اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دهیاران روستاهای بردخون

مردم در مالکیت زمین‌های خود، اطمینان خاطر ندارند

خبرگزاری فارس: دهیاران روستا‌های برخون در نشست با مسئولان منابع طبیعی دیر، مهمترین مشکلات خود در بخش منابع طبیعی را مطرح کردند و ابراز داشتند مردم منطقه در مالکیت زمین‌های خود، اطمینان خاطر ندارند

مردم در مالکیت زمین‌های خود، اطمینان خاطر ندارند

 به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، دهیاران روستاهای بردخون در نشستی با مسئولان منابع طبیعی شهرستان دیر و مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر مهم‌ترین مشکلات خود در بخش منابع طبیعی را بیان کردند.

 

*بدون هماهنگی با شوراها زمین به افراد غیربومی واگذار می‌شود

 

مجید حیدری دهیار روستای مغدان از واگذاری 300 هکتار زمین به مردم روستا تقدیر کرد و گفت: این اراضی باعث اشتغال مردم شده، و رضایت عمومی را در پی داشته است.

اما رئیس شورای روستای بردخون کهنه، نظر دیگری داشت و گفت: تنها منطقه‌ای که با منابع طبیعی مشکل دارد، بردخون است که بدون هماهنگی با شوراها، زمین به افراد غیربومی واگذار می‌شود و مردم منطقه، در مالکیت زمین‌های خود، اطمینان خاطر ندارند.

حسین درویشی‌صفت افزود: به فکر مردم باشید و رعایت حال آنان را بکنید زیرا در بردخون مردم دغدغه زیادی نسبت به منابع طبیعی و محیط زیست دارند.

عقیل سخایی، معتمد این روستا نیز گفت: بارها جلساتی با مسئولین داشته‌ایم و خواسته مردم را برای زمین مسکونی، انعکاس داده‌‌ایم که بسیجیان نیاز به زمین برای ساخت مسکن دارند اما هیچ توجهی نشده است و این درحالی است که بسیاری از غیربومیان و شوراهای قبل هکتارها زمین دریافت کرده‌اند.

وی افزود: حریم روستا، منابع طبیعی است و مردم برای ساخت و ساز واقعا مشکل دارند، پس بر اساس شعار دولت که اشتغال‌زایی است، برای توسعه و افزایش اشتغال، زمین‌ها را در اختیار جوانان روستاها قرار دهید.

 

 

*واگذاری اراضی به دهیاری برای ساخت بوستان

 

سیداسماعیل هاشمی، معتمد روستای آبکش نیز گفت: این روستا زمین‌های زیادی دارد و در همسایگی وحدت آباد و مغدان واقع است، ولی مرز زمین‌ها با منابع طبیعی مشخص نیست، و با وجودی که مردم بیش از یک قرن است که صاحب زمین هستند، نباید با آبروی مردم بازی کنند تا هر روز درگیر دادگاه باشند.

وی افزود: مردم مشکلات زیادی با منابع طبیعی دارند، و نباید دل مردم را به درد بیاورید پس حامی مردم و کشاورزان باشید و زمین‌ها را به مردم ساکن در روستا، واگذار کنید زیرا حق آنان است.

دهیار روستای شهنیاء نیز گفت: حدود 10 هکتار از درختان انار شیطان در اطراف روستا، توسط مردم نگهداری می‌شود که با حفظ آن فضای سبز و طراوت خاصی به روستا داده‌ است و باعث جذب گردشگر می‌شود که البته تعداد زیادی از این درختان، نابود و تخریب شده‌اند.

غلامرضا شهنیایی افزود: این درختان به دلیل خشکسالی و یا توسط جانوران و برخی افراد تخریب شده که از مسئولان می‌خواهیم که این درختان را به دهیاری واگذار کنند، تا ضمن احداث بوستان روستایی، مکان مناسبی برای تفریح مردم و ایجاد فضای سبز ایجاد شود.

وی اضافه کرد: حدود  400 هکتار مرتع به دامداران روستا اختصاص یافته اما محل و حدود آن مشخص نیست، که با توجه به تعداد زیاد دام و دامدار در این روستا، مردم از داشتن مرتع بی‌بهره هستند.

 

*مردم وحدت آباد، زمین برای ساخت و ساز ندارند

 

عبدالرسول حسینی رئیس شورای روستای وحدت آباد نیز گفت: 87 هکتار زمین بعد از سیل سال 65 به مردم اختصاص یافت ولی اکنون مردم این روستا زمینی برای ساخت و ساز در اختیار ندارند و زمین‌های فعلی، بدون سند هستند و بر این اساس، زمینه توسعه روستا فراهم نشده است.

احمد اسیری، دیگر عضو شورای روستا نیز با بیان مشکل مردم در زمینه مسکن گفت: دغدغه اصلی مردم سکونت است اما به دلیل عدم وجود زمین، قادر به احداث مسکن نیستند، هرچند مردم خود، از قدیم اراضی زیادی داشته‌اند اما منابع طبیعی مالکیت آنان را قبول ندارد.

دهیار روستای کناری نیز گفت: در سال 1384 منابع طبیعی شهرستان، همه زمین‌های کشاورزی روستا را ثبت دولتی و ملی کرد، اما مالکیت مردم بر اراضی روستا به قبل از دهه 40 برمی‌گردد پس نقشه هوایی را به عنوان مدرکی برای ملی بودن اراضی خارج کنید.

احمد ثابت، خطاب به مسئولان افزود: چرا آب و برق و تلفن به مردم می‌دهند و در عوض، زمین‌ها را از ما می‌گیرند، پس با تشکیل کارگروهی کاردان، این موضوع را در برنامه داشته باشید و مردم را بیش از این درک کنید، البته باید گفت به دلیل خشکسالی چندین ساله، با نقشه و عکس هوایی همه زمین‌ها ملی دیده می‌شود.

 

*مصالح عمومی را برمنفعت شخصی افراد ترجیح می‌دهیم

 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دیر نیز گفت: دهیاران و شوراهای اسلامی می‌توانند در حفظ منابع طبیعی کمک بسیار خوبی کنند و ما نیز مصالح عمومی را برمنفعت شخصی افراد ترجیح می‌دهیم که بر همین اساس تصمیم داریم زمین‌های هر روستا، در اختیار دهیاری یا شورا باشد تا افراد متفرقه نتوانند آن‌ها را تصاحب کنند.

منصوری افزود: از 90 پرونده بررسی شده شهرستان دیر، 74 پرونده مربوط به بخش بردخون است که این نشان دهنده ارتباط نزدیک منابع با مردم این منطقه هست، و هر کس مدعی مالکیت زمین است باید از طریق قضایی رسیدگی کند.

انتهای پیام/66003/ط30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول