اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست معاونت گردشگری فارس:

گردشگری غذا را رونق می‌دهیم

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: رونق و تقویت گردشگری غذاها یا خوراک‌ها در دستور کار معاونت گردشگری استان فارس است.

گردشگری غذا را رونق می‌دهیم

امیرحسین حکمت‌نیا امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در کشورهایی مانند ترکیه با تک تک شیرینی‌ها و غذاهای محلی گردشگر جذب می‌کنند و با توجه به تنوع غذایی که در کشور و استان فارس وجود دارد، کار بیشتری در این زمینه لازم است.

وی افزود: برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات و نمایشگاه‌های ارائه خوراک‌ها و غذاها به مناسبت‌های مختلف به همین منظور در دستور کار معاونت گردشگری میراث فرهنگی قرار دارد.

حکمت‌نیا با اشاره به پیش‌بینی برنامه‌های متنوع برای ایام نوروز ابراز داشت: توسعه فرصت‌های گردشگری و احیای فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های استان فارس از جمله اهداف مهم معاونت گردشگری است.

وی خاطرنشان کرد: در معاونت گردشگری بر این باور هستیم که هر مناسبت اعم از جشن و عزا در مناطق این استان دارای خرده‌فرهنگ‌هایی است که بسیار زیبا بوده و قابلیت جذب گردشگر دارد.

این مسئول اضافه کرد: در ایام تاسوعا و عاشورا و ماه محرم و همچنین ماه مبارک رمضان نیز آیین‌های سنتی و مذهبی ویژه‌ای توسط مردم فارس برگزار می‌شود که می‌تواند جاذبه گردشگری نیز محسوب شود.

سرپرست معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تصریح کرد: با توجه به سومین حرم اهل بیت بودن فارس جذب گردشگر مذهبی برای معاونت گردشگری اهمیت بسیاری دارد.

حکمت‌نیا نمونه این مراسم مذهبی را تعزیه، شبیه‌گردانی، نقالی و... ذکر و اضافه کرد: برای مراسم مذهبی سفره‌ها و خوراک‌هایی رواج داشته که هنوز در زمان‌هایی مانند ماه رمضان توسط مردم مناطق مختلف فارس به گونه‌های مختلف طبخ و چیدمان می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: فرهنگ‌هایی پویا می‌ماند و صادر می‌شود که قابلیت جذب گردشگر داشته باشد.

وی نوروز را فرصتی مناسب برای نگاه‌داشتن گردشگر در حال و هوای نوروزی دانست و گفت: استان فارس با داشتن 29 شهرستان که هر یک دارای فرهنگ و آیین، رسوم و شیوه‌های زندگی متفاوتی بوده و هستند، بخشی از فرهنگ ایران‌زمین را تشکیل می‌دهد که بسیار مهم است.

سرپرست معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در مورد جشنواره سفره هفت‌سین که روز گذشته برگزار شد نیز ابراز داشت: جشنواره بزرگ سفره‌های هفت‌سین با هدف معرفی فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های ایران اسلامی برگزار شد.

حکمت‌نیا ادامه داد: احیای سفره‌های هفت‌سین و استفاده از ظرفیت‌ها و زیبایی‌های فرهنگی برای رونق بخشیدن به بحث گردشگری از مهم‌ترین اهداف این جشنواره بود که 125 سفره در آن به نمایش گذاشته شد و در نهایت 20 سفره و شیرینی به عنوان نفرات برتر برنده تورهای گردشگری و صنایع دستی شدند.

این مسئول بیان داشت: با ایجاد و افزایش چنین برنامه‌هایی توسط خود مردم این مراسم زنده مانده و یا احیا می‌شود و از طرفی اطلاع‌رسانی صورت گرفته، سبب جذب گردشگر فرهنگی شده است.

به گفته وی، شیرازی‌ها علاوه بر سفره هفت‌سین، سفره «هفت‌میم» و حضرت خضر نیز دارند.

سرپرست معاونت گردشگری فارس اضافه کرد: منظور از سفره هفت‌میم سفره‌ای است که مردم قدیم شیراز پهن می‌کردند و شامل مرغ، ماهی، میگو، مسقطی، ماست، مویز و مدنی (لیمو شیرین) بوده است.

به گفته این مسئول گردشگری، سفره حضرت خضر سفره‌ای بوده که با آیین اسلام بسیار پیوند خورده و اقامه نماز و پهن کردن جانماز و طلب خیر در آن جایگاه ویژه‌ای داشته است.

حکمت‌نیا متذکر شد: سفره دعا نیز سفر‌ه‌ای بوده که برای رساندن خیر به مردگان می‌گستراندند و محتویات آن شامل فرنی‌، کلوچه و مسقطی، شکر پلو، سوهان، شوید باقلا، قوتک، حلوا شکری، سبزی، شمع، گندم، سکه و کاچی بابونه است.

انتهای پیام/‌2448/ن30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول