اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بوی کربلای جبهه‌ها در کهنوج

شهید شهسواری اسطوره‌‌ای که فریادش در تاریخ طنین‌افکن شد

خبرگزاری فارس: شهید محمد شهسواری اسطوره‌‌ای است که روح بزرگ خود را با فریاد «مرگ بر صدام، ضد اسلام» در قلب دشمن بعثی و در حال اسارت با دستان بسته به نمایش گذاشت و در تاریخ طنین‌افکن شد.

شهید شهسواری اسطوره‌‌ای که فریادش در تاریخ طنین‌افکن شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کهنوج نسیم و بوی کربلای جبهه‌ها دوباره کوچه کوچه این شهرستان را فرا گرفته است و انسان به یاد می‌آورد، اعزام بسیجیان را به مناطق جبهه، یاد آن اسپندها که روی سینی در دستان مادران و خانواده‌ها برای پدران و فرزندان اعزام به جبهه دود کرده و دست تکان می‌دادند.

جنوب کرمان مهد آزادگان و مردان دلیری است که بر تاریخ هشت ساله دفاع مقدس در برابر عراق، برگ‌های درخشانی افزودند، سرداران شهیدی که نامشان تا همیشه تاریخ جاودان و راهشان مسیر هدایت است.

شهید محمد شهسواری یکی از این اسطوره‌ها است که روح بزرگ خود را با فریاد «مرگ بر صدام، ضد اسلام» در قلب دشمن بعثی و در حال اسارت با دستان بسته به نمایش گذاشت و در تاریخ طنین‌افکن شد.

محمد شهسواری در سوم اسفند ماه 1334 در روستای شیخ‌آباد از توابع شهرستان کهنوج به دنیا آمد و در سه سالگی پدر خود را از دست داد، دوران ابتدایی را در مدرسه پهلوی سابق آغاز کرد و با حافظه بی‌نظیری که داشت با بهترین معدل‌ها تا سال ششم نظام قدیم ادامه تحصیل داد و قرآن را در مکتب‌خانه نزد عموی خود فرا گرفت، اما به دلیل نبود مقطع تحصیلی بالاتر در این شهرستان از ادامه تحصیل بازماند و برای تأمین مخارج زندگی خانواده به جزیره کیش رهسپار شد.

شهسواری پس از سه سال به شهرستان کهنوج بازگشت و در شرکت راهسازی به کارگری مشغول شد، وی معتقد بود که کار با شرافت انسان را خوار و ذلیل نمی‌کند، سپس با آغاز جنگ تحمیلی محمد دیگر طاقت ماندن نداشت و به جبهه اعزام شد و برای نخستین‌بار در عملیات بیت‌المقدس شرکت کرد.

شهسواری در سال 75 توسط عوامل تروریستی شهید شد

شهادت فرمانده رشید میثم افغانی که با وی نسبت فامیلی داشت، وی را بیشتر شیفته جهاد و شهادت کرد، در سال 63 با ندای لبیک امام خمینی (ره) برای چهارمین بار به جبهه شتافت، محمد شهسواری در تاریخ 22 اسفند ماه سال 61 طی عملیات بدر در شرق رودخانه دجله به اسارت نیروهای بعثی درآمد و مدت شش سال و شش ماه اسیر بود.

پس از اسارت در حالی که گزارشگران تلویزیونی و عکاسان آماده بودند که عدم فتح ایران در عملیات بدر و تلفات زیاد ایرانی‌ها را نشان دهند، این شهید بزرگوار با دستان بسته فریاد «مرگ بر صدام، ضد اسلام»  را سر داد که همان شب از تلویزیون‌ها پخش شد که روح تازه‌ای در جان رزمندگان ایرانی دمید.

محمد شهسواری در اول شهریور سال 69 به همراه سایر پرستوهای عاشق به کشور بازگشت و دید‌گان مادر رنج کشیده خود را نوری دوباره بخشید و موفق به دیدار رهبر شد، امامی که با دیدن صحنه رشادت وی در حال اسارت فرمود «خداوند این عزیز را برای انقلاب نگه دارد» و از سوی مسئولان نیز مورد تفقد قرار گرفت و از رئیس‌جمهور وقت مدال شجاعت دریافت کرد.

این آزاده سرافراز پس از اسارت در اداره آموزش و پرورش شهرستان کهنوج مشغول به کار شد تا سرانجام در بیستم مرداد ماه 1375 در حالی که عازم مأموریتی فرهنگی بود در لباس مقدس بسیجی در مسیر زاهدان توسط عوامل تروریستی به شهادت رسید.

شهسواری امروز به عنوان یک شهید نامدار مشهور است

شهسواری در قسمتی از وصیت‌نامه خود می‌نویسد «خداوند توفیق دهد که ادامه‌دهنده راه شهیدان باشیم، امام امت را دعا کنیم و طول عمر ایشان را از خداوند بخواهیم».

رهبر معظم انقلاب در سفر به جنوب کرمان در مورد این شهید بزرگوار فرمودند، «یکى مانند شهید محمد شهسوارى ... به یک چهره‏ ماندگار در کشور تبدیل مى‌شود نه به خاطر اینکه وابسته‏ به یک قشر برتر است، نه، او یک رعیت‌‏زاده و یک جوان برخاسته‏ از قشرهاى پایین اجتماع است، اما آگاهى و شجاعت وی را در چشم مردم ایران عزیز مى‌کند».

ایشان افزودند:« آن روزى که ما پاى تلویزیون نشسته بودیم و دیدیم این جوان در چنگ دژخیمان رژیم بعثى صدام و زیر شلاق و تازیانه‏ آن‌ها فریاد مى‏‌زند: «مرگ بر صدام، ضد اسلام»، .... نه اسمى از او شنیده بودیم و نه ویژگی از او مى‏‌دانستیم، اما همه‏ وجود ما غرق تعظیم و تجلیل از این جوان آزاده شد، بعد هم به میان مردم و کشور ما برگشت، امروز نیز به عنوان یک شهید نامدار و نام‌‏آور در میان ملت ما مشهور است».

به گزارش فارس، جشنواره فرهنگی هنری شهید شهسواری به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان و در راستای معرفی شخصیت این شهید امروز در سه بخش دلنوشنه،شعر و داستان در کهنوج برگزار می‌شود.

انتهای پیام/80008/غ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول