اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین خبر داد

ابتلای 15‌درصدی قزوینی‌‌ها به فشار‌خون بالا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: شیوع فشار‌خون بالا در افراد 15 تا 64 سال استان قزوین 15‌درصد است.

ابتلای 15‌درصدی قزوینی‌‌ها به فشار‌خون بالا

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی‌اکبر زینالو امروز در جمع خبرنگاران این استان با اشاره به اینکه فشار خون یک واقعیت طبیعی برای زنده ماندن انسان‌ها است که اگر وجود نداشته باشد انسان زنده نمی‌ماند، اظهار داشت: در بدن انسان باید فشاری وجود داشته باشد که به واسطه آن قلب بتواند خون را به تمام رگ‌ها و سلول‌های بدن پمپ کند تا قادر باشد در تمام ساعات شبانه‌روز به حیات خود ادامه دهد.

وی افزود: امکانات متعددی برای تنظیم فشار خون در بدن انسان وجود دارد، در حالت عادی فشار خون 12 بر روی هشت است که فشار خون نرمال به شمار می‌رود، ولی در ورزش ممکن است فشار خون بدن به 15 تا 16 نیز برسد.

این مسئول با اشاره به اینکه فشار خون بالا یک بیماری مزمن و قاتل پنهان است، گفت: فشار خون بالا بیماری مزمن شایعی است که در آن فشار خون از حد طبیعی (9/14) بالاتر می‌رود و منجر به آسیب اندام‌های حیاتی بدن مثل قلب، مغز، کلیه و چشم می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین افزود: با توجه به اینکه این بیماری در بیشتر اوقات علائمی ندارد، بسیاری از افراد سال‌ها مبتلا به فشار خون بالا هستند بدون اینکه از بیماری خود مطلع باشند.

زینالو با اشاره به اینکه از فشار خون به عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود، اضافه کرد: وقتی فشار خون بالا بدون درمان رها شود به رگ‌ها و اعضای حیاتی بدن آسیب می‌زند به همین دلیل فشار خون به عنوان قاتل خاموش نامیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فشار خون یک بیماری مهلک تدریجی است که به عوامل متعددی بستگی دارد، عنوان کرد: اصلی‌ترین علت فشار خون بالا مربوط به ژنتیک است و بسیاری از خانواده‌ها به صورت ژنتیکی دچار فشار خون بالا هستند.

این مسئول افزود: علت دیگر فشار خون بالا سن افراد است زیرا با افزایش سن قطع یقین استعداد افراد به افزایش فشار خون نیز بالا می رود. بنابراین در سنین بالاتر توجه افراد به فشار خون باید بیشتر باشد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین سومین عامل در افزایش فشار خون جنسیت افراد است زیرا در آقایان فشار خون به دلیل هورمون‌های خاصی که در بدن آنها وجود دارد از خانم‌ها بیشتر است.

زینالو ادامه داد: تغذیه یکی از عوامل مهم در بروز فشار خون است که در این مورد تغذیه متعادل توصیه می‌شود و مصرف دخانیات نیز که موجب انقباض عروق می‌شود از دیگر علل افزایش فشار خون در افراد به شمار می‌رود.

وی مصرف الکل را یکی دیگر از علل افزایش فشار خون دانست و گفت: مصرف الکل یکی دیگر از عوامل اصلی فشار خون بالاست که در جوامع اسلامی کمتر مشاهده می‌شود ولی در سطح جهان درصد قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.

این مسئول با بیان اینکه کم تحرکی نیز در افزایش فشار خون تأثیر بسزایی دارد، ادامه داد: یک نکته حائز اهمیت داشتن فعالیت متعادل برای جلوگیری از افزایش فشار خون است. فعالیت متعادل انسان‌ها فشار خون را تنظیم می‌کند زیرا رگ‌های خونی این ظرفیت را دارند که حجم خود را بیشتر کرده و مقاومت خود را کاهش دهند در نتیجه بافت‌ها خون بیشتری دریافت کنند و قلب نیز از آسیب و فشار در امان باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین عنوان کرد: با توجه به اینکه فشار خون بالا درصد زیادی از مرگ و میرها را در سطح جهان به خود اختصاص داده، سازمان بهداشت جهانی امسال را به موضوع فشار خون بالا اختصاص داده است.

زینالو افزود: در جهان 5/1 میلیارد نفر مبتلا به فشار خون بالا هستند و سالانه 7 میلیون نفر به علت فشار خون بالا می‌میرند.

وی عنوان کرد: حدود 35 تا 38 درصد از مرگ و میرها در داخل کشور نیز به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی است که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش سطح دانش و آگاهی مردم، حدود سه درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی کاهش یافته است.

این مسئول اضافه کرد: سن افراد بهبود یافته ولی سن بروز حوادث قلبی کاهش یافته است که به دلیل عواملی مانند استرس جامعه، کم تحرکی، رعایت نکردن تغذیه، مصرف دخانیات، چاقی و دیابت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ادامه داد: اضافه وزن و دیابت نیز با فشار خون نسبت مستقیم دارد به طوری که ثابت شده به ازای هر 10 کیلوگرم وزن اضافه 10 میلی متر جیوه افزایش فشار خون را شاهد خواهیم بود.

زینالو افزود: دیابت نیز به دلیل آسیب رساندن به جداره عروق، سرعت گردش خون را چند برابر کرده و در نتیجه فشار خون را افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/77001/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول