اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جاذبه‌های گردشگری بم میزبان میهمانان نوروزی

خبرگزاری فارس: جاذبه‌های گردشگری شهرستان بم به ویژه ارگ بم آماده میزبانی میهمانان نوروزی است.

جاذبه‌های گردشگری بم میزبان میهمانان نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از بم از جمله سرزمین‌هایی که بی‌تردید نامش با تاریخ گره خورده و با پیران روزگاران همزاد به شمار می‌رود، دیار قهرمان‌پرور و هنرآفرین بم است.

خطه‌ای که سینه‌اش از راز و رمزهای زمانه سرشار و صفحات تاریخش از مردانگی و سخت‌کوشی‌های مردمانش مشهود است.

بم یکی از شهر‌های تاریخی و توریستی کشور بوده که هم به لحاظ قدمت و هم تعداد آثار تاریخی جزو شهرهای مهم کشور محسوب می‌شود.

 

در این شهرستان بیش از 144 اثر تاریخی شناسایی شده که ارگ آن با قدمت بیش از 2 هزار و 500 سال بزرگترین بنای خشتی جهان در فهرست میراث جهانی ‌به ثبت جهانی رسیده‌ که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد و می‌توان به جرأت گفت، خاستگاه اولیه توریسم جنوب شرق ایران نیز این شهرستان است.

عمده در‌آمد ساکنان شهرستان از کشاورزی به ویژه خرما است، آب و هوا و اقلیم منطقه به دو ناحیه معتدل کوهستانی و کویری تقسیم می‌شود که جاذبه‌های گردشگری زیادی را به وجود آورده است.

از طرفی مناطق زیبای کوهستانی با آب و هوای خنک با طبیعت بکر و زیبا و از طرفی ریگزار کویر با طبیعت خشک و خشن که هر دو زیبایی‌های خاص خود را دارند و زمینه حضور گردشگران مختلف را به منطقه فراهم می‌سازد، زندگی در این شهر تا حدود 150 سال پیش در ارگ بم جریان داشته است.

 

شهر بم در 185 کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان ‌و حاشیه جنوب غربی کویر لوت در دشتی بین رشته کوه‌های بارز و کبودی ‌با مختصات 29 درجه و 52 دقیقه عرض شمالی و 57 درجه و 27 دقیقه طول شرقی قرار گرفته است.

ارتفاع شهر بم از سطح دریا یک هزار و 50 متر و مساحت آن 17 هزار و 755 کیلومتر مربع است، آب و هوای بم کویری و گرم و خشک است، اما به علت وجود رشته کوه‌های مرتفع در ارتفاعات آن که اغلب پر از برف است، دارای قنات‌ها و آب‌های زیر‌زمینی فراوانی است‌.

از جمله ویژگی‌های محیطی و جغرافیایی‌ شهرستان می‌توان به ‌دسترسی آسان و نسبتا نزدیک به آبراه‌های بین‌المللی و کشورهای جنوب شرق آسیا، ‌دسترسی سریع و آسان به شبکه شریانی راه‌های داخلی و بین‌المللی از جمله جاده‌، راه‌آهن و فرودگاه، برخورداری از آب و هوای مناسب و رطوبت کم برای فعالیت‌های تولیدی در تمام فصول سال، وجود نیروی کار ارزان و متخصص در منطقه اشاره کرد.

ارگ قدیم بم

ارگ بم مجموعه‌ای عظیم و بزرگترین بنای خشتی جهان با قدمت 2 هزار و 500 سال که به ثبت جهانی رسیده است بر فراز تپه‌ای سنگی و در زمینی به مساحت بیش از 200 هزار متر مربع بنا شده است‌.

مصالح به کار رفته در ساخت این بنا خشت خام و گل رس است و تا 200 سال پیش مسکونی بوده است، ارگ قدیم دارای چهار دروازه و 38 برج دیده‌بانی بزرگ و کوچک با ارتفاع شش تا هفت متر است و دور تا دور ارگ خندقی به عرض پنج متر حفر شده که در مواقع خطر از آب پر می‌شده و راه را بر مهاجمان می‌بسته است‌.

ارگ از سه قسمت مجزا تشکیل شده است که بخش عامه‌نشین‌ محل سکونت افراد عادی‌ و تمام تاسیسات شهرک سنتی ایرانی مانند بازار‌، میدان‌، مسجد جامع‌، مدرسه‌، کاروانسرا‌، آب انبار‌، حمام‌، زورخانه و ... را دارا بوده است.

‌قسمت نظامی ارگ نیز شامل اصطبل شاهی‌، سربازخانه و منزل مسکونی فرمانده قشون بوده و قسمت حاکم‌نشین که مهم‌ترین‌، مرتفع‌ترین و قدیمی‌ترین بخش ارگ بوده و شامل بقایای زندان‌، منزل مسکونی حاکم‌، عمارت چهار فصل و ... است.

زندگی در این شهر تا حدود 150 سال پیش در ارگ بم جریان داشته است و هم‌اکنون کارشناسان متعددی از سراسر جهان در حال مرمت این اثر جهانی هستند.

کارخانه حناسایی‌

قدمت این کارخانه حدودا‌ به اواخر قاجار و اوایل پهلوی می‌رسد و تقریبا‌ تا 30 سال پیش رونق داشته است و از بناهای تاریخی شهرستان بم محسوب می‌شود، این بنای با ارزش علاوه بر معماری باشکوه و زیبایش که نمایانگر بافت قدیم معماری این خطه است تنها مکانی است که چگونگی ‌تولید و عرضه محصولاتی مانند حنا، وسمه و روغن کرچک را که تا سال‌ها پیش رواج داشته نشان می‌دهد‌.

حنایی که برای ساییدن به این کارخانه می‌آوردند از منطقه نرماشیر بم بوده و گاهی اوقات از سایر مناطق کشور از جمله یزد نیز حنا را برای سابیدن به این کارخانه می‌آوردند.

ارگ جدید بم

مجموعه توریستی ارگ جدید بم که در 10 کیلومتری شهرستان بم واقع شده است، یکی از مجهز‌ترین مناطق توریستی صنعتی ایران محسوب می‌شود، شهرک عظیم و مدرن ارگ جدید با برخورداری از پیشرفته‌ترین تجهیزات‌، دارای دهکده توریستی مدرن‌، تاسیسات رفاهی و فضاهای توریستی متعدد است، انواع واحد‌های مسکونی و خدماتی منطقه کویر به شکل سنتی خود احداث شده و وجود چند باغ ایرانی بر جذابیت آن افزوده است.

در این منطقه هتل با استانداردهای ممتاز اقامت‌، فضای سبز‌، امکانات ورزشی و رفاهی وجود دارد، علاوه بر آن مکان‌های پذیرایی شامل رستوران‌، چایخانه‌، کافی شاپ‌، پیست اسب سواری‌، دوچرخه‌سواری‌، استخر شنا‌، دریاچه و آلاچیق و دیگر تسهیلات پذیرایی از امکانات این مجتمع تفریحی و توریستی محسوب می‌شود‌.

منطقه گردشگری کفوت ‌

این منطقه شامل بزرگترین پیست اتومبیل‌رانی آفرود و موتور‌کراس جهان است که در حاشیه شهر بم و تپه‌های بیابانی کفوت قرار دارد‌.

درختان تاریخی

‌چنار یک هزار ساله 10 باغ بم، چنار 400 ساله گناباد بم، سرو یک هزار و 400 ساله سولوئیه دهبکری بم، نخل 300 ساله بم، سرو 300 ساله دهشتر، اکالیپتوس 200 ساله بم است.

منطقه گردشگری دهبکری

 

منطقه نمونه و روستای هدف گردشگری دهبکری یکی از ییلاق‌های مهم استان است که با توجه به موقعیت مناسب آب و هوایی این دهستان و جاذبه‌های گردشگری مانند پارک طبیعی، چهار آبشار طبیعی که معروف‌ترین آنها آبشار بیدزاغ است، چشمه‌های زیبا و جوشان، باغستان‌های چنار و گردو با قدمت تاریخی، پارک تصنفی که در رودخانه زیبای میان آبادی از شمال به جنوب خودنمایی می‌کند.

همچنین چند اشجار و ابنیه با قدمت بیش از 300 سال‌ امارت سالار، حمام قربانی، چنار یک هزار ساله ده باغ، چنار 300 ساله گل‌آباد، سرو یک هزار و 400 ساله صولوئیه‌ و هشت رستوران سنتی و جدید آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی است.

انواع پوشش گیاهی مناطق کوهستانی از جمله بنه، کسور، اورس، کهکم، گون، درمن، بادام کوهی، زیره، ارچن و ... و با حیات وحشی شامل خرس سیاه آسیایی، بز کوهی، یوزپلنگ و قله مرتفع کوه شیر با ارتفاع 850 متر و منطقه زیبای چناری که از لحاظ گردشگری در تمام فصول سال زمینه‌های جذب توریست را فراهم کرده و این جاذبه در استان کرمان کم نوع و بی‌نظیر است. 

مناطق بیابانی و کویری

مناطق بیابانی و کویری بم نیز می‌تواند یکی دیگر از این جاذبه‌ها محسوب شود، زیرا زندگی در کنار خانواده‌های عشایری و روستایی کویرنشین نیز می‌تواند قابل تأمل باشد.

قنات‌ها

 

شهرستان بم به لحاظ داشتن قنوات پر آب نیز زبانزد است، وجود قنات‌های متعدد با قدمت تاریخی و با طول بیش از 35 کیلومتر به عنوان مثال قنات اکبرآباد، قنات مهدی‌آباد، قنات باغدشت و ... را می‌توان نام برد.

منطقه دریجان و آدوری

این منطقه جزو مناطق کوهستانی با هوای دل‌چسب و مطبوع و رودخانه‌های دائمی پر آب است که از رشته کوه‌های جبالبارز سرچشمه می‌گیرد و به لحاظ طبیعت گردی جزو مناطق بکر محسوب می‌شود.

منطقه دامنه سیدی

روستای دامنه سیدی با 17 آبادی و 50 کیلومتر وسعت دارای 500 نفر جمعیت است و در 35 کیلومتری بم قرار دارد و از جمله جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به طبیعت زیبا و چشمه‌سارهای آن اشاره کرد.

روستای مرغک

 

این روستا در 30 کیلومتری بم قرار دارد و طبیعت زیبا به همراه کوه‌های پوشیده از جنگل درختان بنه و پسته وحشی که بیش از چند هزار هکتار و همچنین دارای چشمه‌سارها و رودخانه‌های پر آب و آب و هوای معتدل کوهستانی است.

ابارق

روستای ابارق با 20 کیلومتر وسعت و با جمعیتی بالغ بر یک هزار و 350 نفر در 45 کیلومتر بم قرار دارد از جمله آثار تاریخی آن می‌توان به آبگرم سنتی و برج دیدبانی اشاره کرد.

تهرود

روستای تهرود با 2 هزار نفر جمعیت و 75 کیلومتر وسعت در 50 کیلومتر بم قرار دارد از جمله آثار تاریخی آن می‌توان به قلعه تهرود با 2 هزار و 500 سال قدمت، قلعه دکفن با قدمت 2 هزار و 500 سال و برج خانه خاتون با قدمت یک هزار و 500 سال اشاره کرد.

پشترود

روستای پشت‌رود با 3 هزار نفر جمعیت و 15 هزار کیلومتر وسعت در سه کیلومتری بم قرار دارد و از جمله آثار باستانی آن می‌توان به قلعه دختر مربوط به دوره ساسانی اشاره کرد.

دارزین

روستای دارزین با 10 کیلومتر وسعت دارای 480 نفر جمعیت است و در 20 کیلومتری بم قرار دارد و از جمله جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به برج کله سفید، قلعه تاریکستان، برج، قلعه یک لنگو با بیش از 2 هزار و 500 سال اشاره کرد.

امامزاده اسیری بم

از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) و پسر فاطمه صغری دختر امام حسین (ع) است که در سال 126 هجری قمری به همراه خواهرزاده‌اش علی بن معاویه بن عبدالله جواد بن جعفر الطیار بن‌ابیطالب که امیر کرمان بوده برای نظم امور به بم سفر کرده تا اینکه در بم دستگیر شده و توسط حاکم بم به شهادت می‌رسد.

پس از به شهادت رساندن ایشان جسدش را به دار می‌آویزند، بدن مطهر مدتی بالای دار بود تا اینکه طایفه‌ای به نام چیت‌ساز شبانه وی را از دار پایین می‌آورند و در این محل دفن می‌کنند، محل دفن این امامزاده سابقا باغی بوده که اسرا را در آن محل نگهداری می‌کردند به همین دلیل این امامزاده را اسیری خوانده‌اند.

امامزاده زید

امامزاده زیدبن زیدالعابدین فرزند امام زید‌العابدین است به روایتی بعد از شهادت سر این حضرت در این مکان مدفون شد و تن آن در شهداد به خاک سپرده شده است، وجود این مرقد مطهر در ایام تعطیل زائران بسیاری را به سوی بم می‌کشاند که جنب میدان زید قرار دارد.

سید طاهرالدین محمد

سید طاهرالدین محمد فرزند سید شمس‌الدین که بعد از چند نسل به امام زین‌العابدین (ع) بر می‌گردد از عارفان و عالمان عصر خود به شمار می‌رفته است و در زمان حیات خود اثری به نام «بم نامه» تألیف کرده است و در سال 860 هجری قمری به دست امیرزاده الوند در جوار تربت پدرش کشته شد و مرقد این عارف در بلوار سیدطاهرالدین محمد بم قرار دارد.

امامزاده خواجه عسکر

مرقد مطهر حضرت امامزاده خواجه حسن عسکری (ع) فرزند سید حسن و نوه حضرت محمد‌ عسکری (ع) فرزند حضرت علی‌نقی (ع) امام دهم شیعیان در روستای تاریخی خواجه عسکر در پنج کیلومتری شهر بم و در مسیر جاده بم - کرمان واقع شده است، این روستای تاریخی تا سال 1100 هجری قمری به نام شاه محمودی معروف بوده است.

..............................

گزارش از مهدی باقری

..............................

انتهای پیام/2446/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول