اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی کرمان خبر داد

برگزاری مسابقه اسب‌سواری در دهه فجر / ارائه خدمات رایگان دامپزشکی به دامداران

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از برگزاری مسابقه اسب‌سواری به مناسبت ایام‌الله دهه فجر در این خطه خبر داد.

برگزاری مسابقه اسب‌سواری در دهه فجر / ارائه خدمات رایگان دامپزشکی به دامداران

بیژن دهقانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: یکی از اهداف بزرگ انقلاب اسلامی در سال 57 حمایت از محرومان و گسترش خدمات‌رسانی به مناطق محروم بوده که امروز نیز جزو اولویت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی افزود: دامپزشکی از جمله ارگان‌هایی است که به دلیل وظایف ذاتی به سراغ محروم‌ترین اقشار جامعه می‌رود و خدمات خود را در دور افتاده‌ترین مناطق ارائه می‌دهد.

دهقانی بیان داشت: خدمات‌رسانی به دوردست‌ترین روستاها، صیانت از سرمایه‌های دامی و کمک به اقتصاد دامپروری از طریق کاهش هزینه‌های درمانی دامداران که غالباً قشر محروم جامعه هستند از افتخارات مجموعه دامپزشکی است.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر گفت: با بررسی عملکرد سال‌های گذشته در کنار پیشنهادات موجود، برنامه‌های ستاد دهه فجر این اداره کل مصوب و برای اجرا به واحدهای تابعه ارسال شده است.

دهقانی تصریح کرد: دیدار با خانواده معظم شهدا اداره کل دامپزشکی، برپایی نمایشگاه حماسه حضور، ایجاد فضای مناسب ایام‌الله دهه فجر در محیط اداره و فضای وب سایت اداره کل، ارائه خدمات رایگان به دامداران، ارسال پیامک به مسئولان، همکاران و دامداران، پذیرایی از ارباب رجوع و دامداران با نقل و شکلات بسته‌بندی شده حاوی برچسب مرتبط با این دهه و برگزاری مسابقه اسب‌سواری از جمله مهم‌ترین برنامه‌های ستاد دهه فجر اداره کل دامپزشکی استان کرمان در دهه فجر است.

واکسیناسیون بیش از 1000 قلاده سگ در بردسیر

همچنین سرپرست شبکه دامپزشکی بردسیر از واکسینه کردن بیش از 1000 قلاده سگ گله و نگهبان علیه بیماری هاری در این شهرستان خبر داد.

محمدحسین شهریارزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بردسیر اظهار داشت: هاری یک بیماری ویروسی کشنده است که ویژه گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی و غالباً از طریق گزش به آن مبتلا می‌شوند.

وی ابراز داشت: در بیماری هاری، ویروس‌ها از محل گزش به سیستم اعصاب پیش می‌رود و خود را به مغز می‌رساند و این ویروس هشت تا 20 میلی‌متر در روز در داخل بدن حرکت می‌کند و وقتی خود را به مغز رساند، غده‌های قاعده مغز و نخاع را درگیر و منجر به مرگ فرد می‌شود.

شهریارزاده افزود: باید سعی کنیم، منابع آلودگی را به صفر برسانیم و در این مورد سگ‌های ولگرد باید از بین بروند و در صورت نگهداری سگ‌ها و گربه‌های خانگی آنها را واکسینه کرده و باید شناسنامه‌دار باشند.

وی عنوان کرد: در همین زمینه از اوایل سال جاری تا پایان دی ماه  تعداد یک هزار و 57  قلاده سگ واکسینه شده و در طرح جدید واکسیناسیون هاری که از ابتدای بهمن ماه سال جاری آغاز شده نیز تعداد 600 قلاده سگ در سطح شهرستان بردسیر مورد واکسیناسیون هاری قرار می‌گیرند.

شهریارزاده اظهار داشت: به همین منظور شبکه دامپزشکی بردسیر برای کنترل و پیشگیری از این بیماری در جمعیت دامی و جامعه انسانی طبق برنامه‌های مدون و تعریف شده سازمان دامپزشکی ‌اقدام به واکسیناسیون سگ‌های نگهبان علیه این بیماری مهم می‌کند.

وی خواستار همکاری دامداران شهرستان بردسیر با اکیپ‌های شبکه دامپزشکی شد و افزود: این همکاری مستمر از بروز هر گونه خسارت جبران‌ناپذیر جلوگیری می‌کند.

راه‌اندازی 40 جایگاه نگهداری دام در ریگان

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: این شبکه به مناسبت ایام‌الله دهه فجر و به منظور خدمات‌دهی در مناطق عشایری و صعب‌العبور شهرستان بیش از 40 جایگاه نگهداری دام را راه‌اندازی کرده است.

حجت‌الله جعفری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: بیماری‌های انگلی دام شامل انگل‌های خارجی و داخلی دام می‌شوند به طوری که انگل‌های داخلی با آسیب رساندن به دستگاه‌های تشکیل‌دهنده بدن دام و همچنین برخی انگل‌ها با خون‌خواری سبب کم‌خونی، ضعف و زمینه‌سازی دیگر بیماری‌های عفونی دام را فراهم می‌کنند و درباره مبارزه با انگل‌های خارجی دام می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین این عملیات‌های فنی دامپزشکی انجام سم‌پاشی دام و اماکن دامی است.

وی افزود: از آن جایی که انگل‌های خارجی همچون کنه، شپش، جرب، کک‌ها، تخم و لار برخی حشرات موجب آسیب جدی بر پوست و جلد دام می‌شود، لذا تاثیر سوء بر بازار اقتصادی این فرآورده دامی دارند.

جعفری گفت: همچنین انگل‌های خارجی با خون‌خواری سبب کم‌خونی و بروز لاغری در دام و زمینه‌سازی دیگر بیماری‌های دامی و در نتیجه موجب ضررهای اقتصادی شایانی به صنعت دامپروری می‌شوند.

وی بیان داشت: به همین منظور مبارزه و انجام سم‌پاشی به عنوان مهم‌ترین برنامه پروتکلی کنترل این بیماری‌ها مدنظر است و این عملیات در قالب سه طرح جامع مبارزه با میازیس و مبارزه با تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو انجام می‌شود.

جعفری عنوان کرد: شبکه دامپزشکی ریگان به مناسبت ایام‌الله دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور خدمات‌دهی در مناطق عشایری و صعب‌العبور شهرستان بیش از 40 جایگاه نگهداری دام را با مساحتی برابر با 22 هزار متر مربع راه‌اندازی کرده و همچنین حدود 30 هزار راس دام سبک را سم‌پاشی می‌کند.

وی گفت: این شبکه در مناطق عشایری به درمان آنتی‌بیوتیکی و ضد انگل خوراکی و تقویتی دام‌های این مناطق می‌پردازد و مرکز درمانی بخش خصوصی دامپزشکی شهرستان امروز به صورت رایگان به معاینه دام‌های بیمار می‌پردازد.

جعفری عنوان کرد: کلاس‌های آموزشی و دستاوردهای دامپزشکی ریگان بعد از پیروزی انقلاب در سه مدرسه و کارگاه آموزشی و وسایل و ابزارهای مرتبط با دامپزشکی و نحوه انجام اقدامات فنی در محل مرکز درمانگاهی بخش خصوصی شهرستان در 16 بهمن برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین نشست با مسئولان شهرستان ازجمله فرماندار، امام جمعه، شهردار و ... به منظور خدمات‌دهی بیشتر به همشهریان یکی دیگر از اهداف دامپزشکی است.

انتهای پیام/2446/ب30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول