اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

95 درصد علل افزایش فشار خون ناشناخته است/ با کنترل فشار خون 20 درصد سکته‌ها کاهش می‌یابد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به اینکه 95 درصد علل افزایش فشار خون ناشناخته است، گفت: با کنترل فشار خون 50 درصد بیماری‌های قلبی و 20 درصد سکته‌ها کاهش می‌یابد.

95 درصد علل افزایش فشار خون ناشناخته است/ با کنترل فشار خون 20 درصد سکته‌ها کاهش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سعید اسکویی در جمع خبرنگاران استان قزوین اظهار داشت: مسائلی که در حال حاضر در دنیا مطرح می‌شود مسائلی است که بیشتر شخصی و فردی است نه اقدامات گروهی که در حیطه وظایف وزارت بهداشت باشد، زیرا ماهیت بیماری‌ها تفاوت پیدا کرده است.

وی افزود: در گذشته کنترل بیشتر بیماری‌ها نیاز به تزریق واکسن و استفاده از داروهای خاص داشت ولی در سال‌های اخیر تمرکز و شعار سازمان بهداشت جهانی روی مسائل فردی است و بر مراقبت مردم از خودشان تأکید بیشتری دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی امسال را سال کنترل فشار خون نامگذاری کرده است، گفت: فشار خون نیرویی است که هم‌زمان با پمپ خون توسط قلب به تمام بدن و دیواره رگ‌ها وارد می‌شود، فشار خون طبیعی معمولا 8.12 است که عدد بالایی (12) فشار زمانی است که قلب خون را به تمام بدن می‌فرستد که به آن فشار سیستولی و عدد پایینی (8) زمانی است که قلب در استراحت بین دو ضربه قرار دارد که به آن فشار دیاستولی گویند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین عنوان کرد: اگر اندازه‌گیری‌های فشار خون در دفعات متعدد عددی بالاتر از 9.14 را نشان دهد، نشان‌دهنده ابتلای فرد به فشار خون بالا است، البته این در شرایطی است که فرد قبل از اندازه‌گیری فشار خون تحرک بدنی زیاد نداشته باشد و دخانیات مصرف نکرده باشد، زیرا فشار خون در این موارد بالاست.

اسکویی اضافه کرد: در افراد دارای بالای 50 سال سن از هر دو نفر یک نفر و در سنین 35 تا 45 سالگی حدود 20 تا 30 درصد افراد بیماری فشار خون دارند که 95 درصد علل افزایش فشار خون ناشناخته است و فقط پنج درصد از موارد است که علت اصلی فشار خون است و با حذف آن‌ها فشار خون فرد طبیعی می‌شود.

به گفته وی رعایت برنامه غذایی مناسب و عدم استفاده از فست‌فود، چربی، شیرینی و استفاده مناسب از شیر، ماهی، میوه و سبزیجات مهم‌ترین عامل تأمین سلامت افراد و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون به شمار می‌رود.

این مسئول ادامه داد: دیابت، چاقی، کم‌تحرکی، سابقه ژنتیک، سیگار و سن بالا از مهم‌ترین علل ابتلا به فشار خون به شمار می‌رود که می‌تواند به سکته‌های قلبی و مغزی، ناراحتی‌های کبدی، نارسایی کلیوی منجر شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اظهار داشت: میزان مصرف سرانه شیرینی در کشورمان 25.5 کیلوگرم و استاندارد آن 14.5 کیلوگرم است و سرانه مصرف روغن و چربی‌ها نیز 16.8 کیلوگرم و مقدار استاندارد آن 12.8 کیلوگرم و در کنار آن سرانه مصرف شیر و لبنیات در ایران 53.8 کیلوگرم و در جهان 88 کیلوگرم است که این وضعیت باید اصلاح شود.

اسکویی بیان کرد: سرانه مصرف نمک در کشور ما 15 گرم است که بیشتر از میزان استاندارد است زیرا نیاز بدن فقط پنج گرم است.

وی ادامه داد: هر 10 گرم نمک یک لیتر آب نیاز دارد که نگهداری آن در بدن به قلب فشار زیادی وارد می‌کند و خطرناک است.

این مسئول با تأکید بر اینکه هر فرد باید به طور روزانه 20 تا 30 دقیقه ورزش و تحرک مناسب بدنی داشته باشد، گفت: این کار با پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری میسر می‌‌‌شود و در کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون کمک شایانی خواهد کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین کاهش مصرف مواد سرخ‌کردنی، فست‌‌‌فودها، چربی، نمک، کره، گوشت قرمز و جایگزین کردن مصرف میوه و سبزیجات، لبنیات، ماهی و گوشت سفید، ورزش را مهم‌ترین ابزار رسیدن به سلامت دانست.

انتهای پیام/77001/ع40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول