اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

باغ‌های انگور و توتستان‌های ارومیه منتظر ورود مسافران نوروزی

خبرگزاری فارس: باغ‌های انگور و توتستان‌های ارومیه برای هر گردشگر و زیبایی‌شناسی چشم‌نواز است، این اماکن گردشگری ارومیه منتظر ورود مسافران نوروزی است.

باغ‌های انگور و توتستان‌های ارومیه منتظر ورود مسافران نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه آذربایجان غربی به دلیل تنوع آب و هوایی، وجود ارتفاع‌ها، پوشش‌های گیاهی، جنگل‌ها و مراتع غنی به خصوص در فصل بهار و تابستان از زیبایی خاص برخوردار بوده و برای هر انسان زیباشناس و منصفی چشم‌نواز و دل‌انگیز است و صحنه‌هایی حیرت‌انگیز قلمداد می‌شود.

ارومیه به لحاظ قرار گرفتن در جلگه حاصلخیز و سرسبز به شعاع 60 کیلومتری از اطراف پوشیده از باغ‌های سیب، انگور و توتستان‌ها بوده که محصولات این باغ‌ها پس از تامین احتیاج‌های داخلی، بخش قابل توجهی از صادرات کشور را نیز تشکیل می‌دهد، در این راستا بزرگترین کارخانه تولید آب انگور کشور احداث شده است که در توسعه اقتصادی استان نقش زیادی دارد.

فاصله ارومیه  تا تهران در صورت عبور از پل شهید کلانتری 780 کیلومتر است. همچنین فاصله ارومیه تا تبریز 135 کیلومتر است.

شهر ارومیه دارای فرودگاه فعال بین‌المللی است. پروازهای داخلی فرودگاه ارومیه به تهران، مشهد و پروازهای خارجی به ترکیه، عربستان و اربیل عراق دایر است. آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان همسایه بوده و کنسولگری ترکیه در این شهر مشغول فعالیت است.

انگور و سیب از عمده محصولات کشاورزی شهر ارومیه می‌باشد، در این خطه گردو، تخمه آفتابگردان، کدو، هلو، زردآلو، شلیل، سیب و گیلاس به عمل می‌آید.

* ساختمان شهربانی با نظمیه – میدان انقلاب

ساخت این بنا در سال 1315 بوده که طرح و پلان ساختمان مانند ساختمان شهرداری به شکل عقاب است و ملهم از معماری غربی به ویژه آلمانی و ایرانی است که احتمالا توسط مهندس وارطان هوانسیان طراحی شده است و کارهای ساختمانی این بنا توسط معمار سرشناس ارومیه ملا اوستا به اتمام رسیده است.

*کلیسای نه نه مریم

این کلیسا به نام کلیسای شرق آشور خوانده می‌شود. دارای صحن نسبتا بزرگی است که بخش قدیمی و اغلب ساختمان‌های کلیسا در ضلع شرقی واقع شده‌اند. به استناد منابع قدیمی  این کلیسا در گذشته و پیش از انتشار مسیحیت آتشکده بوده و یکی از پرستش‌گاه‌های زرتشتیان به شمار می‌رفت.

سنگ قبر سه موبد زرتشتی تا جنگ جهانی اول در کلیسا محفوظ بوده که در آن زمان به روسیه برده و اکنون در موزه نگهداری می‌شود، این کلیسا یکی از مهم‌ترین بناهای قدیمی آشوریان مسیحی و قدیمی‌ترین کلیسای آنها است.

* سه‌گنبد ارومیه

مقبره‌ای با برج آجری و استوانه‌ای سه گنبد متعلق به قرن شش هجری است و در مدخل بنا سه کتیبه به خط کوفی که آن را با سنگ تراشیده‌اند باقی مانده است و در پایان کتیبه تاریخ محرم سال 580 هجری خوانده می‌شود، این مقبره در خیابان جانبازان شهرستان ارومیه واقع شده است.

دره آرمود، سد نازلو، دره شهدا، تفرجگاه بند، قلعه بردوک، خانه انصاری، منطقه کاظم داشی، رودخانه باراندوز، دریاچه دالامپر، کلیسای گلپاشین، حمام قدیمی اتحادیه، مدرسه قدیمی هدایت، پیست اسکی خوشاکو، کلیسای سپرغان، کلیسای موش‌آباد، موزه ارومیه، یخچال نه‌پله و کلیسای مارسرکیس از دیگر دیدنی‌های ارومیه قلمداد می‌شود.

انتهای پیام/61002/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول