اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کمیته تدوین و پژوهش کنگره 3000 شهید قزوین اعلام کرد

مستندسازی تاریخ دفاع مقدس و نقش قزوین در آن

خبرگزاری فارس: دبیر کمیته تدوین و پژوهش کنگره 3000 شهید استان قزوین گفت: تاریخ روزانه هشت سال دفاع مقدس و بررسی نقش قزوین در آن توسط این کمیته مستندسازی می شود.

مستندسازی تاریخ دفاع مقدس و نقش قزوین در آن

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، ابوالحسن کبیری در جمع خبرنگاران استان با اشاره به اینکه دفاع مقدس دو هزار و 887 روز طول کشید، اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس، هشت سال جنگ تحمیلی نه تنها یک نقطه از کشور بلکه سراسر طول خط مرزی که پنج استان غربی و بیش از یک‌هزار کیلومتر از استان‌های ساحلی بود را درگیر خود کرد.

وی افزود: در این دوران شاهد حماسه‌ها و جانبازی‌های رزمندگان، ایثارگران و جانبازان و حماسه‌سازانی بودیم که اگر به فرموده مقام معظم رهبری کسی 80 سال برای نوشتن این آثار وقت صرف کند باز هم نمی‌تواند به طور کامل آن‌ها را جمع‌آوری کرده و به رشته تحریر درآورد.

این مسئول افزود: این جنگ به فرموده مقام معظم رهبری در واقع یک گنج بود، بیان لفظ گنج برای دفاع مقدس از سوی مقام معظم رهبری معنای زیادی دارد و آن عبارت از این است که گنج یک چیز نهفته در دل زمین است.

دبیر کمیته تدوین و پژوهش کنگره 3000 شهید استان قزوین عنوان کرد: اگر بخواهیم هر یک از وقایع دفاع مقدس را کشف کنیم باید خاطرات را از رزمندگان جستجو کرد.

کبیری افزود: هیچ یک‌ از‌ رزمندگان و شهدا به واسطه تواضع و فروتنی که داشتند، هیچ‌گاه از خود نوشته‌ای برجای نگذاشتند که بیانگر ایثارگری‌ها و رشادت‌های آنان در دوران هشت سال دفاع مقدس باشد.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس در برابر تمام قدرت‌های بزرگ شرق و غرب ایستادگی کرد، بیان داشت: در این دوران 62 کشور دنیا به عراق برای جنگ با ایران کمک می‌کردند و تسلیحات و مهمات ارسال می‌کردند، علاوه بر کمک‌های نظامی بسیاری از این کشورها از کمک‌های مالی به عراق نیز دریغ نمی‌کردند.

به گفته این مسئول در این دوران بیش از 21 کشور برای جنگ با ایران نیروی انسانی به عراق اعزام کرده بودند.

دبیر کمیته تدوین و پژوهش کنگره 3000 شهید استان قزوین تصریح کرد: اما با همه این اوصاف در تمام دوران جنگ نه تنها ذره‌ای از خاک‌ کشور را به قدرت‌های بیگانه ندادیم، بلکه از عزت، شرف، ناموس، انسانیت، انقلاب و مردم دفاع کردیم که رهبر فرزانه انقلاب در این خصوص فرمودند به همین دلیل دفاع ما دفاع مقدس شد.

کبیری گفت: این ستاد و کنگره تحت امر مقام معظم رهبری قرار دارد و ایشان هدایت کلی این کنگره را برعهده دارند، استانداران در هر استان ریاست شورای سیاست‌گذاری را برعهده دارند و در شهرستان‌ها نیز فرمانداران مسئول شورای برنامه‌ریزی شهرستان هستند.

وی با اشاره به برنامه هایی که در کمیته تدوین و پژوهش بیشتر مدنظر است، اظهار داشت: بحث به رشته تحریر درآوردن خاطرات شهدا و رزمندگان هشت سال‌دفاع مقدس‌ و مستندسازی آن‌ها برعهده کمیته تدوین و پژوهش کنگره 3000 شهید استان است.

این مسئول افزود: خاطراتی که از دل ایثارگران و رزمندگان بیرون کشیده می‌شود باید با مخاطب‌شناسی و سطح‌بندی نوشته شود و در قالب فیلم‌ها و داستان‌های کوتاه برای کودکان، نوجوانان و جوانان و سطوح بالاتر تهیه و تنظیم شود.

دبیر کمیته تدوین و پژوهش کنگره 3000 شهید استان قزوین تصریح کرد: بخشی از این مقالات به صورت روزانه یا هفتگی در نشریات و مجلات استان به عناوین «خاطرات» و «دل نوشته ها» به همراه عکس‌هایی که از ایثارگران و شهدا جمع‌آوری و تدوین شده، چاپ می‌شود.

کبیری عنوان کرد: تمام اقداماتی که در کمیته تدوین و پژوهش باید انجام شود در قالب 170موضوع و در سه گروه انجام می شود که گروه اول مستندسازی است.

وی افزود:‌ در این مستندسازی سعی داریم تاریخ روزانه هشت سال دفاع مقدس و نقش استان قزوین را در آن بازگو کنیم.

این مسئول اضافه کرد:‌ گروه دوم این اقدامات تاریخ شفاهی و خاطرات کسانی است که بعد از دفاع مقدس حضور دارند، مانند آزادگان،جانبازان و خانواده‌های شهدا و گروه سوم نیز هنر و ادبیات مرتبط با این موضوع است که در قالب داستان و فیلم نامه به مرحله اجرا در خواهد آمد.

دبیر کمیته تدوین و پژوهش کنگره 3000 شهید استان قزوین اظهار امیدواری کرد با فراخوانی که انجام شده و همایشی که 22 اسفند ماه برگزار خواهد شد، با اهتمام اهل قلم و اصحاب رسانه این رسالت را بتوانیم به نحو احسنت به انجام برسانیم.

انتهای پیام/77001/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول