اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گردشگری خوزستان/ 8

خرمشهر تنها شهر ایران در محل تلاقی 3 رودخانه

خبرگزاری فارس: خرمشهر تنها شهر ایران است که در محل تلاقی سه رودخانه ساخته شده است، رودخانه کارون با عبور از وسط شهر در غرب خرمشهر به رودخانه اروند می‌ریزد و در جنوب شرقی شهر رودخانه بهمنشیر از رودخانه کارون منشعب می‌‌شود.

خرمشهر تنها شهر ایران در محل تلاقی 3 رودخانه

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، خرمشهر از جمله شهرهای مهم استان خوزستان است که در 120 کیلومتری جنوب غربی شهرستان اهواز و 14 کیلومتری شمال غربی آبادان قرار دارد. می‌گویند؛ از ده شهری که اردشیر در خوزستان و بین‌النهرین ساخته است، یکی بهمن اردشیر است که گویا امروزه سرزمین خرم‌شهر و آبادان را در بر می‌گیرد، برخی این شهر را به نام بندگبان، بندجبان، پیان و بیان نیز گفته‌اند. این منطقه پس از مهاجرت اعراب به خوزستان به محمره تغییر نام پیدا کرد و وجه تسمیه آن نیز از آنجا ناشی می‌شد که برنج سرخ در آن محل کشت و زرع می‌شده و موقعیتی سوق الجیشی و اقتصادی به لحاظ ارتباطات آبی در منطقه داشته است.

از محوطه‌های تاریخی منطقه می‌توان به بندرسرق که مرکز صادرات شیشه و مصنوعات سفالی و دستی است؛ اشاره کرد؛ مسجد ولیعصر (عج)، کاخ فیلیه و مسجد جامع خرمشهر از جمله آثار دیدنی شهرستان خرمشهر به شمار می‌آیند.

خرمشهر در طول حیات تاریخی خود شش مرتبه اشغال شده است، بار اول توسط اسکندر مقدونی و در زمان حمله به ایران، بار دوم توسط مسلمانان در زمان حمله به ایران، بار سوم در سال 1254 هجری قمری (1833 میلادی) توسط انگلستان به تلافی محاصره هخرات به وسیله محمدشاه قاجار، بار چهارم در سال 1273 هجری قمری (1856 میلادی) توسط انگلستان و به تلافی محاصره مجدد هرات به وسیله ناصرالدین شاه، بار پنجم در سال 1320 خورشیدی (1941 میلادی) و در جریان جنگ جهانی دوم توسط قوای انگلیس، بار ششم در سال 1359 خورشیدی توسط ارتش متجاوز عراق.

*ساختمان هلال احمر

این ساختمان با معماری دوره قاجار متعلق به یکی از حاکمان محلی بوده که پس از مرگ‌ وی به‌منظور استفاده سازمان شیر و خورشید وقت (هلال احمر، کنونی) در اختیار این سازمان بوده است.

*موزه جنگ

موزه جنگ که در ساختمان سابق شرکت نفت احداث شده شامل آثار به جای مانده از دوران دفاع مقدس و شهر خرمشهر است.

*مسجد جامع

این مسجد در اواخر قاجار ساخته شده در زمان پهلوی اول تجدید بنا شده است، شهرت مسجد جامع خرمشهر به دلیل نقش مرکزیت فرماندهی و پشتیبانی آن در زمان مقاومت 44 روزه خرمشهر در سال 1359 در مقابل ارتش عراق است.

*مسجد امام حسن (ع)

این مسجد یا سبک معماری دوره پهلوی در منطقه شلمچه واقع شده است.

*پل قدیم

ساخت این پل بر روی رودخانه کارون، که از وسط شهر خرمشهر می‌گذرد، در سال 1338 خورشیدی آغاز و در سال 1349 خورشیدی به اتمام رسید، این پل در زمان جنگ و بمنظور جلوگیری از ورود دشمن متجاوز به جزیره آبادان تخریب و پس از جنگ بازسازی شد.

*مقبره دریادار بایندر

دریادار بایندر اولین فرمانده نیروی دریایی مدرن ایران بود که در روز اول حمله انگلستان در جنگ جهانی دوم به ایران در خرمشهر و در حال دفاع از خاک وطن جان باخت. به گفته‌ عده‌ای مقبره وی در جنوب خرمشهر و در محل نیروی دریایی سابق قرار دارد.

*قصر فیلیه

این قصر متعلق به یکی از حاکمان محلی خوزستان بوده و در ابتدای منطقه شلمچه، در محلی به نام فیلیه، و در مجاورت رودخانه اروند واقع شده بود. این بنا اوج هنر آجرکاری دوره قاجار را به نمایش می‌گذاشت که متأسفانه توسط یک ارگان نظامی در آذرماه 1389 تخریب شد.

*ساختمان اداره گمرک

ساختمان مدیریت اداره گمرک خرمشهر در زمان جنگ بشدت آسیب دید و هم اکنون به‌عنوان یکی از آثار به جای مانده از دوران دفاع مقدس در محور داخلی گمرک خرمشهر نگهداری می‌شود.

*شلمچه

یادمان شهدای شلمچه در منتهی‌الیه غرب شلمچه و در مجاورت مرز ایران با عراق، بر روی مقبره چند شهید گمنام دوران دفاع مقدس ساخته شده است.

*پل نو

پل نو در ابتدا ورودی منطقه شلمچه واقع شده است. اولین خاکریز جنگ در این منطقه احداث شد.

*منطقه عملیاتی کربلای 4

‌ این منطقه که در جنوب غربی شهر خرمشهر در مجاورت رودخانه اروند واقع شده یادمانی است از دلاوری‌های غواصان دلیر ایرانی در عملیات کربلای چهار.

آیین‌های تحویل سال نو در کنار یادمان‌های شهدا در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس استان خوزستان برگزار شده و شلمچه نیز این روزها بوی عید به خود گرفته است.

به راستی زیبایی را در اینجا باید جست و رنگ گلگون کفن شقایق‌های آرام و بی‌جان را باید در اینجا شست؛ در جایی که بهشت، برزخ و دوزخ هر سه را می‌توان با خاک پاکش غسل داد و معطر ساخت.

*رودخانه‌ها

خرمشهر تنها شهر ایران است که در محل تلاقی سه رودخانه ساخته شده است، رودخانه کارون با عبور از وسط شهر در غرب خرمشهر به رودخانه اروند می‌ریزد و در جنوب شرقی شهر رودخانه بهمنشیر از رودخانه کارون منشعب می‌‌شود. تلاقی و وجود سه رودخانه طبیعت زیبا و بی‌نظیری را به وجود می‌آورد.

جزیره مینو در جنوب غربی شهر خرمشهر و در مجاورت رودخانه اروند واقع شده است. این جزیره که قدمتی 300 ساله دارد و نام قدیم آن صلبوخ (به معنای ریگ) بوده است دارای بزرگ‌ترین نخلستان خرمشهر با قریب به 8 هزار نفر نخل است. مجاورت اروند، نخلستان وسیع، محصور شدن توسط دو رودخانه اروند و جرف و وجود مرداب و نیزار در جزیره این جزیره را که نزدیک‌ترین جزیره به خاک ایران است. دومین جاذبه طبیعی بی‌نظیر شهر کرده است.

*خرمشهر نیز به استقبال نوروز می‌رود

در شهرستان خرمشهر نیز با توجه به ورود مسافران نوروزی که البته بیش از 90 درصد آنها را کاروان‌های راهیان نور تشکیل می‌دهند اقدامات و تحولات تازه‌ای برای استقبال از نوروز و سال نو در حال انجام است.

اردوهای راهیان نور در واقع یک انقلاب فرهنگی است که می‌توان از این ظرفیت برای مقابله با هجمه نرم دشمنان علیه نسل جوان انقلاب استفاده کرد.

زائران و به ویژه جوانان با شرکت در اردوهای راهیان نور بیش از پیش با ایستادگی‌ها و مقاومت‌های دلیرانه فرزندان این آب و خاک آشنا شده و با الگوگیری از آنها در راه اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران و مقابله با دشمن استوارتر قدم بردارند.

هر چند به واسطه طرح اردوهای راهیان نور دانش‌آموزان در قالب درس آمادگی دفاعی در طول سال شاهد حضور کاروان‌های راهیان نور در منطقه هستیم، اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال روز به روز بر تعداد کاروان‌ها افزوده می‌شود و با رسیدن به روزهای پایانی اسفندماه و دهه نخست فروردین ماه هر سال اوج حضور کاروان‌ها را شاهد هستیم و زائران از شهرهای مختلف به قصد زیارت راهی کربلای ایران می‌‌شوند.

*حرف دل شهروند

یک شهروند خرمشهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار می‌کند: با وجود اینکه شهر و شهروندان در انتظار نوروز هستند اما خانه تکانی در جای جای منطقه دیده نمی‌شود.

امید 27 ساله تصریح کرد: باید بیش از سایر شهرهای استان این منطقه را به سوی تازگی و زیبایی سوق دهیم زیرا زائران بسیاری هر ساله عازم این شهر می‌شوند و اگر خرمشهر نازیبا باشد زشتی‌اش برای ما مردم که میزبان هستیم، است.

وی وضعیت شهر را هنوز آماده برای میزبانی تعطیلات نوروز ندانست و گفت: مسئولان شهری باید بیشتر همت کنند تا نه شهر، نه شهروندان و نه میهمانان نوروزی شهر هیچکدام با مشکلی برنخورند.

*طرح احداث فاضلاب باید سرعت بیشتری پیدا کند

فرماندار خرمشهر در این خصوص اظهار کرد: در حال حاضر ستاد نوروزی شهرستان خرمشهر تشکیل شده و جلسات دیگری نیز به منظور تدارک اسکان پذیرش از مهمانان نوروزی تشکیل خواهد شد.

عبدالله حسینی خطاب به دستگاه‌های اجرایی شهرستان عنوان کرد: در این خصوص مسئولان و مدیران ادارات شهرستان باید هر چه بیشتر تعامل و همکاری را در دستور کار خود قرار داده و خرمشهر را به نحوی مطلوب و در خور شأن آماده میزبانی از مهمانان و گردشگران کنند.

وی همچنین عنوان کرد: عملیات اجرای طرح احداث فاضلاب شهرستان باید سرعت بیشتری پیدا کرده تا در ایام نوروز مشکلی برای شهروندان و مسافران ایجاد نکند.

فرماندار خرمشهر اضافه کرد: با توجه به فرارسیدن تعطیلات نوروزی و ورود مهمانان نوروزی و راهیان نور تسریع اجرای طرح فاضلاب در برخی مناطق ضروری است.

وی با اشاره به حضور پررنگ کاروان‌های راهیان نور در شهرستان گفت: با توجه به قرار گرفتن در آستانه اوج حضور کاروان‌های راهیان نور در خرمشهر برای برنامه‌ریزی‌ بهتر و مناسب‌تر ستاد راهیان نور در شهرستان تشکیل شده است.

حسینی در پایان گفت: یادمان‌های زید، شلمچه، کربلای چهار و مینوشهر از جمله مناطق عملیاتی در حوزه خرمشهر است که هر ساله پذیرای تعداد بسیاری از کاروان‌های راهیان نور سراسر کشور و همچنین مهمانان نوروزی است که امسال نیز فضای این یادمان‌ها برای استقبال از بازدیدکنندگان آماده شده است.

*نصب 150 چادر در خرمشهر

شهردار خرمشهر نیز از آماده سازی دو کمپ نوروزی با نصب 150 چادر در خرمشهر خبر داد.

محمد نظارت گفت: در این کمپ‌ها همچنین 12 چشمه سرویس بهداشتی و منابع آب آشامیدنی بهداشتی پیش بینی شده است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد نوروزی در این شهرداری افزود: برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات لازم برای استقبال از میهمانان نوروزی و کاروان‌های راهیان نور اندیشیده شده است.

نظارت همچنین بر آمادگی شهرستان خرمشهر برای پذیرایی از مهمانان نوروزی و کاروان‌های راهیان نور تاکید کرد.

وی در پایان گفت: اقدام در راستای انجام عملیات روکش آسفالت خیابان‌های اصلی، تعویض جدول در بلوار ساحلی، نخاله‌برداری و نامگذاری خیابان‌ها، ساماندهی بازارها، نظافت پارک‌ها و اماکن دیدنی شهر خرمشهر از جمله اقدامات شهرداری خرمشهر برای آماده‌سازی و زیباسازی شهر برای استقبال از میهمانان نوروزی است.

مریم خبازی

انتهای پیام/72001/ع30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول