اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمحال و بختیاری

بیماری 90 درصد مبتلایان به فشار خون بالا از نوع اولیه است

خبرگزاری فارس: معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر بیماری ۹۰ درصد مبتلایان به فشار خون بالا در استان از نوع اولیه و ۱۰ درصد نیز از نوع ثانویه است.

بیماری 90 درصد مبتلایان به فشار خون بالا از نوع اولیه است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، علی ضامن صالحی‌فرد پیش از ظهر امروز در نشست ستاد برگزاری هفته سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار کرد: 18 تا 24 فروردین‌ماه به ‎عنوان هفته سلامت در کشور نامگذاری شده است که هر سال شعاری در این زمینه انتخاب می‌شود.

وی افزود: شعار هفته سلامت در سال جاری «فشار خون را جدی بگیریم» نامگذاری شده لذا لازم است تا در راستای ارتقای سلامت جامعه نسبت به برگزاری ویژه‌برنامه‌های پیش‌بینی شده اقدام کنیم.

صالحی‌فرد بر ضرورت برگزاری برنامه‌های مفید در راستای فرهنگ‌سازی سلامت تأکید کرد و گفت: با توجه به رویکرد جدید بیماری‌ها از واگیر به غیر‌واگیر امروزه با اپیدمی خاموش بیماری‌های مزمن غیر‌واگیر مواجه هستیم که سردسته این بیماری‌ها فشار خون اولیه است.

معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه شایع‌ترین علامت این بیماری بی‌علامتی است، ادامه داد: سکته قلبی و مغزی، نارسایی کلیه و مشکلات بینایی از عوارض این بیماری است.

وی بر ضرورت افزایش آگاهی آحاد جامعه در خصوص مراقبت از خود تاکید کرد و افزود: در حال حاضر بیماری فشار خون اولیه حدود 90 تا 95 درصد فشار خون‌ها را به خود اختصاص داده و از شیوع نسبتاً بالایی در جمعیت بالای 30 سال برخوردار است.

صالحی‌فرد تصریح کرد: در حال حاضر 90 درصد مبتلایان به فشار خون بالا در استان از نوع اولیه و 10 درصد نیز از نوع ثانویه هستند.

وی با اشاره به راهکارهای موثر در برخورد با بیماری فشار خون، خاطرنشان کرد: آموزش همگانی و غربالگری بیماری فشار خون و کنترل و درمان این بیماری با تغییر در سبک زندگی با رویکرد زندگی سالم، تغذیه سالم و امنیت غذایی، ایجاد همکاری بین بخشی و همبستگی اجتماعی، اجتناب از مصرف دخانیات و سوء مصرف مواد مخدر، افزایش فعالیت بدنی و نشاط اجتماعی از راهکارهای موثر در برخورد با بیماری فشار خون است.

انتهای پیام/68001/ز30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول