روز است و برای اهمیت دادن، بیشتر به بحث سلامت یک هفته با عنوان سلامت نامگذاری شده است، تصریح کرد: اگر قرار است، دنیا توسعه پیدا کند ما نیاز به انسان سالم داریم، سلامت جسمی و روانی هر دو مد نظر است.

وی خاطر نشان کرد: اگر انسان سالم نباشد، عرصه همه هنرها بر روی انسان بسته می‌شود، در سال جاری بحث فشارخون موضوع شعار سازمان جهانی بهداشت است، بیماری فشارخون با توجه به اینکه معمولا علامتی ندارد و یک بیماری مزمن است، مردم توجه چندانی به آن ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت گفت: سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده است که در آینده نزدیک از هر هفت مرگ یکی ناشی از فشارخون بالا است و سومین عامل مرگ فشارخون است و یک میلیارد نفر به فشارخون بالا مبتلا می‌شوند.

وی اذعان داشت: سالانه 4 میلیون نفر جان خود را بر اثر ارتباط مستقیم با فشارخون از دست می‌دهند، 95 درصد فشارخون‌ها در کشور ما فشارخون اولیه است که در این نوع بیماری فشارخون علت خاصی نمی‌توان برای آن پیدا کرد و فقط برای 5 درصد آنها می‌توان علتی یافت.

محمدی افزود: یکی از عوامل خطر زمینه‌ساز بیماری فشارخون ارث است، منشأ فشارخون از سه سالگی ریخته می‌شود از دیگر عوامل مؤثر سن و جنسیت است و بروز این بیماری در بین آقایان زیر 50 سال بیشتر از زنان است، همچنین فشارخون ارتباط مستقیم با مصرف نمک دارد که در کشور ما میزان مصرف نمک سه برابر متوسط جهانی است.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات و چاقی از دیگر عوامل ایجاد این بیماری هستند که باید مورد توجه قرار گیرند، اظهار داشت: فعالیت کم بدنی موجب چاق شدن و چاقی موجب بروز فشار خون می‌شود.

محمدی بیان داشت: اضطراب و استرس نقش مهمی در بروز بیماری فشارخون دارد، باید مردم احساس آرامش کنند تا این بیماری کاهش یابد، با توجه به اینکه این بیماری مزمن است درمان آن از حوصله مردم خارج است و در این زمینه هم باید فرهنگ‌سازی شود.

انتهای پیام/80002/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول