اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی کرمان عنوان کرد

ارجاع ‌‌53 ‌تخلف بهداشتی به مراجع قضائی کرمان‌

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: طی 11 ماه‌ گذشته 53 مورد پرونده به مراجع قضائی ارجاع شده است.

ارجاع ‌‌53 ‌تخلف بهداشتی به مراجع قضائی کرمان‌

بیژن دهقانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: نظارت بر سلامت گوشت در مراحل مختلف کشتار، استحصال و بسته‌بندی، ‌نگهداری و عرضه بر عهده دامپزشکی است.

وی افزود: رعایت ضوابط بهداشتی در مراکز پرورش انواع دام سبک و سنگین، ‌طیور، آبزیان و زنبور عسل‌ و پیشگیری از بیماری‌ها با ایجاد صرفه اقتصادی بیشتر در صنعت دامپروری، موجب سلامت گوشت تولیدی نیز می‌شود. 

دهقانی با بیان اینکه مرحله استحصال گوشت یکی از حساس‌ترین مراحل تولید است، بیان داشت: کشتارگاه‌ها باید از نظر بهداشتی دارای شرایط و فضای مناسب باشند.

وی با اشاره به اینکه کشتار خارج از کشتارگاه یک تهدید عمده علیه بهداشت عمومی است، گفت: در مواردی که کشتار غیر ‌مجاز به صورت مخفیانه و در اماکن و مناطق دور افتاده صورت می‌پذیرد، اطلاع‌رسانی مردم و نیروهای انتظامی به شبکه‌های دامپزشکی می‌تواند در اقدام به موقع دامپزشکی بسیار مؤثر باشد.

‌دهقانی با بیان اینکه یکی دیگر از مراحل مهم در بهداشت گوشت تولیدی، در زمان عرضه است، عنوان کرد: دامپزشکی با بازدیدهای منظم و نمونه‌برداری‌های دوره‌ای‌ بر نحوه عرضه انواع گوشت در ‌مراکز عرضه گوشت، مرغ و ماهی و ... به عنوان مراکز عمده عرضه فرآورده‌های خام دامی نظارت مستمر دارد.

‌وی با یادآوری این نکته که رستوران‌ها، کبابی‌ها و سایر اغذیه فروشی‌ها در واقع جزو مراکز عرضه انواع گوشت محسوب نمی‌شوند، افزود: این مراکز نیز باید گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و ترجیحاً به صورت بسته‌بندی تهیه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تعداد بازرسی‌های صورت گرفته از 3 هزار و 850 مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی استان کرمان طی 11 ماه‌ سال جاری را 156 هزار و 93 مورد ذکر کرد.

دهقانی خاطر نشان کرد: طی این بازدیدها‌ 31 تن و 154 کیلوگرم گوشت به دلیل تخلفاتی مانند عرضه گوشت فاسد، تاریخ منقضی همچنین گوشت فاقد مهر و برچسب دامپزشکی و سایر تخلفات ضبط و از چرخه مصرف خارج شدند.

مدیرکل دامپزشکی شمال استان کرمان تصریح کرد: در همین زمینه 982 مورد نمونه‌برداری از مراکز مختلف انجام شده است.

دهقانی ارجاع پرونده افراد متخلف به مراکز قضائی را یکی دیگر از اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در راستای تامین بهداشت مواد غذایی دانست و بیان داشت: طی 11 ماه‌ سال جاری‌ 53 مورد پرونده به مراجع قضائی ارجاع شده است.

وی عرضه گوشت مرغ به صورت بسته‌بندی را یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های سال‌های اخیر سازمان دامپزشکی کشور دانست و گفت: طی دو ماه گذشته پیگیر اجرای طرح بسته‌بندی گوشت و انواع آلایش خوراکی دام از طریق دیدار با تمام فرمانداران و برخی شهرداران استان بوده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان هدف از حرکت به سمت عرضه گوشت تازه به صورت بسته‌بندی شده را در واقع حرکت به سمت شناسنامه‌دار کردن انواع گوشت دانست و‌ عنوان داشت: در صورت شناسنامه‌دار شدن گوشت علاوه بر تسهیل نظارت‌ها امکان ردیابی تقلبات احتمالی با سرعت بیشتر مهیا‌ می‌شود.

وی ابراز داشت: اجرای طرح برچسب‌گذاری گوشت حرکت در راستای شناسنامه‌دار کردن گوشت است که در سال جاری با پیگیری‌های دامپزشکی در هشت کشتارگاه استان اجرا‌ شده است.

دهقانی با اشاره به اینکه طرح برچسب‌گذاری گوشت تاکنون فقط در هشت کشتارگاه از 21 کشتارگاه دام استان کرمان صورت پذیرفته است، عنوان کرد: امیدواریم با همت بیشتر شهرداران‌ در راستای تامین هر چه بیشتر بهداشت گوشت این طرح هر چه سریعتر در سایر کشتارگاه‌های استان انجام پذیرد.

وی صنعتی و بهداشتی کردن کشتارگاه‌های دام و ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای‌ تولید، بسته‌بندی و توزیع گوشت و حذف تدریجی سیستم سنتی تامین و توزیع گوشت را از اهداف مهم این اداره کل دانست و تصریح کرد: دستیابی به این هدف نیاز به حمایت مسئولان و ورود بخش خصوصی دارد که در صورت تحقق آن امکان تخلف در این حوزه به حداقل ممکن می‌رسد.

‌دهقانی افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند موارد را از طریق شماره تماس ‌1512 به دامپزشکی استان و در سایر شهرستان‌ها از طریق  شماره تلفن شبکه‌های دامپزشکی شهرستانی و همچنین شماره پیامک‌ 3000231512 به دامپزشکی اطلاع دهند.

انتهای پیام/2446/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول